Upp-, och eftersnack Kinnekulle 2021-09-12
Published by Joakim Landelius on
› Forum › Bankörning › Upp-, och eftersnack Kinnekulle 2021-09-12
- Detta ämne har 16 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 5 mars, 2022 kl. 17:04 av
Per Fohlström.
-
FörfattareInlägg
-
8 augusti, 2021 kl. 20:52 #59158
Regnar det på Kullen? Är Hamburgervagnen bortforslad? Kör någon under minuten?
/Jocke
Du kan kalla mig herr Charlie
21 augusti, 2021 kl. 15:20 #59316Hej Jocke!
Nu är vi äntligen på G här från kobben i öst. 😉
Det stod nåt om anmälning för att få lunch, vart anmäler man det?
Både jag och Simon skulle gärna krubba lite under lunchen.
Hur löser vi det på bästa sätt?
/Joel =)
21 augusti, 2021 kl. 15:28 #59317Hittade formuläret längst ner på sidan. Fixat. =)
27 augusti, 2021 kl. 20:46 #59396Hej Jocke! Nu är vi äntligen på G här från kobben i öst.
Det stod nåt om anmälning för att få lunch, vart anmäler man det? Både jag och Simon skulle gärna krubba lite under lunchen. Hur löser vi det på bästa sätt? /Joel =)
Varmt välkomna!
/Jocke
-
Det här svaret redigerades för 3 år, 7 månader sedan av
Joakim Landelius.
Du kan kalla mig herr Charlie
5 september, 2021 kl. 23:37 #59493Är det någon som har en säng ledig på Falkängen? Jag mailade Maria och det var fullt.
Tomas Gunnarsson
7 september, 2021 kl. 09:42 #59499Livestream från banan.
Finns det möjlighet att sända live från Kinnekulle nu på söndag? Jag vet att vi haft det tidigare. En kamera som visade start-mål rakan. Hade varit kul att få till det igen.
C.R.T - Carbonara Racing Team #36
Debut 2021: Plats 10, Klass III
2022: Plats 5, Klass III
2023: Plats 3, Klass III8 september, 2021 kl. 17:44 #59512Nu har jag anmält mig, så då får jag väl ta och dyka upp också…
Äldre, visare och förhoppningsvis i stånd att inleda avkylningsvarv innan något börjar brinna.
10 september, 2021 kl. 07:24 #59527#92 snart färdigpreppad och hoppas det inte blir alltför blött…
Attachments:
11 september, 2021 kl. 10:50 #59539Hoppas att Ola och Ronny är Laddade inför helgens racing 😁
/Perra
13 september, 2021 kl. 21:40 #59565Stort tack för en toppen helg!
Inget är svårt om man kan det.
15 september, 2021 kl. 18:30 #59582Premiär-rejs-rapport från #92!
Packade ihop och lastade släpet på lördagförmiddagen och styrde kosan mot Kinnekulle. I höjd med Arboga började regnet falla, och gjorde så mer eller mindre konstant hela vägen ner. Just då kändes inte banpremiär i tungt regn särskilt lockande – men man kan ju alltid hoppas… Avlastning på banan och kulinarisk upplevelse i form av en i sedvanlig ordning (infoga valfritt adjektiv) Hällekis-pizza, sen blev det kudden i god tid.
Söndagmorgonen såg först helt OK ut, men när vi stack ut näsan för att ta oss till banan öppnades portarna och det vräkte ner – attans också! Första träningspasset låg (som vanligt) direkt efter banvisning. Regnet höll i även om det inte vräkte ner längre och banan var i princip jämnblöt med pölar lite här och var. Här inträffar första nybörjartabben: Kortslutning i skallen när vi skruvar på r-däcken (den blir för bred för trailern med dem på – så smalare transportdäck måste till…) skiftar jag fram och bak mot tidigare, av någon outgrundlig anledning. Minst slitna däcken fram, alltså… Det, tillsammans med lite rattrost/orutin i väta resulterade i inte mindre än två besök i spenaten när det släppte bak och tydligen lilte syrliga kommentarer på funkis-radion. Nåja, det får man väl tåla – inte alls nöjd med den upptakten, dock.
