Trimma GT 2,0 ?

Published by Magnus Ekblad on

Forum Teknik Trimma GT 2,0 ?

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    Håkan Andersson
    Deltagare

Det är fler än jag som tycker att det knappt märks alls på 2,0 TS när man tar bort balansaxelremmen. Blir inte märkbart större vibrationer bara snabbare gasrespons och något bättre effekt. Teoretiskt sett ska man tydligen ha balansaxlar när man har mer än 1600 cc vill jag minnas ha läst någonstans. Huvudanledningen för mej att klippa remmen är att många haverier har berott på just denna rem och dess rullar. Vi pratar ju oftast om bilar med 15 – 25000 mil på mätaren och en källa till ett motorras som förmodligen skickar bilen på skroten och inte en bland 1000 saker som kan gå sönder. En lågmilad GT kanske ska ha den kvar och servas enligt bok medans en 156:a vid rembyte 18000 mil kan klippa.

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Magnus Berg
    Deltagare
    • Min polare kommer testa Novitec GP1-boxen i sin JTS. Jag är riktigt sugen på att testa den själv i Breran och se vad det ger för resultat. Kan trots allt skicka tillbaka den efter 3 veckor om man inte skulle vara nöjd. Har man en sån uttalad garanti så känns det dessutom som att man är rätt säker på att folk blir nöjda med den.
    Håkan Andersson
    Deltagare

Kul! Glöm inte feedback till oss andra

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Magnus Berg
    Deltagare

Ska vi absolut göra!

Magnus Berg
    Deltagare

Så där, nu har jag monterat GP1 -boxen i min Brera. Riktigt rolig sak! Påverkar gasresponsen på samma sätt som dna-switchen i Giulietta och Mito.

Har inte hunnit köra mer än en liten tur idag men skillnaden är uppenbar. Speciellt i rött läge där gasresponsen ska vara ca 75% snabbare än standard. Klart beroendeframkallande är första utlåtandet. Va först lite orolig att den skulle bli för direkt och upplevas orolig i rött läge men det är fortfarande kanonfin känsla och inga problem att köra mjukt och fint. En till intressant sak är att boxen på insidan har en potentiometer som i utgångsläget är på läge 5 (1 – 9). Vrider man upp den till läge 9 så blir de två lägena ytterligare 30% rappare. Har satt boxen med kardborretejp så att jag lätt kan ta loss den och skruva upp den för att hitta den inställning jag vill ha. Funderar på att vrida upp den till 7 och se om det skulle bli lagom 

Förhoppningsvis hinner vi montera boxen i min väns JTS under nästa vecka. Återkommer då med mer input.

Jan Stjernestam
    Deltagare

Hej!

Följde denna tråden med stort intresse förra våren, men sedan rann den visst ut i sanden..

Hur gick experimentet i kompisens JTS? Jag har en 156 med JTS, och den är ju bara så trött på gasen. Till och med vår 20 år gamla Brava 1,6 har skojigare respons på gasen… Jag har åter börjat kolla efter den där Novitec GP1 grunkan, så skulle gärna ta emot lite god input innan jag beställer den.

/J

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.