Trycker ut kylvatten GTV-77 Tips?

Published by Göran Brandt on

Forum Teknik Trycker ut kylvatten GTV-77 Tips?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Göran Brandt
    Deltagare

Har en GTV-77.a under renovering. Trycker ut vatten från kylarlocket. Efter provstart och diverse mek  med tändning osv så har den gått ett tag utan att trycka ut vatten. Upptäckte att insugningsgummi behövde bytas. Gjorde detta och satte dit grejorna igen. Då börjar den trycka ut vatten. Luftficka? Inte troligt att toppackningen gått eftersom den inte visade såna tendenser tidigare. Har provat att tappa ut lite vatten och sedan fylla på med locket öppet för att få ut ev luft. Är det lätt att få ficka på denna modellen så att vattnet kokar på nåt ställe? Värmen står fullt öppen. Speciellt sätt att lufta? Har ett kylarlock med fjäderbelastning på nedre tätning. Är det rätt sort eller ska jag ha ett med endast tätning upptill? Alla tips mottages tacksamt.

Kenneth Larsson
      Deltagare

Om du får övertryck i kylvattnet så är det ju 99% topplockspackning. Det finns inga ställen med “lokalt kokande vatten” på en nord  motor. 

Björn Ek
        Deltagare

Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-04-18 19:03

Om du får övertryck i kylvattnet så är det ju 99% topplockspackning. Det finns inga ställen med “lokalt kokande vatten” på en nord  motor. 

+1

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Göran Brandt
          Deltagare

Lite väl märkligt sammanträffande bara att packningen skulle gått precis i samma stund som jag bytte insuget. Inget övertryck innan bytet. Vilken typ av lock har ni på era?

Vid luftning ska det räcka att lossa på pluggen vid termostaten.
            Jag ägde en gtv för mååånga år sedan. Där sprack ett foder längst upp och jag fick samma fenomen. Gick varm & tryckte ut kylvätskan.
            Men det låter helmysko att du bara fick problem efter byte insugningsrör…

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Kenneth Larsson
            Deltagare

Inlägg av Göran Brandt på 2014-04-18 22:22

Lite väl märkligt sammanträffande bara att packningen skulle gått precis i samma stund som jag bytte insuget. Inget övertryck innan bytet. Vilken typ av lock har ni på era?

Absolut märkligt – jag håller med 110% – problemet är att med gamla bilar händer ju konstiga saker hipp som happ. Men det är ju en del av spänningen tycker jag. 

Göran Brandt
              Deltagare

tack alla för svaren! jag får väl lyfta toppen

Göran Brandt
                Deltagare

Tömde ut en del vatten. Tog bort termostaten och fyllde på igen direkt i termostathuset. Körde runt motorn utan termostat. Fyllde på mer vatten. Inga problem längre, trycker inte ut vatten.

Benny Steen
                  Deltagare

Förmodligen en luftficka som gömde sig någonstans.

Dom är ju normalt självluftande, men beroende om folk dragit  om kylslangarna så kan det krånga.  Jag har någon gång luftat nordfyror genom att skruva loss stora insex skruven som sitter bredvid 4:an tämdstift . Sitter en tempgivare där på vissa modeller.

Dan-Erik Hansson
                    Deltagare

Det blir alltid luftfickor för mig när kylvätskan skall fyllas på. Fattar inte hur man skall göra för att undvika att det uppstår. 

Brukar köra motorn varm och kolla var slang eller kylare fortfarande är kalla. Då hittar man luftfickan iaf. Har efterhand blivit nojig med detta och satte tvångsstyrning på elfäkten för att maxa kylningen. Luftkyld nordmotor?

Kenneth Larsson
                      Deltagare

Inlägg av Dan-Erik Hansson på 2014-04-30 19:40

Det blir alltid luftfickor för mig när kylvätskan skall fyllas på. Fattar inte hur man skall göra för att undvika att det uppstår. 

Brukar köra motorn varm och kolla var slang eller kylare fortfarande är kalla. Då hittar man luftfickan iaf. Har efterhand blivit nojig med detta och satte tvångsstyrning på elfäkten för att maxa kylningen. Luftkyld nordmotor?

Danne, hur f*n gör du för att få luftfickor?????? Jag har då efter 15 år med nordmotorer aldrig lyckats så du får visa mig!

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.