Upp-, och eftersnack Kinnekulle 2022-09-25

Published by Joakim Landelius on

Forum Bankörning Upp-, och eftersnack Kinnekulle 2022-09-25

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Joakim Landelius
    Keymaster

Vem döper sin turbo till Kvarnen? Vem kallar bron för bruschan? Vem vänder kepsen bakåfram?

/Jocke

Du kan kalla mig herr Charlie

Martin Atterhall
      Deltagare

Tada!

Tro’t eller ej – #92 anmäld till finalen… 😂

Erik Askjem
        Deltagare

Hej vart övernattar ni som kommer dagen innan?

Kommer en tur från Norge för att åka lita bandag med er.

Mvh

Erik

Martin Atterhall
          Deltagare

Hej vart övernattar ni som kommer dagen innan? Kommer en tur från Norge för att åka lita bandag med er. Mvh Erik

Hej,

Vad kul – kör du röd 156 V6, eller hur var det?

Det finns flera alternativ för boende – kolla till exempel Hotell Gustaf https://hotellgustaf.se/ inne i Götene, vill minnas att det var någon som ordnat med rabatt där men kan inte hitta inlägget på Facebook. De är inte omöjliga så säg att du ska köra med Alfaklubben på Kinnekulle och fråga efter rabatten!

Annars brukar Marias logi i Hällekis https://www.mariaslogi.se/ vara populärt – kan vara rätt fullbokat.

Ett alternativ närmare banan är Kollängens vandrarhem, lite enklare men väldigt trevligt  http://www.kollangen.se/

Erik Askjem
            Deltagare

Hej, Vad kul – kör du röd 156 V6, eller hur var det? Det finns flera alternativ för boende – kolla till exempel Hotell Gustaf https://hotellgustaf.se/ inne i Götene, vill minnas att det var någon som ordnat med rabatt där men kan inte hitta inlägget på Facebook. De är inte omöjliga så säg att du ska köra med Alfaklubben på Kinnekulle och fråga efter rabatten! Annars brukar Marias logi i Hällekis https://www.mariaslogi.se/ vara populärt – kan vara rätt fullbokat. Ett alternativ närmare banan är Kollängens vandrarhem, lite enklare men väldigt trevligt http://www.kollangen.se/

Nej den er det Egil som kör dvs den er sold.

Jag har kört Aubergin (Mörk Lilla) Berlina 2000 i många år (fins kvar) nu ljus grön Giulia Super med TS.

Ser ut som vi blir två från Norge klubb kompis Sverre följer också med.

Tack för gode tips.

Erik

• Det här svaret redigerades för 2 år, 6 månader sedan av Erik Askjem.
              Martin Atterhall
              Deltagare

Hej, Vad kul – kör du röd 156 V6, eller hur var det? Det finns flera alternativ för boende – kolla till exempel Hotell Gustaf https://hotellgustaf.se/ inne i Götene, vill minnas att det var någon som ordnat med rabatt där men kan inte hitta inlägget på Facebook. De är inte omöjliga så säg att du ska köra med Alfaklubben på Kinnekulle och fråga efter rabatten! Annars brukar Marias logi i Hällekis https://www.mariaslogi.se/ vara populärt – kan vara rätt fullbokat. Ett alternativ närmare banan är Kollängens vandrarhem, lite enklare men väldigt trevligt http://www.kollangen.se/

Nej den er det Egil som kör dvs den er sold. Jag har kört Aubergin (Mörk Lilla) Berlina 2000 i många år (fins kvar) nu ljus grön Giulia Super med TS. Ser ut som vi blir två från Norge klubb kompis Sverre följer också med. Tack för gode tips. Erik

Javisst ja, Egil – inte Erik… Sorry! Men din Giulia har vi ju också sett – riktigt fin (och snabb…) Kul med internationellt besök, har vi tur kommer våra vänner från Åland också!

Hej vart övernattar ni som kommer dagen innan? Kommer en tur från Norge för att åka lita bandag med er. Mvh Erik

Det var jag som la upp info om rabatt på Alfisti Sweden (FB). 🙂

Så var det dags för Track day och säsongsfinal i Car Challenge på Kinnekulle Ring 25/9 med CAR Svezia!
                Jag har fått till en bra deal med Hotell Gustaf i Götene.
                Enkelrum: 632 kr/natt
                Dubbelrum: 832 kr/natt
                Inklusive frukost och fri parkering.
                Vid bokning ange kod ”Alfa Romeo”
                0511-59010
                0706-272826
                info@hotellgustaf

C.R.T - Carbonara Racing Team #36

Debut 2021: Plats 10, Klass III
                2022: Plats 5, Klass III
                2023: Plats 3, Klass III

Nej den er det Egil som kör dvs den er sold. Jag har kört Aubergin (Mörk Lilla) Berlina 2000 i många år (fins kvar) nu ljus grön Giulia Super med TS. Ser ut som vi blir två från Norge klubb kompis Sverre följer också med. Tack för gode tips. Erik

Javisst ja, Egil – inte Erik… Sorry! Men din Giulia har vi ju också sett – riktigt fin (och snabb…) Kul med internationellt besök, har vi tur kommer våra vänner från Åland också!

