Underhållsladda

Published by Patrik Albertsson on

Forum Allmänt Underhållsladda

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14218

    Hej på er.

    Någon som har bra tips på så kallade intelligenta underhållsladdare? Finns ju för 300-500 på Biltema men vågar man köpa någon av dessa två.

    mvh Patrik.

    Patrik

    #14219
    Lars Söderman
    Deltagare
    #14220
    Håkan Petersson
    Deltagare
    #14221
    Gabriel Eriksson
    Deltagare

    Det är säkert inget fel på biltemas laddare men när man kan få en laddare av ett känt kvalitetsmärke som Ctek så skulle iallafall jag välja en sån istället. 

    Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

    #14222
    Gert Bergh
    Deltagare

    Håller med Gabriel att kan man köpa en Cetek laddare för samma pris som en Feltemaladdare så är valet lätt.

    Men inte den billiga zafiren som Jula har den är bara till batteri upp till 75 ah finns en annan Zafir  till ett lite högre pris som är mycket bättre, jag tror den ersätter den 3600 an som jag har till MCn och den funkar på batterier upp till 120 ah.

    Kopplar den när jag ställer in MCn och behöver inte bry mig under hela vintern alltid full kräm i batteriet närhelst jag skulle bli sugen på en tur

    Skulle bilbatteriet vara segt så räcker det att koppla in den max en timme  på snöflingeläget så är det ok  att starta.

    Värd varenda krona som den kostade! så snåla inte på kronorna i detta fallet.

    // Gert

    #14223
    Håkan Petersson
    Deltagare

    Ni missar hela fördelen med att använda en laddare av typ CTEK. Det är inte BARA en laddare utan även en funktionsladdare för att underhålla batteriet.

    Den ska inte bara vara kopplad om batteriet känns segt utan bör vara inkopplad ett flertal timmar/vecka. 

    #14224
    Gert Bergh
    Deltagare

    Trodde jag alla visste Håkan att Cetek var en smart laddare så därför nämnde jag det inte.

    Om inte annat så kanske en och annan kunde räkna ut det när jag skrev att jag koppla in den när jag ställde in MCn på senhösten och inte behövde bekymra mig under hela vinten. Och när jag nämnde att det räckte med en timme om bilbatteriet var segt så man inte kom igång var för att betona kapaciteten på laddaren och givetvis ska den vara inkopplad mer än vid dessa tillfälle, jag har min alltid inkopplad på MCn sommar som vinter för den går automatiskt över till underhållsladdning när batteriet är fullt.

    Den modellen jag har är så smart att den kan informera om det är något fel på batteriet typ kortslutning eller dyligt  och det kan inte dom billigaste modellerna göra om jag har fattat rätt.

    // Gert

    #14225
    Mats Nilsson
    Deltagare

    Jag har 2 st från lidl.Den har flera funktioner bla den med snöflingemode som Gert nämner och re-konditionering av celler.Men den återgår inte till laddning  efter strömavbrott.För mig funkar det som har bilarna en trappa ner och har koll på dom.Kompisen som hyr in sig i mitt garage har en dyrare CTEK den återgår till laddningsläge efter strömavbrott och det är smidigt värre.

    Mats Nilsson Kristinehamn 0738231744 Älskar Boxeralfor!!!!

    #14226
    Benny Steen
    Deltagare

    Inlägg av Gert Bergh på 2014-12-14 19:48

    Håller med Gabriel att kan man köpa en Cetek laddare för samma pris som en Feltemaladdare så är valet lätt.

    Men inte den billiga zafiren som Jula har den är bara till batteri upp till 75 ah finns en annan Zafir  till ett lite högre pris som är mycket bättre, jag tror den ersätter den 3600 an som jag har till MCn och den funkar på batterier upp till 120 ah.

    Kopplar den när jag ställer in MCn och behöver inte bry mig under hela vintern alltid full kräm i batteriet närhelst jag skulle bli sugen på en tur

    Skulle bilbatteriet vara segt så räcker det att koppla in den max en timme  på snöflingeläget så är det ok  att starta.

    Värd varenda krona som den kostade! så snåla inte på kronorna i detta fallet.

    // Gert

    det funkar bra med ett liten zafir även  på kraftigare batterier på 120ah, det tar bara lite längre tid att göra en fullständig uppladdning på ett helt tomt batteri.

    för kontinuerlig underhållsladdning har det ingen betydelse.  

    jag är också väldigt nöjd med ctec. enda jag inte gillar är kablaget mot klämmorna som går sönder imellanåt. men jag använder den också väldigt mycket.

    #14227
    Martin Isaksson
    Deltagare

    Exide (tudor) har en liknade som ctek fast ännu inteligentare.

    På deras väljer man även typ av batteri (vått, agm eller gel)  och storlek på Ah i batteriet för att få en laddkurva som är helt anpassad för vilket batteri man har.

    Den har även tempsensor längst ut vid batteripolen. Tempen är viktig för att få rätt laddning.

    Den finns i olika styrkor.

    #14228
    Björn Ågren
    Deltagare

    Biltemas köpte jag i våras att ha mest till husvagnen, en med olika steg och ska klara underhållsladdning. Den första fungerade bara en gång, den andra brann efter att ha används ett par gånger, lyckligtvis gick säkringen i husvagnen, det luktade apa. Så Biltema fick tillbaka den med. Har en Ceteck nu som har fungerat utan problem som underhållsladdare till alfan och den är nog typ 8år som även fått ladda husvagnsbatteriet under hösten…

    #14229
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Jag har tre laddare ’jag använder, den jag gillar bäst är den här: http://www.hobbex.se/sv/artiklar/laddare-pro-5000-ac_dc-maxam.html

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #14230
    Björn Ågren
    Deltagare

    Laddar du flygmojänger eller småbilar med den?

    #14231
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Inlägg av Björn Ågren på 2014-12-15 20:42

    Laddar du flygmojänger eller småbilar med den?

    Jag laddar stora och små bilar med den.

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #14232
    Benny Steen
    Deltagare

    ctek laddarna är förresten våtskyddade enligt ip65 , så man kan låta dom ligga i både snö och regn, vilket jag tycker är oerhört praktiskt med sista årens vintrar…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.