Till andra träning åkte framhjulen bak, och tvärs om, samtidigt som det slutade regna och torkade upp på banan. Hej vad skoj! Nu blev det mera mitt före och bilen kändes stabil som tidigare. Lite problem med upplåsning höger bak vid inbromsning inför Kvarnen och efter Mohlins knäpp där vi dekorerade landskapet med små rökpuffar, om inte annat för att lägga ridåer för medtävlarna. Ytterligare reducering av bromskraft bak rådde senare bot på det. Måttliga tider på träningen, hamnade rätt snabbt i trafik.
Kvalet kördes i två grupper där jag utifrån träningstiderna kom i snabba gruppen (den andra benämndes “snabbare” gruppen…). Jag såg Ola glida iväg tidigt till line-up och jag tänkte att här hänger jag på, det var fler som tänkte likadant så jag kom väl ut som fjärde bil eller nåt. Vi hade bara 10 min körning så det “sådär” med taktiserandet men jag satte i alla fall tredje snabbaste tid i klassen efter Sune och Ola, inte så illa pinkat i premiärrejs!
Stillastående start i första rejset för dagen (Race 7 enl programmet) som seden bjuder, min tid placerade mig i högerspår med Ola till vänster och Markus Tåbäck i 156an framför. Dag Aronsson i svarta GTVn bakom mig. Här gällde det att stå på för att inte tappa placering. Jag kom iväg riktigt bra när lamporna slocknade, men fick snabbt hejda mig då Markus framför inte gjorde detsamma. Dag hittade luckan efter Ola och drog förbi till vänster så där satt jag bakom 156an med en hel kolonn på vänstersidan. I utgången från kurvan under bron missade Jonas H den lille röde i backspegeln och siktade på ett högerspår in mot Kvarnen. Jag valde att inte gå i närkontakt utan hälsade på gräset med höger hjulpar och tappade ett par placeringar till. Efter något varv hade fältet sträckt ut sig något och Henrik Ahnfeldt, Johan Persson, Jonas Hoffsten och jag hade bildat en liten klunga “mitt i fältet”. Då lyckas Henrik gå på tvären in i Kvarnen under viss dramatik och oreda – dock ingen närkontakt. Jonas och Johan tar sig förbi Henrik som mitt i allt räddar upp situationen och kommer iväg precis så han kan stänga dörren för mig. Nu blev det ju allvar – vild jakt påbörjas, Henke ska jag ju bara förbi (vi delar garage…)! Fantastiskt kul körning där vi kubbades i typ 3-4 varv. Jag är liiiite snabbare på baksidan vågar jag påstå, men Henke stängde igen bra som den rejs-räv han är och blottade ingen lucka där det gick att peta in näsan. Medan jag jagar Henke snurrar Jonas H över TV-krönet men vi kan passera utan större risk efter varandra. På rakan är vi skrämmande lika snabba, så inget att hämta där heller. På typ fjärde varvet tänker jag att nu måste jag lura honom på nåt vis och går ett annat spår över Mohlins istället för långt till höger som jag brukar (där Henke fått “stänga till” varje gång tidigare) – det var nästa nybörjar-fel. Jag tänkte att Henke kanske lärt sig och fortsatt skulle hålla in höger, men icke… Han tappade mig i spegeln och fortsatte sitt ordinarie spår, vilket för mig verkade som att han höll ut vänster – dit jag skulle. Vänsterhjulen ut över bankanten och piruetten blev ett faktum. Där passade Claes H på att varva också, med Robin hack i häl. Som tur var ett gap till Hugo så jag kunde ta mig upp på banan och iväg. Släppte förbi Hugo, Ronny och Sune och kunde sen defilera in på en femteplats i klassen.
