Trasig topplockspackning Alfa gt 2,0 jts
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 21 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 23 november, 2015 kl. 23:06 av Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
22 september, 2015 kl. 15:57 #29925
Har haft min först Alfa i 2 månader, och idag när jag kom ut och skulle ta den till jobbet så ville den inte starta på första försöket. Trodde först att det var något fel på batteriet, men när jag kollade i backspegeln och såg en massa vit rök så förstod jag att det nog inte var så enkelt som ett dåligt batter. Film på eländet. http://youtu.be/2j-r9fFw2m0
Har efter närmare granskning sett att det är topplockspackningen som har pajat.
Är det någon här som har koll på var man kan beställa nytt på nätet eller vet någon som byter till ett bra pris? Har nämligen haft den inne på lackning nyss och den här utgiften var inte alls något jag ville ha just nu.
MVH Johan
22 september, 2015 kl. 19:35 #29926Inlägg av Johan Sandberg på 2015-09-22 15:57
Har efter närmare granskning sett att det är topplockspackningen som har pajat.
Är det någon här som har koll på var man kan beställa nytt på nätet eller vet någon som byter till ett bra pris? Har nämligen haft den inne på lackning nyss och den här utgiften var inte alls något jag ville ha just nu.
MVH Johan
Hur vet du att det är topplockspackningen ? Den vita röken kan vara kondensvatten från avgassystemet. Var säker INNAN du river motorn.
Vi fixade en 156 TS med kamremmhaveri i vintras. JTS motorn har samma bottendel. Finns en byggtråd på http://www.alfapower.nu/viewthread….ge=4 Då köpte vi sotningsatsen inklusive nya sträckbultar från ebay , kostade ca £70 inkl. frakt.
http://www.ebay.co.uk/itm/147-156-G…1e7c3304c7
Du behöver även kamlåsningverktygen och en mätklocka för TDC.
22 september, 2015 kl. 20:25 #29927Tack för svaret. Jag drog slutsatsen att det var topplockspackningen eftersom det läcker in vatten i en cylinder samt att det är vatten i oljan. hade du dragit samma slutsats?
Du tror alltså att dom där delarna du länkade även passar min jts motor? Tänkte beställa hem delar för att sedan lämna in på lagning för att spara lite slantar.
mvh Johan
22 september, 2015 kl. 23:09 #29928Inlägg av Johan Sandberg på 2015-09-22 20:25
Tack för svaret. Jag drog slutsatsen att det var topplockspackningen eftersom det läcker in vatten i en cylinder samt att det är vatten i oljan. hade du dragit samma slutsats?
Du tror alltså att dom där delarna du länkade även passar min jts motor? Tänkte beställa hem delar för att sedan lämna in på lagning för att spara lite slantar.
mvh Johan
Jag tror inte på att tro saker, man skall felsöka och mäta
Men om det står vatten i en eller flera cylindrar är ju det vanligaste just topplockspackningen. Är det två närliggande cylindrar ?
men varför har det börjat läcka ? Har du kört motor för varm eller haft för lite kylarvatten ? En trasig vattenpump kan också ställa till det, men då brukar vattentempen stiga först.
Topparna skiljer mellan 16vTS och JTS motorn, men förutom direktinsprutningen i cylindren vet jag inte exakt. Det kan vara så lite som bara insugspackningen, då den 16vTS ju ha en “urgröpning” i insuget för spridaren som JTS saknar då spridaren sitter inuti förbränningsrummet.Här är en annan ebay sökning där jag specat “head gasket Alfa Romeo GT 2005 937 2.0 JTS”
motsvarande på tyska ebay.de, jag inbillar mig tyskarna har lite mera ordning 🙂 Du kan ju prova söka tillsammas med motorkoden på din bil
http://www.ebay.de/sch/Dichtungen-Ringe-/174037/i.html?_from=R40&_nkw=alfa+romeo+gt+2004+937+2.0+jts
24 september, 2015 kl. 16:09 #29929Nu har jag fått ett prisförslag på 5600 för arbetskostnaden för att byte topplockspackningen. Han tipsade om att jag skulle beställa hem delarna själv för att spara pengar. Så nu är jag i djungeln av eBay-annonser.
