“Tutan” fungerar inte (Bertonekupé)

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik “Tutan” fungerar inte (Bertonekupé)

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Signalhornet (-nen) fungerar inte på min Bertonekupé (-75).

Det verkar enligt elschemat vara så att det går en sladd från tutan i ratten till ett relä. Från relät går två sladdar. En till hornen som är “seriekopplade” dvs att sladden går till det ena av de två och sen vidare till det andra. Ingen jord från själva hornen. Den andra sladden från relät går till säkringen (i säkringsboxen i kupén).

När jag trycker på tutan i ratten hör jag hur det klickar till i relät. Det tar jag som ett gott tecken. (Dvs jag tror att relät fungerar och att knappen på ratten gör det den ska.) Men sen händer inget mer.

När jag nu skulle skruva loss hornen för att komma åt att slipa på flatstiften gick skruven som håller den övre av hornen av. (Suck) Jag skruvar väl bort det andra hornet också och fortsätter enligt planen med att slipa på stiften och se om det gör susen.

Men kanske ska jag leta orsaken någon annan stans?

Stockholm

Per Wadén
    Deltagare

Har du kollat att säkringen som matar till relät  är hel?

Om den är hel får du ut 12 volt från relät när du trycker på ratten?

Om inte så är det till att kolla kontakterna som du var inne på!

Annars får du väl skaffa nya.

PerBerlina

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Per Wadén på 2015-09-10 20:24

Har du kollat att säkringen som matar till relät  är hel?

Om den är hel får du ut 12 volt från relät när du trycker på ratten?

Om inte så är det till att kolla kontakterna som du var inne på!

Annars får du väl skaffa nya.

Att kolla säkringen har jag lärt mig är det första man ska göra…

Har jag gjort det? Nae..

Men enligt elschemat är det säkring nr 1 som är säkringen till tutan. Det är också säkringen till en hel radda annat som t ex startmotorn, så jag har faktiskt inte kollat den eftersom startmotorn går runt. Men det är ju enkelt gjort…

Men att kolla vad som kommer ut från relät är överkurs för mig. Sladden som går in från tutan hittar jag. Men de två andra… Vilken går ut och vilken gör något annat?

Eftersom jag hade sönder skruven till en av hornen köpte jag faktiskt ett paket med två nya på biltema. Jag har inte monterat dem eftersom det hann bli mörkt innan det var dags.  Jag noterade dock att biltema-tutorna ska jordas. Därmed blir frågan om man ska strunta i det, eftersom de horn de ersätter inte var jordade särskilt. Eller ska man leta rätt på någon lämplig jordpunkt alternativt dra i en plåtskruv någon lämplig stans.

Stockholm

Robin Nyquist
    Moderator

Oftast kan man läsa på relät vilket stift som går vart.

Tutorna på bilen är jordade men tolkar det hela enligt din beskrivning som att de kanske är jordade i själva huset (tutan) som är skruvad i karossen. Angående dina nya fina Biltema tutor så kan du gott dra en kabel till karossen, ett alternativ är att fästa den kabelskon i samma hål med den skruv som håller fast tutan.

Angående säkringen där, ett bra sätt att utesluta något, kolla säkringen, men vet man att säkringen går till flera saker som i ditt fall med startmotorn då kan man se ifall dessa funktioner på bilen fungerar och på så vis kan du utesluta att säkringen är trasig. 

Hoppas jag har kunnat svara på lite frågor iaf 

Klasstrea CAR Challenge kl. II -- 2019!
    Följ framfarten - Bilder Instagram | Resultat Alfaromeo.org | Racefilm Youtube

I garaget för tillfället
    AR Alfetta GTV 1.8 TBi | #6, CAR Challenge kl I | Scuderia V.A.N Corse (Projekttråd)

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Robin Nyquist på 2015-09-10 23:43
    … tolkar det hela enligt din beskrivning som att de kanske är jordade i själva huset (tutan) som är skruvad i karossen. 

Ah! Smart!

Stockholm

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.