Turboreglering Jtdm 1,9 -07
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 1 maj, 2015 kl. 17:25 av
Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
29 april, 2015 kl. 23:50 #28627
Övergivna Forumposter
DeltagareJa då börjar fantasin ta slut. Ryckig motor. Börjar gunga i hela bilen vid ganska lättkörning på lite högre varv. Man hör hur turbotrycket pulserar och turbomätaren vandrar. Går ferfekt på tomgång och inga problem vid fullgas. Bytt EGR ventil, (påverkar ju faktiskt turbotrycket p.g.a. öppnar eller stänger förbindelsen mellan insug och avgas-grenrören. Bytt luftmassemätare (i onödan, trots helt felaktigt ohm-värde på den gamla. Kollat vaccumslangar, vaccumklocka till wastgate ventilen. Smörjat länkage för wastgate. Man får ändå en känsla att wastgaten kärvar lite så den kommer i otakt i bland??? Är mest problem vid laddtryck över ca 0,8 bar och vid mjuk gasminskning. Rycker nästan som gnistan misständer på en bensinbil ibland. Har beställt en turboreglerventil för säkerhet skull men tveksam. Börjar bli riktigt hopplöst att försöka hitta detta fel. Aldrig några felkoder lagrade.
Hur arbetar luftspjället igentligen på dessa motorer? Verkar stå 5% hela tiden om man kopplar in dator med ECUSCAN. Om tar bort luftslangen och tittar på spjället påverkas det inte alls av gaspedalsläget?? Vad/hur i hela friden ska detta jobba? Rör sig en gång när man slår på tändningen tror jag.
Det var dessvärre sådant här man var lite orolig för på detta bilköp. Är annars rätt nöjd med bilen.
30 april, 2015 kl. 18:50 #28628Rickard Bergh
Deltagarehar du knappat in att du bytat egr ventilen.
du har ju en tryckgivare som känner av insugttrycket.. sitter i insuget.inte ovanligt att den sotar igen o blir kletig. bara o byta eller om du har tur rengöra.vet att vissa har en wastgate som regleras med tryck från turbon. det lilla utgåjngen från turbon till slangen brukar sota igen o då kan det bli så här.
har du elektronisk styrd turbogeometri så har du elektronisk wastgate med.Har du kollat alla slangar så dom är hela ?? kolla även där dom sitter på tryckta inget ovanligt att dom är spruckna där. menar så klart vacumslangarna
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
1 maj, 2015 kl. 17:25 #28629Övergivna Forumposter
DeltagareSTort tack för engagemang!!
Svarar i texten nedan
Inlägg av Rickard Bergh på 2015-04-30 18:50
har du knappat in att du bytat egr ventilen.
Menar du att man måste programmera på något vis efter byte av EGR? (brukar inte behövas) Jag har “tagit bort” alla sparade addaptioner via ECUScann. Räcker det?
du har ju en tryckgivare som känner av insugttrycket.. sitter i insuget.inte ovanligt att den sotar igen o blir kletig. bara o byta eller om du har tur rengöra.
Ska kolla denna. Den verkar dock fungera om man kollar med ECUscan.vet att vissa har en wastgate som regleras med tryck från turbon. det lilla utgåjngen från turbon till slangen brukar sota igen o då kan det bli så här.
har du elektronisk styrd turbogeometri så har du elektronisk wastgate med.Intressanta uppgifter. Vad jag kan se finns det en vaccumpump som dels går till bromsservon och sedan till en reglerventil för Wastgate. Siter en vaccumklocka på en stång till wastgate. Jag har kollat denna med en speciell vaccumpump. Hört att wastgate kan kärva på axeln men verkar inte så?? (har smörjat) Den rör sig direkt och tappar ej vaccumet om man slutar pumpa så alla slangar och membranet verkar ok. Skulle möjligen kunna vara fel på denna reglerventil. Har beställt en ny.
Har du kollat alla slangar så dom är hela ?? kolla även där dom sitter på tryckta inget ovanligt att dom är spruckna där. menar så klart vacumslangarna
Gjort -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.