Upp-, och eftersnack Svenskt Sportvagnsmeeting 2021
Published by Joakim Landelius on
› Forum › Bankörning › Upp-, och eftersnack Svenskt Sportvagnsmeeting 2021
- Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 24 augusti, 2021 kl. 18:05 av
Ragnar Rosengren.
-
FörfattareInlägg
-
19 maj, 2021 kl. 13:46 #58168
Här pratar vi Sportvagnsmeeting!
Anmälan och information finns på sportvagnsmeeting.se
/Jocke
Du kan kalla mig herr Charlie
24 maj, 2021 kl. 17:54 #58223Hej, har försökt att registrera in mig för att anmäla mig till Svenskt Sportvagnsmeeting 2021, men det verkar inte gå eftersom Club Alfa romeo inte verkar vara med i klubbregistret hos dem. Är det någon som har lyckats anmäla sig, så tar jag tacksamt emot tips kring tillvägagångssättet. Mvh. Kenneth Stefansson #22
# 22 Snart händer det!
27 maj, 2021 kl. 19:36 #58241Kommer det även vara trackdaykörning?
/Perra
27 maj, 2021 kl. 20:38 #58248Jag lyckades anmäla mig men jag håller med om att det kändes lite oklart först.
Efter att man gått in på anmälan på sporvagnsmeeting.se så skulle man först skapa ett konto.
På första steget efter att man skapat konto och har tryckt på “anmälan” så står det “Välj arrangör”, där valde jag SPVM.
Sen så valde man tävlingen som hette “Svenskt Sportvagnsmeeting Knutstorp 2021”.
Sedan så skulle man fylla i sina uppgifter, transpondernummer, vagnbok osv.
Efter det när man skulle välja klass så finns valet för CAR Challange kl. 1, kl. 2 och kl. 3.
Det sista var att fylla i några uppgifter om depån.
Sen kan du välja att få bekräftelse på mail och då ska anmälan vara gjord.
Anmälan är ej fullständig förrän anmälningsavgift är betald enligt tävlingsinbjudan.
Hoppas jag fick med det du fastnade på.
Hittills verkar bara jag och Hoffsten vara anmälda där så hoppas det dyker upp några fler snart (:
/Hugo
27 maj, 2021 kl. 23:40 #58252Tusen tack Hugo! Jag misssade det där med SPVM.
# 22 Snart händer det!
29 maj, 2021 kl. 07:37 #58260Kommer det även vara trackdaykörning?
Sportvagnsmeetinget är generellt väldigt mycket tävling.
Ska inte tala för arrangören, men jag svarar nog ändå “nä, det är det inte” på din fråga =)/Jocke
Du kan kalla mig herr Charlie
29 maj, 2021 kl. 20:35 #58263Kommer det även vara trackdaykörning?
Sportvagnsmeetinget är generellt väldigt mycket tävling. Ska inte tala för arrangören, men jag svarar nog ändå “nä, det är det inte” på din fråga =) /Jocke
👍
/Perra
9 juni, 2021 kl. 09:27 #58336Hade inför denna säsong siktet inställt på att delta på en eller två racehelger, varav denna var prio 1.
Men jag tvingas konstatera att jag har inte, och har inte haft, möjlighet att lägga den tid som krävs för att kunna komma iordning och sedan ta mig ner och köra.Hoppas dock verkligen att CAR Challenge får ihop ett rejält startfält så övriga närvarande får se ett representativt startfält från vår fina serie så vi är välkomna även kommande år!
20 juni, 2021 kl. 09:50 #58433nu börjar det min själ att brinna i knutarna för att kunna anmäla sej till årets absolut häftigaste händelse inom banracing spvm på knutstorp . Denna helgen första helgen i juli är vi gästande klubb under mcss stora tävlingshelg som pågår i 3 dagar . visst det går att efter- anmäla sej men damma av era bilar nu .
7 augusti, 2021 kl. 01:13 #59151Hej!
Det är minst sagt tunt med eftersnack efter Svenskt Sportvagnsmeeting… med förhinder att vara med på Kullen nu i helgen så har jag ju en stund över till lite eftersnack. En kort racerapport tar vi:
En bättre racing-upplevelse eller för den delen långhelgsutflykt, än att spendera tre dagar på Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp har jag mycket svårt att tänka mig! Som aktiv tävlande har man två körpass om dagen, gott om tid och har man inte att göra med bilen så finns det hur mycket roliga och häftiga bilar, människor och racing som helst att insupa på denna vackra plats. Ett normalår har eventet dessutom en stor publik och ett antal kringaktiviteter. Jag har varit där som åskådare otaliga gånger, och då deltagit i ett välarrangerat sportvagnsrally med målgång på Knutan mitt på lördagen varefter en massa historisk-, spvm mm -racing avnjutits resten av lördagen och söndagen. Fantastiskt kul att nu äntligen få tillfälle att vara aktiv deltagare, tyvärr med en blygsam publiknärvaro på 600 personer detta speciella år, men dock med nästan normal omfattning på racingen á 250+ tävlande bilar.
