Upp-, och eftersnack Gelleråsen 2023-05-20

Published by Joakim Landelius on

Forum Bankörning Upp-, och eftersnack Gelleråsen 2023-05-20

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Joakim Landelius
    Keymaster

Säsongspremiär för bankörningen sker traditionsenligt på Gelleråsen utanför Karlskoga. Så har det länge varit, och så skall det vara. Banan är bokad, vädret är beställt och peppen är på topp! Vi får dessutom sällskap av BMW Club Schweden! Räkna med fullbokat banmöte!

CAR Challenge sparkar igång säsongen 2023 med två rafflande race, i år med gäster i form av BMW Cup. De norska vännerna i Corsa Italiana och Norsk Club Sport gästar med egna race.

Aktuell info hittar du i Kalendern

/Jocke

Du kan kalla mig herr Charlie

Karl Sandler
      Deltagare

Kul!

När öppnar anmälningen?

Stefan Atterhall
        Moderator

Kul! När öppnar anmälningen?

Anmälan är öppen! 🙂

https://www.alfaromeo.org/var-verksamhet/kalender/banmotespremiar-pa-gellerasen-2023/

I/utanför garaget:
          - Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
          - 156 Sportwagon 2.5 V6 -02
          - 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
          - 156 Sportwagen 2.0 JTS TI -04
          - Sprint Veloce 1.7 8V -87
          - Alfasud TI 1.7 8V -78

Dan-Erik Hansson
          Deltagare

Hejsan Challengegänget,

Säsongspremiären på Gelleråsen är dessvärre körd för mig så ompremiären i förra årets vinnarbil blir flyttad till Kinnekulle och Nationaldagen.

Orsaken till den inkastade handduken är en förarglig vurpa på motorcykel (hade plötsligt en stillastående bil i vägen i en rondell). Resultat blev en söndrig nyckelbensled på mig och så mycket repor på hojen att den blev inlöst av försäkringsbolaget.

Men vad är väl en racedag på Gelleråsen, kallt, blåst med grus, nån regnskur och alldeles, alldeles underbart skojigt.

/Danne

Ola Magnusson
            Deltagare

Hejsan!

Tyvärr måste även jag kasta in handduken. Hoppet är som sagt det sista som överger, men denna gång räckte det inte i mål med den tilltänkta nya racern. Nissen som hjälpte mig att svetsa i bursatsen jag köpt från Finess, visade sig ha fått feeling och kört på efter eget huvud, utan koll på regelverket, vilket inte alls slutade bra. Piss och skit men så kan det gå när man inte kan själv, har för lite tid och hoppas för mycket på att de som kan, faktiskt kan 🤬🤯. Gör om och gör rätt lyder domen…

Får se när man orkar ta tag i det hela och komma igen. Måste bara bryta ihop först! 🤓

Men vi ses väl på åsen ändå, tänker jag.

Martin Atterhall
              Deltagare

Ajaj, dubbelt attans! Hoppas vi ses på Kullen i a f. 🤕

Lite klent med pepp och psykningar här annars… 😉 En vecka kvar, vem har redan cornerweight klar och kört shakedown? Vem klistrar på sista dekalerna strax innan kvalet?

#92 är plåträtad och typ återställd efter förra årets debacle i R10. Faktiskt”nästan” race-klar och kanske med någon liten uppdatering, kommer förhoppningsvis av pallbockarna i veckan… 😜

Jag har klarat av detdär Martin, smolket i bägarn är den illatilltygade tvärmagmuskenln som gjort mig nästan lam denna vecka! MEN som vanligt lever man på hoppet 😅

#36 Klass III är på G. Sista servicen görs nu i veckan inför tävling på lördag. Allt annat är fixat. Packar och åker från Göteborg runt 16:00 på fredag.

C.R.T - Carbonara Racing Team #36

Debut 2021: Plats 10, Klass III
                2022: Plats 5, Klass III
                2023: Plats 3, Klass III

Martin Atterhall
                Deltagare

Jag har klarat av detdär Martin, smolket i bägarn är den illatilltygade tvärmagmuskenln som gjort mig nästan lam denna vecka! MEN som vanligt lever man på hoppet 😅

Farligt att åka skoter – bättre att sitta fastspänd! 🙂

#36 Klass III är på G. Sista servicen görs nu i veckan inför tävling på lördag. Allt annat är fixat. Packar och åker från Göteborg runt 16:00 på fredag.

Härligt, mot nya framgångar!

Så ärdet Martin men 200 hk på 300 kg är väldigt underhållande pånåtvis 😊

Martin Atterhall
                  Deltagare

Så ärdet Martin men 200 hk på 300 kg är väldigt underhållande pånåtvis 😊

Så klart! 🤪

Ska man tro väderprognosen blir det en helt strålande dag på banan!

Karl Sandler
                    Deltagare

Stort tack för ett väl arrangerat och kul banmöte! 🙂

/Karl, Vit Renault

Erik Askjem
                      Deltagare

Takk for en fin helg på galleråsen i Karskoga.

