Trattlängd

Published by Mats Berg on

Forum Teknik Trattlängd

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Mats Berg
    Deltagare

Nån som har en formel för beräkning av längden på förgasartrattar på en nordmotor? Vad jag har kunnat läsa mig till ska man stämma av insugslängden mot ett visst varvtal men vad är det för värden man måste veta? Volymen och varvtalet borde väl vara två av parametrarna, 2 liter och man kanske ska sikta på 5000 varv? Eller tänker jag fel där ska man sikta på ett lägre eller högre varvtal?

Inget är svårt om man kan det.

Mattias Rehn
    Deltagare

Hej!

Jag har ingen aning om beräkning av längder av trattar eller varför de ska vara olika långa men om det är 40-förgasare du har så har jag två olika uppsättningar trattar som du kan få låna om du vill köra empiriska studier. Om det gäller 45-förgasare har jag dessvärre bara ett set men dem är långa, och då menar jag långa.

/Mattias

Kenneth Larsson
    Deltagare

Rent generellt är långa trattar bättre i höga varvtalsregistret och “kortare” bättre i mellanregistret.

Gamla klassiska GTA trattar var ju svängda för att få upp längden utan att dom slår i hjulhuset. Jag har 2 eller 3 varianter i mitt garage (1 till 40 mm förgasare och 2 (tror jag) till 45 mm.

Du vet var min brevlåda bor

Henrik Lindgren
    Deltagare

Inlägg av Kenneth Larsson på 2015-09-03 12:06

Rent generellt är långa trattar bättre i höga varvtalsregistret och “kortare” bättre i mellanregistret.

Gamla klassiska GTA trattar var ju svängda för att få upp längden utan att dom slår i hjulhuset. Jag har 2 eller 3 varianter i mitt garage (1 till 40 mm förgasare och 2 (tror jag) till 45 mm.

Du vet var min brevlåda bor

Det jag fick lära mig att långa trattar ger bättre respons på låga varv, detta på grund att den långa tratten gör att undertrycket hinner öka en del trots lågt varvtal. Medans kort tratt ger bättre på höga varv där man redan har ett bra undertryck.

Det är lite aerodynamik , jämför med en flygplansvinge. Vid låga hastigheter fäller man ut klaffar för öka bärigheten.  Dvs luften på ovansidan på vingen ökar farten mer en luften på undersidan. PÅ så sätt ökar undertrycket på ovansidan .  Samma gäller för trattarna.

Jag kan ha fel…men det var så jag fick det förklarat en gång i tiden.

//Henrik 

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.