Turbo Giulietta QV

Published by Alberto Ferrante on

Forum Teknik Turbo Giulietta QV

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34857
    Alberto Ferrante
    Deltagare

    Hej,

    jag behöver lite hjälp med detta. Jag har kanske fått problem med turbon i min QV.

    Bilen går att köra men känns som det inte har någon vanlig (för den motor) kraft, reagerar som en fiat Punto.

    Motorlampan lyser och ett oljud (inget metalliskt) dyker upp när man trycker på pedalen (försiktigt), låter som en fläkt som snurrar fritt eller luften vid fönstret när det blåser storm ute men försvinner när man släpper pedalen lite och sedan åker på konstant hastighet.

    Jag har läst om rör till/från turbo som kan spricka/gå sönder (dålig kvalitet) men också om safe mode som stänger av vissa komponenter, bl a turbon.

    Vad som är rätt eller sant vet jag inte.

    Har någon av er en idé om vad det kan vara?

    I fall det är turbon som har pajat går det att regenerera/laga eller är det bara bytet som gäller och i så fall tips på ev nya passande och bra turbo?

    Tack på förhand!

     

     

    Alberto

    #34858
    Rickard Bergh
    Deltagare

    låter som du har ett läckage någonstans med din beskrivning. du får detta fenomen om du har en slang som är sprucken efter turbon till motorn. då har du ingen ork alls och allt går ut genom slangen. bästa är att lämna det till verstad om du inte själv kan felsöka detta. kolla alla slangar från motorn till intercoolern.. sprucken intercooler kan även ge samma problem och fel…

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #34859
    Alberto Ferrante
    Deltagare

    Tack Rickard!

    Dina ord glädjer mig och ger mig ett hopp att det kan vara ett mindre problem.

    Jag har redan lämnat in bilen hos en Meca verkstad här i Dalarna som har erfarenhet av alfa.

    Hoppas att det går fort att få en diagnos, de har redan haft bilen i två dagar men har inte hört av sig än.

    Jag har också läst att turbo som går sönder ger ofta metalliskt oljud men kraftig rök, om det stämmer vet du säkert bättre än jag.

     

    Alberto

    #34860
    Alberto Ferrante
    Deltagare

    Besked från verkstaden: koden från OBD säger att det är något problem med bränsletrycket och kaminställning.

    De har annullerat koden och nu går bilen perfekt. De har låtit motor snurra ett tag utan att återskapa problemet.

    Jag är helt okunnig men försöker tänka logiskt: om det är något mekaniskt (kaminställning) då borde felet uppstå igen ganska fort, eller?

    Alltså kan mer sannolikt (enligt min okunniga och kanske helt fel logik) vara ett annat fel kanske mer på elektronik sidan.

    En sak som får mig att tänka är att när felet uppstod var det -15. Kan det ha spelat någon roll?

    Kan bränslepumpen lida av något tillfälligt sjukdom p g a till exempel tillfälligt avbrott på strömförsörjning?

    Finns det andra komponenter som påverkar bränsle trycket och var sitter de sensorer som mäter bränsletrycket och kan ge ut en sån signal/kod?

    Kan t ex insprutningssystemet ha något att göra med det?

    Sorry, det kanske är för många och dumma frågor på en gång.

     

     

    Alberto

    #34861
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Exakt vad som hänt är svårt spekulera i så klart, det är möjligt det bildats is i bränslesystemet vilket gjort att trycket sjunkit.

    #34862
    Rickard Bergh
    Deltagare

    har du en 1,4 turbo multiair ? då kan du har problem med multiairmodulen. inget ovanligt på dom motorerna. 

    du får köra och se vad som händer. glöm inte att du ska ha utskrifter på felkoderna dom läser ut ur bilen så du har
    papper på vad som funnits på problemet.

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #34863
    Alberto Ferrante
    Deltagare

    Det är en QV 1.8 ingen multiair.

