trög växellåda 159 2.2

Published by Mikael Bengtsson on

Forum Teknik trög växellåda 159 2.2

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Mikael Bengtsson
    Deltagare

Ni som har 159 or brukar växellådan vara trögväxlad när den är kall (som om man har för tjock olja) ? Min är det i alla fall dessutom känns det lite “taggigt” när man lägger i trean som om den synkar lite dåligt, för mig är detta inte normalt men det kanske är det på 159 or, varför jag frågar är för bilen är nyinköpt och jag har en del diskussioner med bilhandlaren om vad som är normalt.  

Den växellådan som även sitter i ex. 1.9 diesel är tyvärr lite känd som trög och bökig. 

Hedberg här på forumet kommer förmodligen att rekommendera en olja av annan typ – nämligen en rak 75w istället för ex. 75w80 eller 75w90 osv. då lådor ska gå mycket smidigare med sådan olja. 

Själv vet jag inte mer än att jag just fått leverans av sådan olja och själv tänker prova det i mina bilar.

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Mikael Bengtsson
      Deltagare

ok kanske är normalt att det är så då mest det här med att det känns som början på en dålig synkring som oroar mig. jag får väl känna efter när jag får tillbaka bilen han bara köra den ett par dagar innan den fick åka tillbaka till handlaren för ett annat problem och där står den och väntar på delar nu.

men det där med oljan har jag aldrig förstått när jag läst det i tidigare trådar en 75w-90 skall ju vara lika lättflytande som en rak 75 när den är kall och risken borde väll vara att den raka 75 oljan blir för tunn när den blir varm.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.