Turbo på v6? samt frågor om GTV -80
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 26 november, 2014 kl. 23:43 av
Dennis Mollberg.
-
FörfattareInlägg
-
24 november, 2014 kl. 22:29 #27240
Övergivna Forumposter
DeltagareHej! Är lite intresserad av att handla mig en GTV och har ev. hittat ett bra objekt. Haft alfa 75 2.5 v6 tidigare och tyckte detta var en fantastisk motor, men lite lite fart i den. Så har siktet inställt på en liknande motor, en v6 från alfa romeo som skall förses med turbo och leta sig upp mot 400hk.
Vad har jag för alternativ att utgå ifrån motormässigt? vad passar sig bäst att bygga på och vad krävs för att klara 400hk? Är väl insatt i motorer, men bara mekat tyskt innan så är ny i alfa världen! är 2.5/3.0 v6 från alfa 75 bra att utgå ifrån (12v?) eller ska man ha tag i en motor från t ex. Alfa 164 3.0? (24v?)
Nästa fråga är hurpass långt drivlinan hänger med i en gtv? tänker på drivaxlar, diff men framför allt växellåda? Vilka lådor passar mot drivlinan ( med tex. en v6 och org. bakaxel)..
Alla svar är tacksamma, kanske inte en jätte vanlig fråga dethär då jag inte hittar mycket när jag söker.
Väl mött.
25 november, 2014 kl. 00:22 #27241Dennis Mollberg
DeltagareDet är lådan som är svaga länken, egentligen är det en riktig stadig bit med tanke på att den kom till en tvålitersmotor tidigt sjuttiotal och ändå pallar ca. 300 hk.
Det kanske går att klara 400hk om man begränsar laddet på låga varv och varvar mer.
Det finns en kille i kalmar med en sån motor men kommer inte på hans namn?
mvh
25 november, 2014 kl. 07:46 #27242Fredrik Assarsson
DeltagareRiktigt fräck idé, men har du åkt i en GTV med många hästar? Det är lätt att leka farligt för mycket med 160hk nordfyra och låg vikt, det räcker rätt så långt med ca210 hk V6 om man vill hitta greppgränsen och skickas iväg och 300hk kan inte vara annat än sataniskt i en så lätt bil med kort hjulbas. 400hk sedan måste ju vara warp-speed för en pytteliten tini-tiny GTV på drygt 1000kg
Go for it, men det är kul att kunna ha grepp att utnyttja det också
Sök runt på alfaownerforumet efter turbobyggen. Det finns rätt så många som lurar där i projekttrådarna med mestadels 24v V6or på en brrrra bit över 300hk både i 2.5L och 3.0L format.
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
25 november, 2014 kl. 08:52 #27243Övergivna Forumposter
DeltagareJa, i dagsläget åker jag en BMW 528-82 med drygt 500hk/700nm. Tänkte ha något lite mer användarvänligt och mer inriktat på bankörning. Inte drifting som nu
En v6a ska det i, isåfall. Ingen tvekan, då ljudet är helt oslagbart. Håller drivlinan till runt 300, så är det väl rimligt att landa runt. Finns det olika lådor? Passar alla lådor mellan olika alfor med transaxel?
25 november, 2014 kl. 12:09 #27244Fredrik Assarsson
Deltagareär du van vid BMW så kan du ju glida in på alfapower för att lusläsa niczii’s Alfetta GTprojekt med 24V alfa V6 som går till BMW växellåda och diff byggd som transaxel i bakvagnen. Kanske något som kittlar i dina trosor med tanke på den bayerska härkomsten?
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
25 november, 2014 kl. 13:49 #27245Mats Forssén
ModeratorInlägg av Dennis Mollberg på 2014-11-25 00:22
Det är lådan som är svaga länken, egentligen är det en riktig stadig bit med tanke på att den kom till en tvålitersmotor tidigt sjuttiotal och ändå pallar ca. 300 hk.
Det kanske går att klara 400hk om man begränsar laddet på låga varv och varvar mer.
Det finns en kille i kalmar med en sån motor men kommer inte på hans namn?
mvh
Om jag minns rätt så var det väl T Ragnheden aka Torch på alfapower.nu som hade en 24v med dubbelturbo i sin GTV6.
Alfapower verkar ligga ner just nu så det går inte att komma åt men det fanns rätt lång byggtråd av det projektet iaf.Som utgångsmaterial kanske det kan vara intressant med (delar från) 2,0l 24v V6 Turbo som satt i bla GTV (916).
Dock finns ju risken att en del av det fina V6-ljudet att slås sönder av turbo så ett “lagom” sugtrim av en 3,2l 24v skulle vara mitt val som även medför att det går att nyttja i princip original drivlina eftersom det inte blir så högt vridmoment.
#71 Abarth 695 Assetto Corse Evo
25 november, 2014 kl. 17:14 #27246Tobias Sundqvist
DeltagareMed 300 hästar och sportig körning kommer du få byta synkringar och kardangummin ibland
Men det beror ju också på körstil. Kopplingsdumpa vid rödljus och snabba fullgasväxlingar sliter…
men motorn i sig pallar ganska mycket.
Bara att prova och uppgradera vartefter och ha kul under tiden
Finns mycket info på alfapower.nu
Alfetta Gtv -77 | 33 P4 -91 | 33 SW -89 | 75TS -89
26 november, 2014 kl. 08:27 #27247Mats Forssén
ModeratorInlägg av Mats Forssén på 2014-11-25 13:49
Inlägg av Dennis Mollberg på 2014-11-25 00:22
Det är lådan som är svaga länken, egentligen är det en riktig stadig bit med tanke på att den kom till en tvålitersmotor tidigt sjuttiotal och ändå pallar ca. 300 hk.
Det kanske går att klara 400hk om man begränsar laddet på låga varv och varvar mer.
Det finns en kille i kalmar med en sån motor men kommer inte på hans namn?
mvh
Om jag minns rätt så var det väl T Ragnheden aka Torch på alfapower.nu som hade en 24v med dubbelturbo i sin GTV6.
Alfapower verkar ligga ner just nu så det går inte att komma åt men det fanns rätt lång byggtråd av det projektet iaf.Här är länk till projektet jag menar: GTV6 3.0 24v TT
(Det är Torch som lagt upp info om bilen men det är Nilegård som är ägaren)#71 Abarth 695 Assetto Corse Evo
26 november, 2014 kl. 08:34 #27248Henrik Lindgren
DeltagareAnnars finns det här bygget på en V6a. En Lola som drivs med en Alfa v6a.
26 november, 2014 kl. 23:43 #27249Dennis Mollberg
DeltagareEn sån där kompressor som ser ut som en halv turbo är ju bra om man har ont om plats och ska vara snäll mot drivlinan då den inte laddar så mycket på låga varv.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.