trippmätare spider s4 samt kilometermätare trasig

Published by Martin Sipek on

Forum Teknik trippmätare spider s4 samt kilometermätare trasig

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Martin Sipek
    Deltagare

Under fjolårets Mille Miglia nollställde jag trippmätaren under körning då det var brådis att komma iväg från bensinmacken. Efter detta funkade trippmätaren ett 50 tal kilometer för att sedan stanna. Detta upprepade sig ett par gånger tills den slutligen slutade funka helt. När jag kom hem igen såg jag att även kilometermätaren inte fungerade. Det blev med andra ord en väldigt kort sträcka jag kört Stockholm och tillbaka via Italien. Någon som råkat ut för detta och vet vad som kan vara fel?

Martin Sipek
      Deltagare

Tack Marcus, dessa länkar behandlar dock bara problem med varv och hastighetsmätaren som funkar klockrent på min bil, jag har problem med kilometer och tripmätaren som verkar funka för alla andra i dessa länkar.

Björn Nilsson
        Deltagare

Martin
          Jag reparerade en sådan åt en kompis i hans mätare var det en elsladd som lossnat pga en dålig lödning. Lödde ihop den och så fungerade den igen.

Björn Nilsson

Björn Nilsson

Martin Sipek
          Deltagare

Tack Bjorn, kan det vara den röda sladden du pratar om, den hade nämligen gått av och det verkar vara matningen av den mekanska räknaren. Nu är den ditlödd I alla fall.

Samma sak hände min S4 på väg ner till Italien så upphörde tripp- och kilometermätarna att fungera.
            Jag tackar för detta tipset.

Följdfråga, hur tar man ut instrumenthuset lättast?

På förhand tack, Lars…

Martin Sipek
            Deltagare

Tar inte mer än 10 min att demontera. Lossa ramen runt instrumentpanelen (fasttryckt), lossa 4 skruvar bakom ramen, sen kommer allt ut. Du måste in med fingrarna för att lossa kopplingsplintarna (3 eller 4 st) I ovankant.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.