Underhållsladda med solceller

Published by Jan Stjernestam on

Forum Teknik Underhållsladda med solceller

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Jan Stjernestam
    Deltagare

Hej!
    Jag behöver fixa någon form av underhållsladdning med hjälp av solceller. Är det någon här som har erfarenhet av sådant? CTEC verkar ej ha någon lösning på detta. Men jag funderar starkt på att testa denna:
    http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/solceller/solcell-13-5-v-5-w-p44006#ProductDetailedInformation
    Eller har ni några andra konstruktiva förslag?

/J

Tomas Gunnarsson
    Deltagare

Vad är det för last på batteriet du behöver kompensera för? Det påverkar starkt vad du behöver för solcell. Hur har du tänkt montera solcellen eller mer konkret, hur många soltimmar per dygn räknar du med?

Tomas Gunnarsson

Lars Söderman
    Deltagare

Kolla något båtforum. Det finns spaltkilometer om solcellsladdning där.

Jan Stjernestam
    Deltagare

Lasten är väl egentligen bara ECU plus det som “som bara försvinner” då bilen står länge. Den kommer att stå i Italien i ca 4 månader från mitten april till mitten augusti utan brukare. Så gissar det är rätt många sol/ljusa timmar. Jag är alltså ute efter samma funktion som CTEC-laddaren gör för sommar-Alfan i garaget under vintern.

Kollar båtforumisar senare…

/J

Tomas Gunnarsson
    Deltagare

Den du länkar till klarar definitivt självurladdningen, ECUns (med mera) förbrukning skulle jag vilja mäta för att vara säker men troligen är den inte särskilt stor. Larm brukar dra en del om sånt finns, i alla fall på fyra månaders sikt.

Tomas Gunnarsson

Benny Steen
    Deltagare

varför krångla med solceller? Skruva loss negativa  batteripolen när du parkerar. sedan kör du en timme eller två med laddaren innan du skall starta den igen. Är inte batteriet alltför gammalt kommer det knappast självurladda så det märks under 4 månader i 10-20 graders klimat.

Åke Nyberg
    Deltagare

Eller ännu enklare – ett laddat reservbatteri med tillhörande startkablar på plats. Åker du bil dit Alfan står räcker det med startkablarna.

Jan Stjernestam
    Deltagare

Ja Åke, jag har också funderat på startkabelmetoden. Hur som helst kommer det finnas såna i bilen…

Benny, vad händer med all elektronik om den står strömlös i fyra månader? Har ju hört talas om skräckhistorier där ingenting fungerar efter ett längre strömavbrott… Brorsans Jagga från 1998 gjorde precis så, och fick lov iväg till verkstad för återupplivning.  Bilen det nu gäller är från -03, så är väl “hyfsat modern” och elektronikifierad…

/J

Benny Steen
    Deltagare

Inlägg av Jan Stjernestam på 2016-02-23 05:47

Benny, vad händer med all elektronik om den står strömlös i fyra månader? Har ju hört talas om skräckhistorier där ingenting fungerar efter ett längre strömavbrott… Brorsans Jagga från 1998 gjorde precis så, och fick lov iväg till verkstad för återupplivning.  Bilen det nu gäller är från -03, så är väl “hyfsat modern” och elektronikifierad…

Det händer inget mera än att stereron eventuellt tappar stöldskyddskoden och inställda radiokanaler.

Det som får folk problem med kring falska givarfel är i samband med låg batterispänning (tex pga generator eller batteriers självurladdning) i kombination med att dom slår på tändningen på bilen.  Det kan hända när batteriet bara är tex kring 7-8 volt. Vissa felen kan lagras permanent och då behöver man radera dom med ett diagnosverktyg.

Ser du till att batteriet är friskt och fulladdat när du skruvar loss minuspolen och låter det stå i hyfsad temperatur 15-30 grader klarar det utan bekymmer flera månader. Det ligger sällan någon vettig felsökning bakom en skräckhistoria. Det är tagentbordssmekniker som gissar saker dom läst om på något annat webbforum men inte gjort i verkligeheten.

