Trögtrampad koppling 164 super v6

Published by Johnny Skoog on

Forum Teknik Trögtrampad koppling 164 super v6

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23591
    Johnny Skoog
    Deltagare

    Hallå! Blir tokig på min trögtrampade koppling snart, timmerbilarna ute på vägarna växlar snabbare än vad en annan klarar
    Ju hårdare jag trampar ner kopplingen desto trögare är den , och seg tillbaka. Trampar jag sakta går den lätt ner men fortfarande trög tillbaka.
    Jag har kopplat förbi den berömda vibrationsdämparen vid slaven. Utan resultat! Vad jag kan se så sväller ingen slang vid belastning. Hur kan man felsöka huvud samt slavcylindern? Slaven är ju busenkel att byta, huvudcylindern verkar hopplöst? Kopplingen i sig hugger och kopplar ur som den ska.

    #23592
    Lars Erlandsson
    Deltagare

    Låter som att det inre lagret i slangen separerat och blockerar vätskans flöde.

     

    #23593
    Johnny Skoog
    Deltagare

    Ok! Jag får prova koppla en vanlig bromsslang med rätt nippel då. För det verkar inte gå att få tag i nya hydraulslangar till kopplingen?

    #23594
    Mats Forssén
    Moderator

    Inlägg av Johnny Skoog på 2014-01-24 09:04

    Ok! Jag får prova koppla en vanlig bromsslang med rätt nippel då. För det verkar inte gå att få tag i nya hydraulslangar till kopplingen?

    Ibland är slangen till koppingen grövre än bromsslangar normalt sett är så försök hitta så likvärdigt som möjligt.
    Ett alternativ är att åka till någon som kan pressa en slang (gummi eller stålomspunnet) åt dig med originalslangen som mall.
    Kolla tex med Hydroscand, Swedol eller NBM Hydraulik (den senaste ifall du befinner dig i Stockholmstrakten).

    #71 Abarth 695 Assetto Corse Evo

    #23595
    Johnny Skoog
    Deltagare

    Nu så! Slutade med att jag köpte en bromsslang (gummi) i samma storlek, gängade dit rätt nipplar i ändarna å monterade dit. Bökigt som satan inne vid torpeden, fick ta lös hjulhuset för att komma åt. Vibrationsdämparen är fortfarande förbikopplad, vad gör den för nytta egentligen? Kopplingen känns som ny nu å timmerbilarna har inte en chans längre

    #23596
    Lars Erlandsson
    Deltagare

    Kul att det funkade!

    Var fick du tag på slangen, förresten?

    De har varit svåra att få tag på en tid

     

    #23597
    Johnny Skoog
    Deltagare

    Jag gick till Mekonomen och köpte en lös bromsslang utan nipplar, 1/8″ som det ska vara. Problemet ed bromsslangarna är att endast 10mm nipplar passar på dom. Det ska ju vara 12mm på bilen.

    Så jag tog en bit av kopparrör på vardera sida i slangänden (ca 3cm) med en 10mm nippel i ena änden som gängades i slangen, och en 12 mm i andra änden som gängades på slaven samt vid torpeden.

    Fungerar kalasfint kostnaden blev 350 kr. Å Mekonomen konade kopparrören med nipplarna på plats. Så va bara skruva dit sen.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.