    Japp, koderna är utskrivna.

    Pappret är kvar hos dem då jag skall låta dem byta olja och filter imorgon.

    Vad jag kunde se handlar det om tre olika koder varav två om kamaxel synkning eller var det var och den tredje om lågt bränsletryck.

    De tror inte heller att det kan vara ett mekaniskt problem. 

    Kan det v ara något med kamaxelgivare eller någon sensor som sjunger de sista verserna?

    Hur vanligt är det med såna komponenter som pajar runt 10000 mil?

    Det roliga är att när man läser på alla dessa forum det stämmer sällan att det som koden signalerar leder till en enda orsak utan det kan bli nästan vad som helst. Hur många som har fåt byta komponent efter komponent utan att bli av med problemet?

    Det känns som om trots alla dessa sensorer och program finns inga säkra kort att spela med när något blir fel.

    Annars hade de redan bytt den skyldiga komponenten eller? Är det så att “en gång ingen gång”  gäller även för bilarna?  

    Vi får se om det återkommer 

    Alberto

    #34864
    Alberto Ferrante
    Deltagare

    Hoppet försvann i morse 🙁

    Jag skulle lämna in olja och filter. Kunde då prata med den unge mekanikern som hade hållit på med min bil.

    Han förklarade för mig att två av de avlästa koderna handlar om osynkroniserade timing/kamaxel eller hur det heter och den tredje om bränsletrycket.

    Han nämnde något “vinande” ljud och något om växellådan (?!?!) samt att bilen kom inte iväg snabbt på låga varv (?). 

    Då bestämde jag mig för att provköra den, Startade och lär den bli varm. Körde iväg och……ljudet kom direkt, som en bil med automat och variator fast det är oberoende av hur fort man kör utan kommer när man trycker på pedalen och försvinner när man släpper gasen.

    Slö och kraftlös är den också. Sätter på Dynamic och………displayen visar ingen turboladdning.

    Jag åker tillbaka till verkstaden och ber mekanikern sätta sig vid ratten och köra med mig bredvid. Efter 200 mt tänds motorlampan.

    Nu är bilen kvar där.

    Något tips?

     

    Alberto

    #34865
    Rickard Bergh
    Deltagare

    det låter som läckage för turbo trycket. pysande och försvinner så fort du släpper på gasen tyder på något sådant.

    då får ni även kolla kamremen om den är rätt i timingen så det inte har kuggat över. med tanke på tajmingen.

     

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #34866
    Sam Helgesson
    Deltagare

    Som Rickard säger! Symptomen låter som kraftigt läckage på trycksidan efter turbon, en slang som hoppat av eller spruckit, alternativt att intercoolern har spruckit. 

    Dessutom om du kör med en turbo som inte får bygga upp tryck är de risk att den övervarvar vilket mycket snabbt leder till förslitningskador när oljan inte hinner fram, tillslut har du totalhaveri på turbon. Det höga vinanden är ytterligare tecken på att det läcker efter turbon. Har själv skjutit slangen på trycksidan på en av mina bilar. Började vina som satan och motorn blev tjurig på låga varv. 

     

    #34867
    Alberto Ferrante
    Deltagare

    Tack för era input!  En snabb uppdatering:

    de har kollat någon impulsgivare (om det heter s&aring till turbon och “tror” att det kan vara boven.

    Jag har igen bett dem kolla alla slangar till/från turbon och de sa att de gör det då dessa är ett problem i många bilar.

    På ett italienskt forum finns en expert medlem som har gjort en lista med 11 modifieringar som behövs för Giulietta QV av första serien och bytet av slangarna är är en del av åtgärderna. Där pratar man om kristalliseringen, täppta rör, sprickor etc.

    Det med kamremmen och synkroniseringsfel förstår jag inte egentligen eller bättre sagt förstår inte hur det kan hända plötsligt fast det har gått knappt 3000 mil och 1,5 år sedan bytet av remmen, rullar och pumpen samt att det har dykt upp i samband med problemet med bränsletrycket (enligt koderna) och turbon som inte laddar.