Jag har hittat det här kitet, tror ni att det borde passa? http://m.ebay.de/itm/Zylinderkopfdichtung-Satz-Zylinderkopfdichtungssatz-Elring-ALFA-ROMEO-236058-/391147760544?nav=SEARCH
Jag funderar även på att i samma veva byta kamrem och vattenpump i samma veva eftersom den egentligen ska bytas i sommar Tror ni den här funkar? http://m.ebay.de/itm/ZAHNRIEMEN-SATZ-KIT-SET-WASSERPUMPE-ALFA-ROMEO-147-156-GT-2-0-JTS-16V-T-SPARK-/371129661193?nav=SEARCH
24 september, 2015 kl. 19:41 #29930Inlägg av Johan Sandberg på 2015-09-24 16:09
Jag har hittat det här kitet, tror ni att det borde passa? http://m.ebay.de/itm/Zylinderkopfdichtung-Satz-Zylinderkopfdichtungssatz-Elring-ALFA-ROMEO-236058-/391147760544?nav=SEARCH
Jag funderar även på att i samma veva byta kamrem och vattenpump i samma veva eftersom den egentligen ska bytas i sommar Tror ni den här funkar? http://m.ebay.de/itm/ZAHNRIEMEN-SATZ-KIT-SET-WASSERPUMPE-ALFA-ROMEO-147-156-GT-2-0-JTS-16V-T-SPARK-/371129661193?nav=SEARCH
Båda länkarna verkar peka på rätt grejor, men du behöver också nya sträckbultar till toppen. Vi köpte packningar inkl. bultar för 87 euro så kolla priser noga.
Skaffa både ett ebay och paypal konto, när du angett en hemadress i ebay så kan du sortera på pris inkl. frakt till sverige för att få bästa pris. betala med paypal så behöver du inte använda kort för varenda ebay köp.
Om man använder chrome som webläsare på tyska ebay så kan man högerklicka på sidan och välja translate to english.
Lägg intressanta produkter i din watch-list, “BeobachtungslisteZur” på tyska.
Sedan går man till ebay.co.uk så ser man även dom tyska artiklar i sin bevakningslista, och kan även slutföra affären därifrån.
Till sist. under kortinställningar på paypal skall man välja att dom debiterar ditt kort direkt mot banks kurs, annars kör paypal med en dålig växelkurs för dig. tex 1euro = 10 SEK när den ligger på 9.4 som nu.
Det gör några hundringar när man köpt grejor för några tusen.24 september, 2015 kl. 20:05 #29931Du har möjligtvis ingen länk till det kit som du köpte?
Eller har du möjligtvis koll på vad sträckbult kan heta på tyska, annars har jag ingen aning om hur jag ska hitta rätt.
24 september, 2015 kl. 21:07 #29932Inlägg av Johan Sandberg på 2015-09-24 20:05
Du har möjligtvis ingen länk till det kit som du köpte?
Eller har du möjligtvis koll på vad sträckbult kan heta på tyska, annars har jag ingen aning om hur jag ska hitta rätt.
24 september, 2015 kl. 21:16 #29933Inlägg av Lars Söderman på 2015-09-24 21:07
Inlägg av Johan Sandberg på 2015-09-24 20:05
Du har möjligtvis ingen länk till det kit som du köpte?
Eller har du möjligtvis koll på vad sträckbult kan heta på tyska, annars har jag ingen aning om hur jag ska hitta rätt.
Denna köpte vi, men det var alltså till en vanlig 16v motor. just den säljaren verkar inte ha till JTS motorn.25 september, 2015 kl. 09:19 #29934Inlägg av Johan Sandberg på 2015-09-24 16:09
Nu har jag fått ett prisförslag på 5600 för arbetskostnaden för att byte topplockspackningen. Han tipsade om att jag skulle beställa hem delarna själv för att spara pengar. Så nu är jag i djungeln av eBay-annonser.
Jag har hittat det här kitet, tror ni att det borde passa? http://m.ebay.de/itm/Zylinderkopfdichtung-Satz-Zylinderkopfdichtungssatz-Elring-ALFA-ROMEO-236058-/391147760544?nav=SEARCH
Jag funderar även på att i samma veva byta kamrem och vattenpump i samma veva eftersom den egentligen ska bytas i sommar Tror ni den här funkar? http://m.ebay.de/itm/ZAHNRIEMEN-SATZ-KIT-SET-WASSERPUMPE-ALFA-ROMEO-147-156-GT-2-0-JTS-16V-T-SPARK-/371129661193?nav=SEARCH
Tycker du fick ett bra prisförslag, jag hade en vän som gjorde det åt mig, på kvällarna när han hann och det blev marginellt billigare än ditt pris.