Andra rejset för dagen går med rullande start – första gången nånsin utan någon som helst träning på det… spännande! Första startförsöket blir rödflaggat av för mig okänd anledning, så in i depå för att börja om. Ut igen och försöka hitta formering. Jag i vänsterspår med Johan P framför och Henke till höger. Claus Bernhard i motorstarka GTVn bakom Henke. Det går ganska fort på formeringsvarvet fram till Depåkurvan ungefär där täten drar av högst påtagligt för att invänta att lamporna slocknar. Här gör jag blåbärs-tabbe nummer tre och missar att växla ner då jag är helt fokuserad på att hålla position… Så när lamporna slocknar försvinner alla runt omkring när jag trycker pedalen i botten och upptäcker att jag kör på trean i typ 50 km/h – inte mycket flås i Labilen då! Nåja, det är bara att ladda om och försöka göra det bästa av läget. Jag jagar efter dem där framme och är rätt snart ikapp vår danske vän Claus. Hans GTV är tung och motorstark jämfört med lilla Sprinten så vi har heeelt olika körstil. Där jag vill ha hög fart genom kurvorna måste han bromsa och tar sedan igen det så fort det går att sträcka ut en aning. Vi tampas intensivt och har jättekul i stort sett hela rejset och först på näst sista varvet (tror jag det var) lyckas jag peta in näsan och ta mig förbi i Backböjen och få till en liten lucka så jag kan hålla undan upp till Bron där jag går betydligt fortare och sen få till ett “säkert” gap. Tar målflagg som sjua i klassen.
Målet jag satt upp för dagen var att komma till start och ta målflagg i båda rejsen -och det är jag är riktigt nöjd med att vi fixade, Labilen och jag! Bilen är helt uppenbart hyfsat konkurrenskraftig i klass 3, det är föraren som är ett riktigt rejs-blåbär (konstigt vore det väl annars). Det är stooor skillnad på att “bara” köra fort på banmöte och att göra detsamma i rejs när det allt som oftast är nån annan som gör allt vad de kan för att ställa till det för dig och antingen köra förbi eller är bara är i vägen… Men det är skitkul!
Nu laddar vi om för finalen i oktober, liten ToDo-list blev det som vanligt även om bilen verkar ta det hela med möjligen ett lätt höjt ögonbryn.
15 september, 2021 kl. 19:28 #59584Härligt med rejsrapport, det var inte igår vi fick något sådant! Keep it up!
Tävlingsledningen kan hälsa att rödflaggningen av starten i race 2 berodde på en bil med rapporterat öppen förardörr på formationsvarvet. Svårt att ge teknisk på enskild bil i det läget, så att säga.
/Jocke
Du kan kalla mig herr Charlie
15 september, 2021 kl. 21:08 #59587Tack för en mycket bra racehelg.
Hoppas det blir minst lika många som kommer till nästa racehelg, snart är ju tyvärr säsongen över så gäller att passa på.
Här är videos från mig i båda racen:
Race 6: https://youtu.be/kIWubk6DWHo
Race 5: https://youtu.be/y-PMAwlz-sE16 september, 2021 kl. 16:09 #59595https://www.instagram.com/p/CT4IXEmoZTrZ-Qvu-sZvalJeGIe4cg4b4uaAus0/?utm_medium=copy_link
Premiär 2021.
Här kommer min korta racerapport.
Kval: Plats 17. +1 poäng.
Race 1: Står på höger sida vid räcket. Stående start. Bilen framför mig (#76) kommer inte iväg i starten. Kan inte gå om på vänster sida då #47 är där. Så iväg mot Kvarnkurvan som sista bil. Har en härlig batalj med #47 under hela loppet. Försöker hitta lucka men lyckas inte komma förbi.
Resultat: P14 i loppet. P8 i klass 3. +1 poäng
Race 2: Rullande start. Även denna gång är jag på höger sida. Ligger i rumpan på #47 under början av loppet. Sen lyckas jag, när en snabbare klass 2 bil varvar oss, köra om #47. Han är snabb på rakan, jag är snabb på det kurviga partiet. Håller undan och lyckas ta mig i mål.
Resultat: P15 i loppet, P8 i klass 3. +1 poäng
Jag hade två mål inför premiären. Ta målflagg i båda loppen och ta poäng. Jag fixade båda!! 🙂
Foto: Mikael Eriksson
-
Det här svaret redigerades för 3 år, 7 månader sedan av
Fredrik Ståhlgren.
-
Det här svaret redigerades för 3 år, 7 månader sedan av
Fredrik Ståhlgren.
Attachments:
C.R.T - Carbonara Racing Team #36
Debut 2021: Plats 10, Klass III
2022: Plats 5, Klass III
2023: Plats 3, Klass III9 januari, 2022 kl. 21:05 #60927En liten film som legat till sig lite…
vart så jäkla dåligt ljud pga blåsten så visste inte om jag ville släppa den….men nu finns den iallafall…
kanske lite inspiration till någon iallafall 🤗
/Perra
-
Det här svaret redigerades för 3 år, 7 månader sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.