Trimmning av nya Alfa Romeo till KB
Published by Fredrik Romare on
- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 24 april, 2016 kl. 15:21 av
Martin Gynnerstedt.
-
FörfattareInlägg
-
31 mars, 2016 kl. 13:41 #31298
Hej
Jag heter Fredrik Romare och arbetar med Klöverbladet. Vi har en tanke på ett reportage/teknikavsnitt om trimning av nyare Alfa Romeo typ chiptrimmning, omprogrammering av styrboxar osv. Gärna med tillägg på avgassystem och annat om det också ingår.
Jag är inte vass på detta men tänkte att det finns någon här som har genomfört en trimning av sin nya Alfa Romeo?
En viktig del i detta tänkta teknikreportage är att man också mätt uppnådd prestandaökning på sin bil. Typ nya kurvor jämfört med de gamla. Finns mätningar ger det fakta och en extra tyngd i texten.
Har ni uppslag om detta tar jag mycket tacksamt emot det, så kan vi bygga ihop något spännande som säkert många vill läsa.
Maila till nyheter@alfaromeo.org
eller svara här ?
Vänliga hälsningar Fredrik Romare
31 mars, 2016 kl. 17:41 #31299Det är ju ett jättebra uppslag för ett reportage. Tror det finns många som har funderinga kring detta.
Tag gärna med hur det påverkar beskitning och hur utsläpp påverkars. Samt hur garantier från tillverkaren påverkas om det gäller en bil som fortfarande omfattas av fabriksgaranti.
M.v.h
Janne
janne
1 april, 2016 kl. 09:41 #31300Kul och bra idé. Svårt att finna de som har dyno printouts på sina modifikationer dock.. tyvärr!
Hade någon bistått med sponsrad bänkning hade min förra 156 med större insugskromrör och portade montageplattor varit en fin kandidat för att se skillnaden. Karaktären bkev ju väldigt rolig och toppig.
Min GT 3.2 med större Porschetrottel skulle vara kul att göra en före-och-efter bänkning på också men det är inget jag tänkt lägga en massa tusenlappar på.
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
1 april, 2016 kl. 11:03 #31301Vadmenar TS med “nya” i det här fallet?
Utbytbara minneskretsar som metod för att ändra i ECUer (“chiptrimning”) försvann för ca 10 år sedan. Numera programmerar man om befintligt flash-minne.1 april, 2016 kl. 11:52 #31302Kul med olika syn på ny! Jag menar väl bilar från sent 90-tal och framåt (från rätt gammal till nytt). Inte bestycka om förgasare och porta mer fokus på el/datortrimning . Hoppas det blev tydligare ?
Finns det inget före efter info så försöker vi sätta samman något ändå!
/Fredrik
1 april, 2016 kl. 20:59 #31303Intressant reportage och vilket bra sätt att inhämta info. Hoppas du får napp här och material att gå vidare med. Tips: det har varit mkt snack om Bosso V6 med 24 ventiler, hur mkt mer effekt enbart grövre insugsrör ger utan och med mappning…Squadra tuning hävdar en hiskeligt massa hästar enbart på grövre diameter som många ifrågasatt…
24 april, 2016 kl. 15:21 #31304Hej
Vore kul att höra om erfarenheter av optimering av 1750-motorn och av 2.0 jtdm.
Tack
Martin
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.