Upp-, och eftersnack Kinnekulle 2022-06-06
Published by Joakim Landelius on
› Forum › Bankörning › Upp-, och eftersnack Kinnekulle 2022-06-06
- Detta ämne har 14 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 22 juni, 2022 kl. 10:40 av Mats Forssén.
-
FörfattareInlägg
-
16 januari, 2022 kl. 21:39 #60999
Vem skippar dotterns bröllop? Har någon måndagsfeeling? Finns det 102-oktan i Kinnekulle-pumpen?
/Jocke
Du kan kalla mig herr Charlie
10 maj, 2022 kl. 10:34 #62496Hur gör jag för att anmäla mig till licenskursen? Jag är redan anmäld till banmötet klass B. Hur ser dagsprogrammet ut?
ULOBE
10 maj, 2022 kl. 17:53 #62499Kul med ytterligare banmötesdeltagare! Angående ”klassbytet”…Du skulle nog anmält dig i ”klassen” Licenskurs istället för B men skicka ett mail till banmoten@alfaromeo.org så fixar nog någon till det.
CAR#9270 Mikael Eriksson Alfetta GTV 2.0 1982
16 maj, 2022 kl. 07:44 #62532Precis så. Ett mail till banmoten@alfaromeo.org så ordnar vi det.
Dagsprogrammet för licenskursen är teori på förmiddagen (börjar 9), körövningar på lunchen och sedan “fri körning” under avsedda pass på eftermiddagen, med eller utan instruktör.
Det generella dagsschemat kommer anslås i kalendern inom kort.
/Jocke
Du kan kalla mig herr Charlie
19 maj, 2022 kl. 21:22 #62568Anmäld och klar. I brist på fungerade Alfa så blir det en baguette-racer. Anmäld till B, men kanske att man kan byta till A om plats finns under dagen?
- Det här svaret redigerades för 2 år, 3 månader sedan av Karl Sandler.
25 maj, 2022 kl. 10:03 #62626Elva anmälda i Challenge… Ska det ges bort gratispoäng i alla klasser här, eller?
30 maj, 2022 kl. 12:53 #62660Hur många platser i respektive klass släpps det?
31 maj, 2022 kl. 16:20 #62680Om inte minnet sviker mig så är det 18 platser totalt i varje klass (A och B) på Kinnekulle (beror på vad banlicensen för den aktuella banan tillåter). I år samarbetar vi med BMW-klubben om banmötena och de har tagit knappt hälften av platserna.
Det gäller alltså att inte vänta allt för länge innan man anmäler sig.
- Det här svaret redigerades för 2 år, 3 månader sedan av Sune Karlsson.
Går det så går det...
1 juni, 2022 kl. 14:59 #62685Jag tolkar det som att det är fullt. Hade önskat en plats i A eller B. Hör av er till rickard snabel-a borgmaster punkt se om ni det finns en plats att överlåta pga. förhinder.
Jag kör Nissan 200 och varvtider omkring 1.07 på Kullen
- Det här svaret redigerades för 2 år, 3 månader sedan av Rickard Borgmäster.
- Det här svaret redigerades för 2 år, 3 månader sedan av Rickard Borgmäster.
2 juni, 2022 kl. 10:24 #62688Tyvärr måste jag avstå från banmötet 6 juni. Jag är mitt inne i en flytt. Att flytta från huset i Skåne till Falun ar mycket tid och energi. Jag hinner helt enkelt inte. Det hade varit roligt att koppla av från allt runt omkring, men det går inte.
Alfa Romeo GT 3,2 V6; Alfa Romeo 156 3,0 V6; Citroen Berlingo skåp
4 juni, 2022 kl. 15:49 #62706Tråkigt att höra Hans!
Vi ses kanske på Mittsverige? Det är ju nästan nästgårds från Falun =)/Jocke
Du kan kalla mig herr Charlie
4 juni, 2022 kl. 17:47 #62708Hoppas kunna komma till Mittsverigebanan!
Alfa Romeo GT 3,2 V6; Alfa Romeo 156 3,0 V6; Citroen Berlingo skåp
8 juni, 2022 kl. 21:46 #62731Stort tack till Joakim och Sune som rattade banmötet på ett föredömligt sätt.
Lars T
21 juni, 2022 kl. 20:07 #62806Sent, men här är den!
Racerapport – Nationaldagsrace på Kinnekulle (Race 3 & 4)
Fylld av förväntan och svårt taggad på racing efter debaclet med kamremsspännarskruven på Gelleråsen tuffades det iväg mot Kinnekulle på söndageftermiddagen. Nu skulle fixet med andra däck, lättare batteri & motorhuv, stora fina bromsar, mer kobenta bakhjul och bättre viktfördelning få bekänna färg.
Skulle gubben trots svår rattrost kunna vrida ur några tiondelar till på varvtiderna, kanske till och med genomföra en racedag med bilens front konsekvent riktad i färdriktningen?
Träning 1 kändes rostig, inga vidare tider och hamnade där det var ganska trångt på banan trots relativt få i startfältet. Väl inne i depå skvalar det kylvatten – hade glömt att dra åt en slangklämma… Lättfixat i alla fall, även om det är knepigt när det sprutar varmt vatten där det ska jobbas. Fick suverän assistans av både bror och junior. Men fronten framåt hela passet och bra balans i bilen. Bromsarna suveräna, mycket mer lättdoserade än de gamla originalbromsarna och gott bett. Mer camber bak kräver lite tillvänjning, känns jazzigt till att börja med, men när jag väl lärt mig att den “sätter sig” i kurvorna börjar jag lita mer och mer på bakvagnen.