Vi ses på KinneKulle.

Mvh

Erik og Magnus

I silver Bmw e46.

Håppas på Giulia 66´a nesta gang.

Martin Atterhall
                        Deltagare

Racerapport #92

Är det inte lite märkligt att man (jag…) alltid har väldigt mycket kvar att göra sista dagarna före race? I år lite extra så eftersom det gick en del tid åt att räta plåt osv. Vi kom i alla fall iväg med rak plåt, skivbromsar bak, oljekylare på plats och ny cool instrumentering som både visade och loggade data! Chassi-sättning och “tuning” inskränkte sig till en nödtorftigt inställd toe (lite ut) och nån sorts spontan corner-weight helt bortom alla rekommendationer och teorier.

Dagen bjöd på strålande solsken och fantastiska förutsättningar. Eftersom shake-down genomförts enligt principen “upp ur garaget, vända på gatan och köra upp på trailer” var det med lätta fjärilar vi gled ut på första träning. Bromsbalansen var såklart helt off efter bytet bak, men det gick att få till hjälpligt. Rattvridaren var dock mer än lovligt rostig och varken rytm eller flyt ville infinna sig under träningarna.

Klasskollegan Patrik Hermansson fick trist nog kasta in handduken pga känningar från en tidigare skoter-skada, men han hyrde snabbt in Ola M som hyrkusk – han var på plats utan egen bil så det passade ju bra. Ola är dock anmäld i klass II och poäng/placering räknas där han är anmäld.

Kvalet kändes inte mycket bättre, till råga på allt hade jag glömt fylla på bensin inför kvalet så efter några varv blev det mer än lovligt segt ut på rakan efter den långa depåkurvan, när all bensin förflyttat sig i tangentens riktning. Det blev i alla fall snabbaste tid i klassen (drygt 1.20,5) och start på position 10, bakom Sune (Sud, klass II) och bredvid Christian C (75 V6, kl II).

Stående start i första rejset och kom iväg hyfsat, framför passerade Sune och Christian en blå BMW (vi samkör vissa tävlingar med BMW Cup i år) men fältet radade upp sig snyggt därefter. Den blå BMWn hade något maskinfel och stannade senare efter Hårnålen där jag också kunde passera. Jag fick hyfsat häng på Christian och tyckte att det gick rätt bra trots allt, tills det återigen bluddrade ut ur Depåkurvan sådär efter fem varv, eller så – jag hade fyllt på för lite soppa, igen! Attans bananer! Som tur var hade jag lyckats bygga en rätt bra lucka bak till Ola och Dagge så nu blev det till att praktisera “eco-driving” och hoppas på det bästa… En BMW dundrade förbi på rakan och senare också Dag von Segebaden och ytterligare en BMW, de undrade nog vad jag höll på med… I mål kom jag i alla fall, till all lycka också som första bil i klass III – så klang och jubel, första klassegern!

Naturligtvis hade jag lyckats fippla av kameran före start, så utan dokumentation för detta race.

10e startposition också i andra racet, nu rullande bakom en rosa BMW med Fredrik Einarsson i 147 GTA bredvid. Det blev lite struligt in mot Trösen och Ola lyckades smita förbi på innern, den sluge banräven. Jag tänker att det får vi ändra på… Någon annan som tänkte hitta ny placering var den snabbe BMW-förare som missat kvalet och startade sist. Inför Ejes gjorde han en missbedömning och kom brakande genom fältet på insidan i alldeles för hög fart för att kunna ta kurvan vettigt. Det blev plåtkontakt igen (på höger sida den här gången) för #92 och Dagge Aronsson kunde smita förbi medan BMWn fortsatte ut på gräset på vänstersidan framför mig. Tilltufsad och omkörd steg blodtrycket en aning, men det är bara att bryta ihop och komma igen. Jag hängde på Dagge, han är snabb på rakan! Efter nåt varv kunde jag bromsa mig förbi inför Trösen och ta upp jagten på Ola som nu nästan var ett halvt varv framför. Det gick vägen och så småningom kunde jag sega mig förbi på rakan. Framför Ola den rosa BMWn jag startade bakom, som jag sen kunde göra om inbromsningstricket med lite senare, den här gången med lite hjälp från Hugo som kom för att varva.

Så i mål som första klass III-bil igen, dubbel-seger i premiären, kan det bli bättre? (Skulle vara utan bucklor på bilen då…)

Videosnutt R2 (kamerabatteriet tog slut så tyvärr slut före målgång…)

Mats Forssén
                          Moderator

Racerapport #92

Så i mål som första klass III-bil igen, dubbel-seger i premiären, kan det bli bättre? (Skulle vara utan bucklor på bilen då…)

Videosnutt R2 (kamerabatteriet tog slut så tyvärr slut före målgång…)

Grattis till vinnarbucklorna och tack för en kul racerapport! 😀

Tips: fixa en kabel för konstant ström till kameran, blir en grej mindre att komma ihåg att hålla ordning på under racehelgen.

PS, saknar racerapporten på rejsa.nu…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.