Trista stolar Giulia och Stelvio

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Allmänt Trista stolar Giulia och Stelvio

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare

Nån som förstår varför det är så trista stolar i Giulia och Stelvio, helt platta och oskålade. Går ju tydligen inte att beställa sportstolar separat, bara sportstolar i Veloce modellerna. 

Fattar inte hur Alfa sverige tänker, utomlands finns det t ex Ti paket med sportstolar till Stelvio men går inte att beställa i Sverige ( ?

Sen får dem ju fixa det här med att koppla ur antisladd också… då blir det bra på riktigt…

Johan Gimling
    Deltagare

Tydligen är det på G, var och provkörde Stelvio och Giulia idag med samma reflektion som du gör, man halkar runt.. Stolarna är dessutom för korta i dynan. Enligt säljaren så kommer det sportstolar valbart under 2018. Satt även i Giulia med sportstolar, då föll allt på plats.

CAR 9131 156 GTA Q2 -03, Giulietta 1.4T 170 -13, BMW 520d Mildhybrid -20
      Dottern kör Giulietta 1.4T 170 -11.

Tack, det låter ju bra

Gustav Holmdahl
      Deltagare

Tjena!

Smaken är som baken. Har kört snart 2200 mil med min Giulia Super och håller med om att stolarna inte har världens bästa sidostöd. Jag hade gärna tagit sportstolar om det funnits att beställa då, men inte till den kostnaden som de kostar extra. Originalstolarna är dock inte så dåliga som det kan synas vid en första provtur. Nu är våra kroppar olika, men själv har jag inga problem med långkörningar när man sitter i bilen hela dagen. Är 180 cm lång och väger ca 80 kg, dvs ganska normalbygd. Kan man få in sportstolar till en vettig peng så varsågod, de stolarna är bättre/roligare, men för mig hade det inte varit en dealbraker.

Giulia 20 Super

Stefan Werner
        Deltagare

Min stol är höjd i framkant ca 3 cm.Gjorde gott.Sitter bra trots 190 cm lång.

Stefan

Johan Granath
          Deltagare

Posted By Stefan Werner on 09 jan 2018 04:24
            Min stol är höjd i framkant ca 3 cm.Gjorde gott.Sitter bra trots 190 cm lång.

Hur gjorde du detta?

//

Stefan Werner
            Deltagare

Det var Landvetter Bil som gjorde det när de levererade.
              De sa att de först lossade den bakre bulten lite för att kunna fä upp framändan.Sedan sitter en längre bult i med bricka och mutter emellan.
              Bedömer att höjningen är 2-3 cm.Ger bra resultat.

Stefan

Karl Sandler
              Deltagare

Jag håller med Gustav om att stolarna ser värre ut än vad de är, och det går redan nu att beställa Stelvio med samma typ av stolar som sitter i Giulia Veloce. Kort och gott heter det då “Veloce paket”.

Lars T Andersson
                Deltagare

Tänkte höja stolarna i framkant á la Landvetter Bil. Upptäckte då att ung. 25 mm bakom skruven (M10, T50, 10.9) så sitter det en pinnbult i stolsunderredet som sticker ner i ett hål i karossen. När jag lyfte skenan 15-20 mm ligger inte pinnbulten i hålet längre.
                  Då såg jag två alternativ. 1) Pinnbulten är till för att underlätta montaget i fabrik. 2) Pinnbulten är till för att underlätta montaget och för att ta upp last vid en frontalkollision.
                  Till jag bestämt mig för vilket väntar jag med att höja stolen i framkant.
                  Lars

Johan Gimling
                  Deltagare

Hmm, efter 100 mil i Stelvion så är det just stolens framkant som jag är minst överens med, skulle vilja ha den just de 2-3 cm högre som Landvetter åstadkommit, har du möjlighet att fotografera hur lösningen ser ut?
                    Ngn som hört om det via diagnosen går att programmera så att dimljuset tänds när helljuset slås på? (Gammal SAAB-finess..)

Stefan Werner
                    Deltagare

Här kommer en bild.Hoppas du kan ha nytta av den.
                      Stefan

Stefan

Johan Gimling
                      Deltagare

Tack för det! 400 mil senare känner jag att ökad lutning behövs, testar i helgen 🙂

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.