    Jag undrar vad som är ägget och vad som är hönan. Kan det vara att turbon uteslutas av systemet när det känner att det är problem med synkroniseringen eller av bränsletrycket eller kan vara att bristen på bränsle få konsekvenser på detoneringen och snurrande på motorn som uppfattas som synkfel?

    Jag vet inte men det känns som någon sort “skattjakt”.   

    Alberto

    #34868
    Rickard Bergh
    Deltagare

    finns ingen impuls givare till turbon. 
    vad är det för verkstad du lämnat bilen till känns som dom inte har riktig koll och bara gissar en massa. 
     en sprucken intercooler låter även så som du förklarar.. visst kan det hända med tajmingen om det var så att du helt plötsligt poff fick ett effekt tapp så du verkligen märkte det när pysljudet kom.. då måste man kontrollera inställningarna igen och på den motorn krävs det specialverktyg vilket är mkt 
    viktigt att använda sig av  man kan inte kontrollera kamremmen utan dessa. 

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #34869
    Alberto Ferrante
    Deltagare

    Som jag skrev är jag inte säker hur det heter, impulsgivare eller något annat men det är något som styr eller skickar signaler till eller från turbon.

    Om jag har förstått fel eller han på verkstaden har förklarat fel vet jag inte, det kanske är någon annan givare det handlar om.

    Jag är inte imponerad av verkstaden även om de har hållit på med Alfa i många år. Idag var jag där för att artigt fråga om de verkligen kändes sig bekväma med att hålla på med min bil annars hade jag kunnat ringt försäkringsbolaget och bett de om bärgning till närmaste aukt. verkstaden men de sa att de hade haft bilen inne och börjat jobba med den och då kändes som om de var angelägna att fixa den.

    Jag har full förståelse om vissa inte känner sig säkra på vissa bilar men det är viktigt att säga det tydligt och ärligt till kunden.  


    Alberto

    #34870
    Rickard Bergh
    Deltagare

    har du maskinskade försäkring på den så kan mkt väl försäkringsbolaget begära att den ska till auktoriserad verkstad.
    du ska defnitivt inte betala för massa tid dom lägger ner på bilen för att dom inte kan. är du desutom inte nöjd med vad dom har gjort hittils, så hade jag tagit bilen där ifrån.  känns som dom bara gissar en massa.. vad är det för typ av verkstad..meca. mekonomen eller bara knut runt hörnet ???

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #34871
    Alberto Ferrante
    Deltagare

    Ja, jag har maskinskadeförsäkring.

    Jag tänker faktiskt hur det fungerar med det.

    Verkstaden är en Meca verkstad, alltså borde det vara någorlunda godkänd även av försäkringen. Som sagt, jag är inte imponerad av deras kompetens men ärligt sagt har jag inte imponerats av någon verkstad många gånger faktiskt.

    Jag har haft att göra med tjugotal verkstäder sedan 1994, Peugeot, Renault, Volvo, Opel, Fiat, Alfa, Audi, BMW, privata……..ingen särskilt topp nivå förutom ett par stycken helt godkända. För att inte tala om däckverkstäderna……under all kritik. Jag har kanske haft otur.

    Det känns som om även auktoriserade verkstäder ofta kan ha svårt med att reda ut problem med bilar, inte minst är på forumet kan man läsa om krångel som många får brottas med p g a svårigheten att identifiera de riktiga orsakerna.

    Givetvis kommer jag att be de att tala om för mig vilket problem de har identifierat innan de gör något och i fall är det stora skador som går under maskinskada och som F-bolaget kräver att en aukt verkstad reparerar då får jag be dem låta bli att reparera och jag får flytta (via bärgningsbilen) bilen till rätt ställe.

    De är i alla fall aukt FIAT.

    Alberto

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.