Att din bror fick bekymmer när jaguaren kan ju bero på helt andra orsaker. Vad gjorde verkstaden med bilen ?

Lars Söderman
    Deltagare

Vad jag känner till så ger vissa airbags-styrenheter felkod om spänningen går under 9,5V, vilket den lätt gör vid sett startförsök med ett dåligt laddat batteri.

Vissa styrenheter återställer felet själva, medan vissa kräver att man ansluter diagnosverktyg och nollställer.
    ECUn behöver inget batteri för att minnas vad den ska minnas. Däremot har folk rapporterat problem med skadad elektronik efter att ha gjort startförsök med startkablar på bilar med urladdade batterier.

Gör som Benny föreslår. Se till att batteriet är fulladdat när du ställer undan bilen och koppla bort minuspolen. Innan du kopplar tillbaka batteriet så kontrollmät spänningen. Det ger en grov indikation på laddningsstatusen. För ett underhållsfritt syrabatteri som fått stå ifred länge gäller ungefär följande:
    12,7V = 100% laddning
    12,3V = 50% laddning
    11,9V = 0 % laddning
    Om batteriet verkar urladdat så se till att ladda det innan du kopplar tillbaka det.

Jan Stjernestam
    Deltagare

Lars, jag har genom att ständigt följa forumet här förstått att du har stenkoll på elektroner och programmering. Så överväger att följa ditt och Bennys tips, plus gardera med startkablar för medmänniskas hjälp och eventuellt ett extra batteri enligt Åke, alternativt någon starthjälpmackapär…

Benny Steen
    Deltagare

men vad var felet med din brors jagga ? 

Om vi inte reder ut det så sprider du ju ytterligare en “skräckhistoria”…

Jan Stjernestam
    Deltagare

Haha, javisstja! Efter ett längre stillestånd där den tappat livslusten då den skulle igång igen så var det efter laddning enbart tyska på displayen, och startspärren hade slagit till. Bärgare till verkstad, och efter det svalnade deras relation… Efter två Volvo, kör han nu Kia med 10 års garanti på elektroniken enligt honom, men det är en annan story…

Benny Steen
    Deltagare

ok, jo jag kan  föreställa mig att om en bil får stå tillräckligt länge så kommer ju batteriet så småningom sjunka till noll. Stöldskydd och annat är ju aktivt även med tändning avstängt. Beroende på hur duktigt billtillverkaren har förutsett sådant här  i stöldskyddetsystemet kan man nog få en del underliga fenomen.

Och är dessutom stöldskyddet eftermonterade är det ytterligare en dimension i möjliga  fel 🙂

/B

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Benny Steen på 2016-02-25 12:10

ok, jo jag kan  föreställa mig att om en bil får stå tillräckligt länge så kommer ju batteriet så småningom sjunka till noll. Stöldskydd och annat är ju aktivt även med tändning avstängt. Beroende på hur duktigt billtillverkaren har förutsett sådant här  i stöldskyddetsystemet kan man nog få en del underliga fenomen.

Och är dessutom stöldskyddet eftermonterade är det ytterligare en dimension i möjliga  fel 🙂

/B

Ett batteri som får stå tillräckligt länge kommer alltid att ladda ur sig, t.om. om det inte är anslutet. Det finns en självurladdning i alla batterier, men beroende på typ klarar de sig olika länge.

Man kan inte säga att stöldskyddet är aktivt när tändningen är avslagen. Kontrollen görs då du vrider på tändningen. Då kollar motorns ECU att den har tillstånd från stöldskyddssystemet (immobilizern) att starta motorn och det har den i normalfallet om stöldskyddssystemet känt av att det är rätt nyckel som sitter i tändningslåset. Det sker bara vid start av motorn så när motorn väl går så behöver den inte kontakt med nyckeln längre. Att tänka på om man har en bil med “keyless drive” och byter bil med frugan utan att stänga av motorn. Det kommer att funka fint ända tills du stänger av motorn och upptäcker att du är 10 mil bort från närmaste bilnyckel!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.