Men som Benny sa, vet du varför detta hände?
På min var det kylarfläkten som inte fungerade, kördes varm då. Jag fick plana toppen med då den hade blivit skev, kolla om du behöver göra det med.Sen byte jag kamremskit, balansrem, vattenpump och allt det i samma veva, dumt att inte göra det i samband med detta.
Nu i efterhand så vet jag att jag inte skulle byta balansrem, utan köra utan den, vet inte om det är samma på JTS motorn? Jag har TS.Lycka till.
GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar
25 september, 2015 kl. 11:22 #29935Varför köper du inte delarna av Alfa Romeo? Marginellt dyrare än eBay och du får rätt saker till just din bil. Numera har vi en generalagent som kan få hem delarna på vettig tid och till rimliga priser.
Jag skulle tro att packningen rostat sönder – tyvärr ett ganska vanligt fenomen på JTS-motorerna. Anledningen? Jo, om man kör på annan kylvätska än just Paraflu Up som är föreskrivet så börjar det mittre stållagret i packningen rosta.
Jag hade precis detta fenomen på min JTS och gjorde då allt jobb själv. Passade på att byta alla skruvar/packingar etc och dessutom se över toppen, porta lite lätt och Mira-fräsa sätena. Lite overkill kanske, men jag ville undvika att behöva pilla med det igen.
Har du möjlighet att låta någon göra det för 5600kr så skulle jag passa på att ta det för det tar garanterat längre tid än de 7-8 timmar som han räknat med, men som sagt – viktigt att framöver köra med Paraflun…
I/utanför garaget:
- Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
- 147 GTA -03
- 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
- Sprint Veloce 1.7 8V -87
- Alfasud TI 1.7 8V -7825 september, 2015 kl. 14:25 #29936Tack för tipset Stefan.
Har du någon koll på var man hör av sig för artbestämma delarna direkt från alfa Romeo?
mvh Johan
25 september, 2015 kl. 16:16 #29937Angående att ändra växlingsmetod i paypal. Dom har gömt det väl, men en direkt länk är
Logga först in på ditt paypal konto, sedan klistrar du in länken nedan och väljer conversion method, sedan markerar du “Bill me in the currency listed on the seller’s invoice.”https://www.paypal.com/se/cgi-bin/w…;buyer_hub
/B
25 september, 2015 kl. 16:38 #29938Inlägg av Johan Sandberg på 2015-09-25 14:25
Tack för tipset Stefan.
Har du någon koll på var man hör av sig för artbestämma delarna direkt från alfa Romeo?
mvh Johan
Din lokala Alfa Romeo-verkstad? Som medlem i klubben så får du troligen en rabatt också, även om det i dagsläget inte finns något uttalat avtal mellan FCA och CAR så har jag i alla fall alltid fått rabatt hos både AR Bil, Powercar och Hedbin Bil här i Sthlm.
I/utanför garaget:
- Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
- 147 GTA -03
- 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
- Sprint Veloce 1.7 8V -87
- Alfasud TI 1.7 8V -7825 september, 2015 kl. 16:52 #29939Inlägg av Stefan Atterhall på 2015-09-25 11:22
Varför köper du inte delarna av Alfa Romeo? Marginellt dyrare än eBay och du får rätt saker till just din bil
Jag skulle tro att packningen rostat sönder – tyvärr ett ganska vanligt fenomen på JTS-motorerna. Anledningen? Jo, om man kör på annan kylvätska än just Paraflu Up som är föreskrivet så börjar det mittre stållagret i packningen rosta.
men som sagt – viktigt att framöver köra med Paraflun…
Alla kylvätskor innehåller motmedel mot korrosion, däremot förbrukas motmedlen med åren. Long-life varianterna påstås behålla den egenskapen längre. Paraflu Up är vanlig etylenglykol. etylenglykol var tidigare oftast blå till färgen, färgen är dock ingen man skall använda för att bestämma glykoltypen numera.
Om toppackningen av stål rostar sönder pga fel kylsvätska borde motorn som också är i stål gjort det.
Om toppackningen var sönderostad så beror det förmodligen på en kombination av gammal kylvätska som förbrukat dom antikorrosion egenskaperna och ett mindre toppläckage som skyndar på förloppet.Att toppackningen skulle rosta sönder om du inte använder ett visst fabrikat av klykol som alltså har helt unika egenskaper ….
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.