Ålänningarna är med i grupp A och B.

C.R.T - Carbonara Racing Team #36

Debut 2021: Plats 10, Klass III
                2022: Plats 5, Klass III
                2023: Plats 3, Klass III

Karl Sandler
                Deltagare

Det var jag som la upp info om rabatt på Alfisti Sweden (FB). 🙂 Så var det dags för Track day och säsongsfinal i Car Challenge på Kinnekulle Ring 25/9 med CAR Svezia! Jag har fått till en bra deal med Hotell Gustaf i Götene. Enkelrum: 632 kr/natt Dubbelrum: 832 kr/natt Inklusive frukost och fri parkering. Vid bokning ange kod ”Alfa Romeo” 0511-59010 0706-272826 info@hotellgustaf

Synd att jag inte såg detta innan jag bokade, då hade jag sparat några hundringar.  Nu får jag betala strax över 2000 kr för två personer och två nätter. Billigt det med. Körning på Kullen med Tracklife.se 24/9 🙂

• Det här svaret redigerades för 2 år, 6 månader sedan av Karl Sandler.
                  Martin Atterhall
                  Deltagare

Det var jag som la upp info om rabatt på Alfisti Sweden (FB). 🙂 Så var det dags för Track day och säsongsfinal i Car Challenge på Kinnekulle Ring 25/9 med CAR Svezia! Jag har fått till en bra deal med Hotell Gustaf i Götene. Enkelrum: 632 kr/natt Dubbelrum: 832 kr/natt Inklusive frukost och fri parkering. Vid bokning ange kod ”Alfa Romeo” 0511-59010 0706-272826 info@hotellgustaf

Snyggt fångat!

Erik Askjem
                    Deltagare

Ja om jag forstod Joel rett på messenger förra veckan så kommer han från Åland.

Kompis Sverre kommer också från Norge.

Tyvärr slut på dekken på Giulia men tar med min E46 istället.

Erik

Martin Atterhall
                      Deltagare

Rejsrapport för #92 finalhelgen i CAR Challenge 2022

Med stor rejsabstinens efter försommarens navras som jag inte lyckades få ihop till SPVM på Knutan och missad Mittsverige på grund av jobb drog vi återigen mot Kullen – typ den enda banan jag kört på flera år.

Bilen nu ihopskruvad efter raset, men utan den tänkta oljekylaren, jag räknade iskallt (sic!) med att den lägre utomhustemperaturen och möjligen mina små luftstyrningar i grillen skulle hålla oljan och vattnet i schack – vilket också blev fallet.

Båda träningarna kännetecknades av rattrost och transponderstrul, min fina som funkat klockrent tidigare ville nu bara ge sporadiskt utslag i tidtagningen, inte heller klubbens lånetransponders som monterades inne i bilen ville vara med och leka. Jag måste ha byggt en Faradays bur på något vis… Till slut hade jag fem transponders i bilen och en tejpad frampå gav nån sorts resultat i alla fall. Jag har alltså typ ingen som helst aning om hur det gick på träningarna – men det spelar ju ingen roll.

Lagom till kval (nu med fungerande transponder) öppnar sig himlens portar och regnet vräker ner. Fy för den lede! Jag har ju haft begränsad framgång i halka och när det är lite småblött (piruetterna förra året…) så ångesten kryper på – men vad är väl lite regn? Flera kollegor står och kurar under taket i depån och verkar hoppas att det ska ge sig, vi har ju ändå 25 minuter på oss, men jag tänker att att det är bara att ta eländet vid hornen. Jag drar ut först och börjar så sakteliga rulla runt banan i “frökentempo” för att känna hur greppet är och leta efter nån sorts gräns. Hugo och Robin dundrar förbi, i övrigt åker jag i stort sett ensam. Passar på att maxa kvaltiden och hänger kvar till målflagg. Regnet avtar med tiden för att upphöra helt typ när jag kör in i depå igen. Mot slutet hittade jag mer och mer grepp men blir ändå rejält förvånad när det visar sig att jag kvalat in på tredje bästa tid – totalt! Hugo och Robin före, men sen är det #92!

