Underhållsladdning slutade med sprängt batteri!

Published by Tor Wereen on

Forum Allmänt Underhållsladdning slutade med sprängt batteri!

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Tor Wereen
    Deltagare

Hallå.

Tänkte på att ge en liten varning till alla som har batteriet på underhållsladdning. Jag har många bilar som står på underhållsladdning under vintern. Vissa har CTEK laddare, andra har Biltema laddare. 2 av dem har en äldre typ av Biltema laddare, 37-744 dvs en svart laddare som skall fungera som underhållsladdare.

För något tag sedan så började det lukta avlopp i garaget…. Trodde att det var något som gått sönder och var på väg att börja riva upp golvet till tvättstugan, då alla avloppsrör ligger där (man kommer iofs in under om man river väggen till garaget…).

I helgen skulle jag dra igång min 1300, men den drog inte runt. Konstigt, då den underhållsladdat hela vintern. Fram och titta och upptäckte då att den där grejjen jag hittat på golvet pass 5 meter från bilen var “ögat” till batteriet och hela motorutrymmet var fullt av batterisyra.

Batteriet, även detta från biltema, hade bokstavligen exploderat!

Tog ut batteriet och laddaren, efter att ha varit i kontakt med Biltemas kundtjänst som ville att jag skulle lämna in det till närmaste butik. I detta fallet Biltema i Moraberg.

Väl där lämnade jag det till en kille på morgonen, han ringde mitt på dagen och sa att de skulle byta ut både batteri och laddare. Bra tyckte jag och sen åkte jag till Biltema efter jobbet.

Killen hade åkt hem men meddelat att jag skulle komma. Sen blev det ganska sorgligt då personen som jobbade anklagade mig för att ha förorsakat explosionen av batteriet. Blev lite fundersam och undrade hur jag skulle kunna ha orsakat detta.

Anledningen var att jag använt mig av en laddare som hade utgått ur sortimentet och att underhållsladdning med denna laddare kräver att jag som person skall vara närvarande vid laddning för att säkerställa att inte batteriet exploderar!

Så, ni som underhållsladdar era batteri med Biltemas svarta laddare 37-744 skall nog byta ut den mot en laddare som inte kräver att du sitter i garaget under hela underhållsladdningen.

Bilder på eländet nedan.

https://photos.app.goo.gl/Kjs17nPWteZBKXmg9

Kan ju tillägga att jag efter hot om att gå till ARN med detta fick batteri och laddare utbytt, även om jag inte kunde presentera ett kvitto.

Otrevligt när sånthär inträffar. Hur ser motorutrymmet ut efteråt och har den kokat ut ögat och inte exploderat? Var locken öppnade? Vid en batteriexplosion brukar typ hela ovandelen vara i smådelar. En gnista när batteriet laddas och det är kört. Varit med om det på jobbet. Otäckt.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Tor Wereen
      Deltagare

Motorutrymmet är inte helt förstört, men många delar har fått sig en skvätt,  får se hur det utvecklar sig under våren. Biltemas TIN batterier är slutna och kan inte öppnas. Är väl ett av de vanligaste batterierna som sitter i många bilar då de har 4 års garanti. De skall inte ventilera som vanliga batterier enligt kundtjänsten. Batteriet har spruckit på många ställen och delar har sprängts bort.

Kolla på bilderna på länken så ser man hur det spruckit.

mvh

Tor

Hasse Ohlsson
        Deltagare

Tack för infon!

Jag tyckte mig känna igen laddaren på dina bilder så jag har kontrollerat vilka jag använder och hade samma på min 159:a. Har tagit bort den nu. På Spidern sitter det en Zafir 100 som troligen är lite äldre.

Kan någon rekommendera en bra underhållsladdare? Jag är främst ute efter underhållsladdning, den behöver egentligen inte kunna något annat.

mvh

Hasse

HBO

Tor Wereen
          Deltagare

Hej.

Har både CTEK och blåa Biltema laddare. Skickade upp CTEK laddarna för att få dem testade under förra året, och de håller sig inom spec.

De CTEK jag använder är

XC 0,8 6 Volt
            XS800
            XS 7000

De blåa Biltema laddarna verkar funka bra, men jag har dem bara till Biltema batterier. De dyrare Optima RedTop får gå med CTEK. Mätte upp mitt 6 Volt Optima RedTop precis, som köptes 2013, och har haft ett hyfsat tufft liv. Det har nästan 90% kapacitet kvar. Vet inte om det är laddaren eller batteriet som gjort att det klarat sig så bra, men det har stått på underhållsladdning varje vinter.

Sen finns det naturligtvis andra bra laddare, men de har jag inte någon erfarenhet av.

Igino Cazzola
            Deltagare

“…Det har nästan 90% kapacitet kvar…”

Vad använder du för att mäta kapaciteten?

Jag är fullständigt Räserskadad

Tor Wereen
              Deltagare

Hej, en sån där mätare som man kopplar in på batteriet. Lånade en sån här av kompisen.

https://fyndiq.se/produkt/bm550-bilbatteritestare-6v-12v-24v-100-2000-2ah-220ah-batterisystem-upptack-auto-battery-analyzer-hg-5b07f38034834d00/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw17qvBhBrEiwA1rU9w6clhSRDqtqy4NYTBkzdVXODaxX5_TX6n2AyQcqZGUhXAnnI_sbYZBoCeDcQAvD_BwE

Först hade jag dock testat med min gamla trotjänare, och den sa att batteriet var bra. Sen när det fanns något annat så måste man ju testa :-). Var dock någon gång i höstas.

Tor

Igino Cazzola
                Deltagare

Jänkare är roliga. “Battery Capacity in ColdCranking Amps” och mätaren är graderad i Volt.
                  Sist jag kollade, mättes inte kapacitet i varken Ampere eller Volt.

Jag är fullständigt Räserskadad

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.