Inlägg av Kenneth Larsson på 2015-09-03 12:06
Rent generellt är långa trattar bättre i höga varvtalsregistret och “kortare” bättre i mellanregistret.
Gamla klassiska GTA trattar var ju svängda för att få upp längden utan att dom slår i hjulhuset. Jag har 2 eller 3 varianter i mitt garage (1 till 40 mm förgasare och 2 (tror jag) till 45 mm.
Du vet var min brevlåda bor
Det jag fick lära mig att långa trattar ger bättre respons på låga varv, detta på grund att den långa tratten gör att undertrycket hinner öka en del trots lågt varvtal. Medans kort tratt ger bättre på höga varv där man redan har ett bra undertryck.
Det är lite aerodynamik , jämför med en flygplansvinge. Vid låga hastigheter fäller man ut klaffar för öka bärigheten. Dvs luften på ovansidan på vingen ökar farten mer en luften på undersidan. PÅ så sätt ökar undertrycket på ovansidan . Samma gäller för trattarna.
Jag kan ha fel…men det var så jag fick det förklarat en gång i tiden.
//Henrik