Trög växelspak.

Published by Thomas Sjölin on

Forum Teknik Trög växelspak.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Thomas Sjölin
    Deltagare

Inte kört bilen på två månader. Idag när jag skulle ut en sväng så känner jag att växelspaken är väldigt trög i sidled. Framåt och bakåt känns normalt, det är bara i sidled som den känns underlig. Var inte så när jag parkerade bilen i garaget för två månader sedan. Körde runt en halvtimme men det blev inte bättre under tiden. Växlarna går i som de ska utan problem, det enda som hände några gånger var att jag fick i fel växel pga att jag använde den kraft jag är van vid.

Ville kolla om någon har en snabb idé innan jag börjar rota och leta orsaken.

Easy peasy!

Sidled = bussning ovanpå växellåda

sladdrig och oprecis = spräckt växelspaksfäste.

för dig blir det alltså att bara plocka ur batteri och batteribalja och insug. Sedan har du mekanismen rakt framför näsan och det kostar ca 35kr för en ny bussning!  

det kan räcka med att sandpappra hålet som bussningen sitter i samt smörja upp allt igen om bussningen är hel men sök på “alfa top hat bushes” på ebay eller liknande så hittar du den lilla top hat liknande bussningen du behöver. Varken svårt eller onåbart meck. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Thomas Sjölin
    Deltagare

Tack för tipset. Mindre blodigt än jag var rädd för då.

Lars Johansson
    Deltagare

Vad är det för bil?

larsjoh51

Det är många som hänger här och tar för givet att “kompisgänget här” vet viken bil man kör… så det glöms lätt bort. 

Thomas kör en Alfa 156 V6 2004 om jag minns rätt och inte rusat iväg och köpt nåt annat… ?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Lars Johansson
    Deltagare

Jag undrade vilken bilmodell då jag haft problem med växlarna på min147:a -05. Har fått bytt växelspaksfästet vilket gjorde det mycket bättre. Det finns kvar en viss kärvhet vid växling till trean som kan göra att den inte går i om man har för bråttom. Bör kanske titta på kopplingen av vajrarna på växellådan också?

larsjoh51

Thomas Sjölin
    Deltagare

Börjar med att byta de där små bussningarna så får vi se hur det blir. Blir det inte helt bra får jag titta på andra saker också.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.