Stående start i första rejset, koncentrerar mig på att komma iväg – får till det riktigt bra – och hålla undan för Micke W som står bakom och kommer som skjuten ur en kanon. Bakom verkar det blivit en lucka till “klungan”, något jag inte riktigt har koll på utan jag hänger på “ettorna” därframme så gott det går. Minnet är ju kort, så naturligtvis laddar jag på alldeles för hårt in under bron och gör ännu en uppvisning av den Atterhallska piruetten ut mot Mohlins. Som tur är har jag lite gap bakåt, så de andra hinner i god ordning styra undan – men jag tappar ju grymt även om jag lyckas få till en snygg 360-vändning och kan fortsätta i rätt riktning. Ola, Sune, Claus, Jarmo, Christian och Dagge dörnar förbi medan jag letar efter ettan…

WTF!

Jagar ikapp och lägger mig i hasorna på Dagge. Vi kör kolonn några varv, inga riktigt givande omkörningsförsök förrän Jarmo lyckas klämma näsan innanför Claus vid TV-krönet och vi andra kan haka på genom Backböjen. Sen lyckas jag sega mig förbi Dagge före bron nåt varv senare och kan börja jaga efter Christian i svarta 75an. Hans 3-liters har vridet att ta till i början på rakan, men sedan är jag typ ikapp uppåt Kvarnen, vi jagar på ett par varv och jag putsar PB med nästan en halvsekund på kuppen (1,03.095). På näst sista varvet är vi på väg att varva norske Fredrik i Bertonen och där ligger också Sune – vadnu? Visar sig senare att han har elproblem och tändningen dör vid höga varv. De passeras och helt plötsligt är jag ändå tvåa i klassen, trots piruetten! Vilket flyt och härlig racing

Fylld av nyfunnet självförtroende blir det till att ladda om för sista rejset. Startar som 7:a bakom Wiklund, Ola snett fram till höger, Hugo och Claus bakom honom. Kommer iväg hyfsat och lyckas stänga Claus inför bron, sen kommer förstås Sune i ytterspår genom Kvarnen och klämmer sig sig förbi både mig och Ola in under bron. Ingen svansviftning den här gången utan rätt upp mot Mohlins efter Ola. Sen kolonn tills Ola tar sig förbi Christian i Kvarnen och vi tar vid där vi lämnade vår fajt i tidigare, Jarmo framför Christian och jag bakom dem… Ola och Sune kommer ihop sig om något uppe i Kvarnen och plötsligt är vi förbi en röd och ikapp en grön. Ola gör vad han kan för att ta igen och det blir lite småstökigt när han blandar sig i, dessutom kommer Wiklund/Bjurman för att varva. I röran byts det lite platser – Ola drar förbi framåt och jag hamnar bakom Sune. Hänger där ett par varv och konstaterar att jag har ett litet övertag framåt slutet på rakan. Inför sista varvet får jag till utgången ur depåkurvan och laddar för att försöka komma förbi – hornen har ju växt ut nu! Lite väl visar det sig, jag kommer mycket riktigt förbi Sune – men på yttern och är inte riktigt så tuff så jag trycker honom hårt mot insidan. Det gör att jag inte kommer ända in till apex och driftar ut för långt till höger. Upp på curbsen – bakhjulet tappar greppet och vidare en bit på gräset innan bilen viker in mitt framför Sune och sammanstötningen är ett faktum – ridå!

Vi har riktig änglavakt och går ihop rätt mjukt för att sen fortsätta ut i gruset på vänstersidan. Båda kan kliva ur bilarna (regelvidrigt – jag vet!) och hoppa upp bakom räcket och ingen av oss har ont. Bilarna är rätt tilltygade, men med tanke på farten förbluffande lite skadade – det kunde gått MYCKET värre!

Sune och jag klappar om varandra och är fortfarande sams – tack för att du är en gentleman, hr Svensson!

Nästa överraskning uppstår vid prisutdelningen när det visar sig att genom en regelteknisk vurpa blir Sune och jag tilldömda andra- respektive tredjeplatserna i rejset då det avslutades under rödflagg. Fråga Jocke hur det gick till, jag begriper fortfarande inte…

Det var kamerapremiär i helgen (tack bror!), så här är det filmtajm:

Bild på förödelsen också, ny dörr är säkrad – vi får se hur resten ser ut innanför bucklorna – och en bild på de fina bucklorna!

2022…sista rejsen för året och chans på totaltrea i kl.2. Så blir det inte, utan får ägna dagen åt att jaga Jarmo med Martin fluktandes i bakhasorna båda rejs. Bra fart i Sprinten och i Jarmos ekipage…fint kört. Tar inga risker, vill ha med Baglietti hem. ”The klunga” vi rör oss i under sista heatet är som en gammal hemmafest med deltagare som kommer och går…till sist går ljuset ner för två festprissar och rejset är slut…festen är över…tack för senast.

Många saker behöver bli bättre med man och maskin (vikt, motor, driver), men en sak kan bara bli sämre…driftsäkerheten. Inte en enda teknisk fadäs på hela året, inte så mycket som en misständning eller missljud i bilen. Turn…key, vilken ynnest.

Tack för i år alleman!

// #49 Christian Carlsson

Christian Carlsson

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.