Trimma GT 2,0 ?
Published by Magnus Ekblad on
- Detta ämne har 20 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 18 februari, 2016 kl. 18:23 av
Jan Stjernestam.
-
FörfattareInlägg
-
12 april, 2015 kl. 10:56 #28448
Hej
Har precis köpt en GT 2,0 JTS , 2006a i gott skick. Behöver rekommendation om det är vettigt att trimma den och isåfall hur och var? Antar att det handlar om chiptrimmning och något.
Bilen är köpt för sommar/finåkning
Bor i Göteborgsområdet
Tack
Bh
Magnus
12 april, 2015 kl. 11:23 #28449Ursäkta mej men JTS är den sämsta jag kört…
Det ska tydligen finnas nån motorstyrningsoptimering som gör dess karaktär bättre, men det vet jag för lite om. Squadra har chip som ger några hästar: http://www.squadra-tuning.nl/autos/categorie/175/auto/137.html Tillsammans med öppnare filter och avgas så blir det några till. Tyvärr så blir det dyra hästar när man trimmar sugmotor…
elCrillo Kalmar
12 april, 2015 kl. 11:27 #28450Tack
Pengar är ett mindre bekymmer om man får den rätta känslan… om inte får det vara
Bh
Magnus
12 april, 2015 kl. 11:39 #28451Annars finns ju GT 3.2…..
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
12 april, 2015 kl. 16:29 #28452Inte det lättaste objekt att trimma…….. njut av balansen, styrningen och utseendet istället
12 april, 2015 kl. 20:45 #28453kontakta edge racing gbg för optimering (bhp motorsport) då får du 16 hästar extra hälsa från mig så får du 20%.Mvh Eric
15 april, 2015 kl. 00:07 #28454Tack
Bh
Magnus
(nygammal medlem, men Alfisti sedan 1983)
15 april, 2015 kl. 15:21 #28455Jag håller med Christer att JTS är tråkig som den levereras från fabrik. Några 16hp finns inte att få med motoroptimering!!! För att få bilen lite roligare krävs två saker.
1. Ta bort mellanburken i avgassystemet. Jag tog Alfisti Nets rostfria från cat och bak. Blir mycket bra både ljud och effekt. Inte så hiskeligt dyrt heller. Raka rör som håller till på Din sida landet kan skräddarsy till en något högre peng. Då kan man själv välja ljudnivå och effektökning. Jag monterade på JTS SW så det blev det något mindre röret som passar direkt och 70 istf 80 i ljuddämparen eftersom jag valde “alfisti.net edition” som är för JTS och inte tar höjd för V6.
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styl…17_79.html
2. Gör motoroptimering för att få bättre respons inte maxat antal hp. Du kan nog inte ens få ut de 165 hp fabriken utlovat. På rullarna brukar det snarare vara 150. Squdra Tunig mätte upp 145 hp vid 6500 och utlovar 153 efter optimering. Stora skillnaden blir att man kan varva över 7000 och får “alfamässig” respons. Att utlova 180 hp efter optimering är inte seriöst.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
15 april, 2015 kl. 17:19 #28456Hej…ta bort mellanburken antar jag är applicerbar på en 156 (CF3 )med?
Hur blir det med lambda sensorn, inga felkoder osv?
GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar
15 april, 2015 kl. 17:57 #28457Edge racing har inte alla prylar för att fixa optimering på 2.0JTS…än. Det är dock på gång. Allt enligt min vän som har samma motor in sin 156 och varit där för att försöka få den optimerad, utan lycka.
15 april, 2015 kl. 21:41 #28458Blir en riktig tekniktråd det här…
På bilden är det en Euro2. Där finns det ett långt mellanrör att köpa. Den lilla burken på bilden är en ljuddämpare som gott kan kastas. Då får man möjligheten att ha dämparfritt fram till slutburken.
En Euro3 har två “grenrörscattar” en kort bit rör med flexrör och sedan ytterligare två kattar. Lambda in sitter på grenrörskatten och lambda kontroll sitter på nästa catt. Påverkas inte av vad man gör efter sista catten. När vi pratar GT JTS så kan man byta ut mellandämparröret mot ett rakt och sedan efter tycke och smak behålla standard, köpa Novitec, CSC eller Raggazon (min favorit) eller låta tex Raka Rör skräddarsy. Den som vill hålla i pengarna kan inse att det inte är någon rocket science att kapa mellanröret och svetsa i en rörstump i stället för mellandämparen.
Det kan vara värt att påminna om att dimensionerna på rören blir allt grövre från 2.0 över JTS och V6 2.5 till V6 3.2. Inte utbytbart dem emellan utan reduktionsrör.
När det gäller optimeringen av JTS i Göteborg så kan det vara värt att fråga bröderna Moberg. De kan nog förmedla kontakt med OK teknik och rullande landsväg. Något jag inte provat men som jag tycker verkar vettigt för just JTS finns hos Alfisti.Net.
16 april, 2015 kl. 09:39 #28459Tänkte kasta in lite från Squadra för den intresserade. Jag har ett Squadrachip i min GTV 3.0 som Stephan gjort till mej. Jag är oerhört nöjd med det. Han levererar nära utlovat. Inget val för en JTS i Göteborg dock eftersom man inte får verkstadsservice utan att åka till Holland eller skicka styrboxarna dit. Stephans kurvor för före och efter bekräftar att det inte ger särskilt mycket att chippa en tvåliters hyfsat sportig motor från fabrik. För vissa årgångar vinner man rätt mycket vrid, man får ett höjt varvstopp och bättre respons. Den som kört bilar med optimering kan vittna om att de extra hästarna är skit samma medan det övriga är guld värt. Det framgår också hur skillnaden på TS och JTS ser ut. Man får mycket mera vrid i “normalregistret” upp till 3500 varv. Det man också kan konstatera är att optimering av JTS ger mindre än TS. Vill man ha över 160 hp i sin 156 är det en optimerad TS EUR 2 som gäller. Det sista lilla extra ligger i att klippa balansaxelremmen.
16 april, 2015 kl. 10:14 #28460Det går nog alldeles utmärkt att skicka ner sin ECU till Stephan (Squadra Tuning) om man vill ha den uppdaterad med en av hans standardmappar, även om man bor i Göteborg. Men det var kanske det du skrev Håkan?
16 april, 2015 kl. 12:21 #28461Det var väl ungefär så jag skrev. Mina 242hp (enl rullande landsväg se bild) fick jag på posten
En poäng är dock att om man har en gammal 2.0 TS så kan det vara värt att kontakta Stephan som har lite hästar till en sådan men har man en JTS och inte jagar hästar så borde en lokal firma med rullar och tillgång till programvara kunna göra bilen mycket roligare. Man kan då också gå igenom lite andra effekttjuvar samtidigt. Skulle vara intressant om någon kollade upp Novitec boxen. Verkar adressera just det stora problem JTS har.
16 april, 2015 kl. 12:23 #28462Att ta bort balansaxlarna tycker jag är synd – även om responsen kan bli något bättre pga mindre massa i motorn så är skillnaden ganska akademisk när hela bilens massa ska flyttas.
Det är synd att få en motor som mister sin mjuka gång, och att tycka att det är bra att det vibrerar mer än nödvändigt gör åtminstonde inte jag. Att det är mindre som kan krångla är ju dock positivt – men det är ju 1000 andra prylar som kan krångla på en bil!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.