Träning 2 känns ännu bättre, har en kalaskörning några varv jagad av Ola där jag faktiskt lyckas hålla honom bakom, också på rakan vilket jag blev positivt överraskad över. Ingen snurr det här passet heller!
Kvalet är inte mycket att orda om, det bestämdes efter andra träning att vi trots att vi är få delar på kvalet i snabb och snabbare grupp. Baserat på träningstider skulle jag hamna som långsammaste bil i snabbare gruppen, men med ganska stort gap mot Sune. Tar själv initiativ till att köra med snabba gruppen för att inte behöva köra med ett och ett halvt öga i backspegeln hela tiden. Var dock lite sen ut så jag hamnade i trafik och fick inte till nån direkt kanontid.
Race 1: Placerad på griden mitt i getingboet för klass 3 med Ola framför, startsnabba Dag Aronsson bakom och Dag v B till vänster. Tomt framför Dagge v B och Dag v S i Bertone framför Ola. Det här kan bli spännande! Lyckas till egen förvåning komma iväg riktigt bra, upp i rumpan på Ola som drar utåt vänster i lediga luckan då Dag v S inte var så snabb ur startblocken. Klämmer mig tätt efter där för jag skymtar något orange i vänsterspegeln vilket måste betyda att Dagge är lite efter. Trots allt finns det lite plats kvar så jag tror vi går förbi Segebadens Bertone i bredd – nu gäller det att hålla fart för position in under bron! Lyckas (tränga?) mig före Dagge in som jagar på hårt bakifrån in i kvarnen, Ola strax framför men utom räckhåll – tredjeplats i klassen så långt, vad nu? Står på för allt vad tygen håller – och lite till. Inser att det nu gäller att inte ge Dagge ens ett lillfinger utan försöker “göra mig bred” och samtidigt hålla fart (dvs “mitt spår”) genom kurvorna så gott det går. Lyckas bra på baksidan men blir lite fundersam när det dyker upp en orange Giuliettahuv på insidan efter depåkurvan ut på rakan, ska jag kunna hålla undan rakt fram? I vad som känns som en evighet ligger vi sida vid sida upp mot bron, men den lilla boxern skottar på bra med lite varv och Dagge får vika ner. Sunes låda med tät 3/4/5 betalar sig här! Kommer lite för tajt in under bron och får betala för det med en sväng ut mot curbsen efter – men kontrollerat trots allt. Lyckas på något vis hålla bort Dagge från att få in näsan innanför mig i kvarnen, men han är snabb och vi går nästan jämsides ut när Sprinten understyr ut ur kurvan. Så där håller vi på i 4-5 varv – helt galet kul racing, all heder till Dagge som är en gentleman och har stenkoll på körningen. Tror kanske han hade chans att ta mig på ett par ställen, men det hade varit med ganska stor risk för närkontakt… Till slut känns det som jag har lyckats bygga lite lucka, men det kanske var Dagge som slog av för plötsligt går han i depå. Jag märker att jag tar in på Ola och med nytt självförtorende (jag är ju på medaljplats!) börjar jag jaga efter honom. Sätter nytt PB med 1.03.5 på sjätte varvet av bara farten, men så tycker jag det blir det lite vingligt i kvarnen och bromspedalen svampade till sig på väg tillbaka in under bron – vad nu? Över knäppen med god fart, men sen krasar det till och blir som en jättestor pepparkvarn i vänster fram, tappar drivning och bromspedalen tar plötsligt väääldigt långt ner! Lyckas styra av banan efter Mohlins in på rallycrossbanan och parkerar bakom räcket där. Ridå för dagen, vänster fram har onaturligt mycket camber.
Trist som attan att den rasade, men hej så skoj det var så länge det gick!
Efter lite dissekering och diagnosarbete faller hela skulden på chefsmekanikern, dvs undertecknad. Navet är tvärs av jämns med hjullagret, vilket beror på att den stora muttern som håller fast drivaxeln vid navet hade gängat upp sig. Det kunde ske på grund av en dubbelblunder – dels hade jag inte dragit tillräckligt hårt, jag kikade i verkstadsmanualen för Sprint och där finns typ 240 Nm åtdragningsmoment angivet (tror det står 220-260). Det gäller “gamla” versionen med 42 mm axeltapp, den uppdaterade för 33 16V vilken jag har ska enligt 33-manualen dras med typ 450 Nm (!). Dessutom hade jag inte fått till en tillräckligt bra låsning av “knack-muttern”, lyckades inte få till ett brott som låser i skåran på axeln med de verktyg jag hade där och då. Borde ha varit lite mer envis, men det är lätt i efterhand.
Så det blev en rejäl arbetsorder igen, ska ju montera oljekylare också. Det behövs, oljetempen var uppåt 125 när det blev tvärstopp i rejset.
Nu gäller det att få ihop pryttlarna till Sportvagnsmeeting på Knutan!
Photocred till mästerfotograf Mikael Eriksson
Attachments:
22 juni, 2022 kl. 10:40 #62816 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.