Turboras Giulietta QV -11

Published by Jan Stjernestam on

Forum Teknik Turboras Giulietta QV -11

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Jan Stjernestam
    Deltagare

Hej!

Ja som rubriken lyder, så där bleknade kärleken en rejäl smula..

Skiten har gått enbart 11.500 mil, oljebyten gjorda årligen, ja, med olja enligt bok. Reparation riskerar att hamna närmare nånstans där bilen är värd idag om man skulle lämna den på sk proffsverkstad. Men jag löser det på smidigare vis förvisso…

Finns det fler här med Giulietta turboras och erfarenhet?

Följande hittade jag på nätet, och nej ingen från FCA har informerat om denna felkonstruktion.

“Alfa Romeo Giulietta 1.8 TBi har ett designfel på oljeröret till turbon + ett filter i oljeskruven som förser turbon med olja som sätts igen. Detta leder tillslut till turbohaveri.

Turbonummer: 55231460 – 53049700090 – 53049980090

Hålskruv 10181711 har utgått och ersätts med 71769772. Vi gissar att denna hålskruv inte har något filter alls i sig. (om någon vet så får ni gärna bekräfta) Oljerör 55224364 har utgått och ersätts med 55258147 som har en skyddande ”strumpa” mot värmen från grenröret som ligger väldigt nära röret.

Vid eller innan turbohaveri bör man ersätta ovanstående delar.”

Kommentarer på detta?

/J

Jonas Karlsson
      Deltagare

Har också en Giulietta QV-11. Läst massor på Alfa forum om just turboras pga av att oljan tydligen blir för varm och bränner fast i det oisolerade oljeröret och täpper till silen. Har bytt till det isolerade som du nämner och hoppas på att slippa turboras själv.

Man kan tycka att det borde ha varit en återkallelse från Alfa när problemet uppdagades.

Märks det på något vis att det är på gång eller smäller det bara?

Jan Stjernestam
        Deltagare

Hej Jonas!

När jag tänker bakåt, så hade bilen stått ett par veckor innan vi drog på hemester till Öland. Och då jag startade henne så rökte det en hel del vid start. Men ingen stor affär av det, det slutade efter typ en halv minut…

Efter ca 150 mil och en vecka senare på väg hem från Öland igen, så mitt i en omkörning försvinner all kraft, och motorlampan tänds. Omkörningen får avbrytas.

Tar oss hem med klen kraft, konstaterar sedan faktum, och funderar efter lätt forskning varför inte FCA inte larmat om denna felkonstruktion…

Eric Andersson
          Deltagare

Hej Jan,

Är lite nyfiken på hur det har gått med ditt turbohaveri, har du hittat en ersättningsturbo och har du fått den utbytt?

Jan Stjernestam
            Deltagare

Hej igen!

Jo då, signorina rullar igen!

Vi beställde från Tyskland turbo, plus rör mm som borde bytts ut tidigare av FCA. Samt monteringssats och grenrörspackning för totalt ca 9.300 kr, av detta får man tillbaka ca 1.600 då den gamla turbon skickas tillbaka som utbytesdel. Returfrakten kostade 400 Kr. Så delar gick totalmente loss på ungefär 8.100.

Jobbet gjordes av bekant som har en liten privat hemmaverkstad under “fritid”. Vet inte vad det kan komma att kosta. Vi ska reglera det då han verkligen fått tillbaka pengarna från Tyskland, vilket kan komma ta 6-8 veckor enligt AutoDoc där vi handlade. Men han antydde att det handlat om två dagars jobb…

I samband med allt detta gjorde vi också årets oljebyte, men det skulle ju ändå ha gjorts, så det hör ju inte hit.

I slutet av kommande vecka blir det långkörning här ifrån Enköping till södra Norge, det blir nog med viss spänning även om jag “provkört” några dagar här hemmavid nu…

Krama varandra i trafiken!

/J

Jan Stjernestam
              Deltagare

Hej igen!

Uppdatering, nya turbon verkar sköta sig. Inget konstig med den på norgeturen 1250 km.

MEN, ett hjullager bak havererade istället… Lösbart, ja, men inte på en söndag i Norge…

Skit samma nu, men man undrar ju. Är Giulietta enbart byggd för korta turer till lokala butiken för att köpa lite pasta då å då? Två längre resor, och det innebär två allvarliga problem. Enbart 11.700 mil på mätaren. Med 57 årsringar på föraren så är det inte den mest inspirerande föraren i världen, även om det hettar till då å då…

Skitbil eller måndagsexemplar? Börjar kännas som en gammal 164 med 30k på mätaren och felen aldrig tar slut… Vad säger expertisen här? Fler negativa erfarenheter av Giulietta?

/J

Lars T Andersson
                Deltagare

Min rygg och framstolarna blev aldrig vänner. Efter en långresa till Ardennerna (där bilen skötte sig utmärkt för övrigt) kände jag mig närmast som en utarbetad ardennerhäst. Giuliettan kände sig som ponnyexpressen.
                  Den tog inte lika många ölflak som Stelvion heller. Om du nu vill ha fram nåt negativt.

Lars T

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.