Trasig topplockspackning Alfa gt 2,0 jts

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Trasig topplockspackning Alfa gt 2,0 jts

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29940

    Jag fick förra veckan tillbaka bilen efter 6(!) veckor på verkstad. Där konstaterades att packningen var sönder. Dom påstår också att toppen har varit ivägskickad för planing på en annan firma men att dom där inte har gjort nåt för att den efter närmare undersökning var plan. 

    Även kamrem, vattenpump och småtjafs som har med dom grejerna att göra blev bytta.

    När jag hämtade ut bilen tyckte jag fortfarande att det var mer vitrök än vad som borde vara vanligt, men tänkte att det kunde bero på det kallare vädret. Ytterligare några dagar senare med fortsatt vitrök så ringde jag firman och frågade om dom hade någon aning om varför det rök. Han sa att det kunde bero på att jag bara hade kört kortare resor och att det låg kvar vatten i avgassystemet som därför inte hade förångats, jag tog därför bilen på en längre tur dagen efter och jag tyckte då att röken avtog lite. 

    Igår hade det gått ytterligare ett par dagar. Skulle åka iväg och byta till vinterdäck men fick ingen värme i bilen så kollade om jag hade ordentligt med kylarvatten, det hade jag verkligen inte. Så jag åkte och köpte 1l glykol, hällde i det plus ca 1l vatten för att komma upp i rätt nivå. Då kom även värmen i bilen. Åkte och böt däck, parkerade bilen och idag har den förlorat kylarvätska igen och jag fick ingen värme i bilen. Har kollat både med bilen igång Samt efter parkerad ett dygn efter läckage utan att se nåt.

    Om det stämmer att dom gjort allt han sagt på verkstaden, finns det då någon annan förklaring än att det är topplockspackningen som är trasig igen? Har jag lagen på min sida att dom ska ta in den igen för att lösa felet, som dom inte har lyckats lösa trots att jag har betalat dom 10000kr?

     

    #29941
    Thomas Bodén
    Deltagare

      Det är bara att reklamera. Du fick ett pris för att laga en sak och det verkar de inte ha gjort.

      Det är dags för den klassiska, gör om gör rätt.

      /Thomas

      156 GTA Sportwagon

      #29942

      Jag ringde firman nu och berättade om problemen. Han svarade med att det kan vara en spricka i toppen och att det inte var något vi hade kommit fram till att han skulle kolla efter. Han sa att bara provtryckning isf skulle ha kostat 5000 extra. tanken var ju att toppen skulle ha planats. Provtryckter man inte i samma veva? Samt, om motorn har gått så pass varmt att toppen har spruckit, är det då inte konstigt att dom påstår att toppen är helt plan?

      #29943
      Benny Steen
      Deltagare

        Inlägg av Johan Sandberg på 2015-11-23 07:42

        Jag ringde firman nu och berättade om problemen. Han svarade med att det kan vara en spricka i toppen och att det inte var något vi hade kommit fram till att han skulle kolla efter. Han sa att bara provtryckning isf skulle ha kostat 5000 extra. tanken var ju att toppen skulle ha planats. Provtryckter man inte i samma veva? Samt, om motorn har gått så pass varmt att toppen har spruckit, är det då inte konstigt att dom påstår att toppen är helt plan?

        Man provtrycker normalt inte lösa toppar .  Det är ett omfattande jobb för uppsättning etc. 

        Däremot reagerade jag på att dom valt att inte plana toppen alls. För att proffsionellt utföra en planmätning av en topp  måste man mäta med indikatorklocka och denna måste kunna röra sig parallellt med hela toppens yta. Man kan använda ett tex fräsbord för detta. En topp behöver ligga kring 0.05mm i planhet. ( 5/100 mm )

        I praktiken så är toppens yta alltid lite lätt skada från packningar och korrosion. Så man använder istället ett stort fräshuvud (större än toppens bredd) och fräser ner toppen 0.1mm eller mer. Om toppen är plan från början räcker det med 0.1mm Om toppen är sned syns det vid fräsningen då delar av ytan förblir obearbetad. och man fortsätter då i steg om 0.1mm. Man kan generellt fräsa upp till 0.5mm.

        Ovan procedur är en rutinjobb på en motorfirma. Brukar kosta knappa tusenlappen för 4cyl, om man kommer dit med toppen isärplockad.

        Sedan funderade jag på att skriver att du körde och köpte klykol när kylarvattnet var så lågt att du inte fick värme i bilen. Menar du att du körde till macken med samma bil ?  Det är isåfall inte att rekommendera. Och du kan mycket väl ha förvärrat skadan och överhettat motorn. Om kylvattnet är tillräckligt lågt kommer vattentempsgivaren bli torrlagd (beroende på placering)  och du ser inte att motorn överhettar.

        #29944

        Tack för svaret. 

        Har kontaktat verkstan igen och dom kan tänka sig att ta in den och provtrycka den utan kostnad, däremot så krävde han att om toppen var sprucken att köpa en ny topp och sätta dit och det jobbet ville han ha betalt för. Och det känns inte som nån nätt summa direkt. 

        Får ta mig en funderare på hur jag ska göra. 

        Och nej, naturligtvis tog jag en annan bil för att åka och köpa glykol. 

        #29945
        Rickard Bergh
        Deltagare

          stopp här nu.  vilken firma har han skickat toppen till för planing ??  skickar man en topp till planing så ska den planas. är det en seriös motorfirma med så provtrycket dom alltid toppen efter planingen.. känns verkligen inte som dom har gjort sitt jobb ordentligt.. hade det gjorts en planing och provtryckning hade du fått reda på att det var en sprucken topp och du hade endast haft kostnaden för en begagnad topp då den endå var av.. är det en seriös firma du har lämnat på?? tycker du ska ta kontakt med din konsumentvägledare och hör hur du ska gå tillväga och vad du kan kräva.. dom har helt klart inte gjort det som dom skulle göra. detta ska du inte acceptera… vad fick du betala om jag får fråga ?? 

           

          Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

          #29946

          Ja det var ju ungefär så min tanke var också. Jag vet dock inte vilken firma han har haft den lämnad till. Men tydligen lämnade dom först till ett ställe som mätte om toppen var plan, vilket den tydligen var och därför har den inte gått vidare till stället där den skulle ha planats. 

          Han har nu återkommit till mig och sagt att dom kan plocka ner den igen och skicka in för planing och provtryckning utan extra kostnad. Men om det där visar sig att toppen är sprucken kräver han isf att byta till en helt ny topp, och det arbetet vill han naturligtvis ha betalt för. Jag vet inte vad en helt ny topp kan tänkas kosta, men jag är rädd att det är ganska mycket pengar, och jag är inte supersugen på att lägga ut mer om jag skulle kunna slippa. 

          Byte av packningen, kamrem och vattenpump gick på strax under 11000, vilket väl är helt okej. Förutsatt att det hade löst problemet vill säga. 

          Efter beskedet om att han först inte ville hjälpa till så åkte jag till mekonomen och köpte motorsvets och hällde i, det verkar ha kunnat hjälpa. Kollade dessutom oljan ordentligt innan jag hällde i motorsvetsen och jag ser inga spår av vatten i den, vilket känns väldigt konstigt med tanke på vitrök och försvinnandet av kylväska. Blir det problem nu om jag ska skicka in den för provtryckningen pga det?

        Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.