Trasigt dörrlås 164 -89

Published by Bo Söderkvist on

Forum Teknik Trasigt dörrlås 164 -89

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Bo Söderkvist
    Deltagare

Har ett trasigt dörrlås på förarsidan. Dörren är stängd och går varken att öppna från ut- eller insidan. Har fått bort dörrsidan från insidan. Vad gör man?
      /Bosse

Lars Ryefalk
      Deltagare

Längesedan jag hade en 164:a men jag kommer ihåg problemet. Det är bara att sticka in armen och leta upp låset med handen. Sticker ut en pinne från låskistan som du lyfter (har jag för mig) så går dörren upp. Kommer ihåg att jag satte en extra fjäder utvändigt låskistan, blev en snärtig retur i yttre dörrhandtaget.

oo-v-oo oo V oo

Bo Söderkvist
        Deltagare

Ok, tack!
          Jag testar.
          /Bosse

Bo Söderkvist
          Deltagare

Hej igen!
            Den pinne jag hittade som går att lyfta går nog till själva låset. Låset låser upp men handtagen taggar inte i, varken utifrån eller från insidan när jag drar i stången inne i dörren. Den bottnar bara. Fler tips någon!?
            /Bosse

Martin Frykstam
            Deltagare

Dränk låset med tunn olja (ex. WD40) från alla vinklar du kommer åt. Värm låset inifrån med varmluftspistol. Pressa in dörren, typ med höften, när du försöker öppna.

Bo Söderkvist
              Deltagare

Ok, tack! Testar. Är inte hemma just nu, återkommer med resultat om en vecka?
                /Bosse

Bo Söderkvist
                Deltagare

Tack för hjälpen!
                  Lösningen blev en kombination av era svar. Dränkte låset och fick också fart på en arm/pinne som inte gick tillbaka ordentligt. Satt även dit en fjäder! Får se hur länge det funkar…
                  Tack!!
                  /Bosse

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.