Vi körde på gott och ont ihop med BMW Cup. Av 17 anmälda CAR Challenge bilar kom 15 till start i praktiken. Det var två träningspass på fredagen, kval och Race 1 på lördagen och ett lite längre Race 2 på söndagen.
Kval
Att jag skulle få till ett perfekt varv och slå mitt personbästa på 1:13.02 är att hoppas på för mycket. Men jag fick inte till ett enda varv utan signifikanta yttre eller självförvållade störningar. Bilar i vägen, gulflagg, inre backspegeln på vift, växlingsmissar, ett kortvarigt effekttapp och missade apex… På mitt bästa varv – 1:13.145 – coastade (neutralt gaspådrag) jag efter NGK-krönet för att tryggt och säkert passera Dag (som slagit av) i snabba vänstern efter krönet. Varefter jag sjabblade i nedväxlingen och totalmissade apex i vänstern upp mot Idioten (hårnålen). Suck! Något mer kaotiskt kval än vanligt men superkul. Fick tredje tid i klassen, och kan inte förvänta mig mycket bättre än så oavsett allt.Klicka här för lite video för den som har tid och lust. Absolut inget av allmänintresse förstås, men kolla gärna. Kör min nya dynamiska variant med klipp mellan fyra kameror, framåt, bakåt, mig själv från sidan och pedalerna. På slutet lät jag kamerorna gå på tillbakavägen upp till vår parkeringsdepå, en som jag tycker lite mysig sekvens där det passeras förbi diverse bilar och människor, och man kan skönja atmosfären – funkar bra för mig som fint minne i alla fall!
Race 1
Rullande start från 16 plats på gridden. I stående start är jag chanslös men här ångar det på riktigt bra, även om jag missar lampsläckningen – dvs starten! – så är jag bra med på väg in i första kurvan. Jag är dock fast i mitt ytterspår och där blir det svårjobbat, tappar mycket fart för att säkra marginal till Peter innanför mig. Henrik har kommit som en raket från ett par led bakåt och dessutom tagit sig in på innerspåret. Ut ur första kurvan ligger jag direkt efter Henrik och med Jarmo i hälarna. Tillbaks på långa rakan drar Jarmo mig sen lätt. Resten av racet består i att åka gummiband bakom Henrik och lite Jarmo, vilka hade Peter och Sune framför sig, dvs komma ikapp och sen tappa pga snabbare trafik bakifrån och en självförvållad avåkning efter krönet i innan rakan. Det small och skumpade men innebar mest bara att jag genade lite. Var uppe nosade på defensivåkande Henrik ett par gånger men fick nöja mig med det. I mål som fyra i klassen, men ropades chockad upp som tredjepristagare efter att Sune tilldelats en bestraffning som det finns högst delade meningar om.Klicka här för videoversionen…
Race 2
Förlorar startpositioner långt innan start pga felhantering av rullande start. Vi stod korrekt uppställda vid lineup, jag i vänsterled och i högerledet uppstod en lucka när Peter drog sig ur pga misstänkt vattenläcka. Luckan fylldes igen direkt vid utrullningen från lineup, och min förhoppning om att det skulle rättas till under utvarvet innan starten infriades inte. Henrik är förbi mig och Sune ut ur första kurvan. Uppe i Idioten (hårnålen) råder veritabel Lützen-dimma av det saneringsmedel som ligger därifrån och sen hela vägen till rakan. Jag har noll känsla för vilket grepp jag kan tänkas ha på detta underlag, och blir elegant rundad av Dag i hårnålens ytterspår. Saneringsmedlet bekymrar mig sen i flera varv. Nåt varv senare väljer Dag att inte åka defensivt efter NGK-krönet utan jag kommer förbi på väg in i vänstern upp mot Idioten. Resten av racet blir ett enda ensamt jagande, om inte avgörande så dock något hämmat av kortvariga tapp av effekt. Jaktens enda byten blir en linkande Sune och Ola som sen bryter. I mål som tvåa i klassen och aslycklig över hela upplevelsen, tack MSCC och alla andra som möjliggjort detta!Får återkomma med eventuell video…
Jag vill också tacka jättestort av hela mitt hjärta för alla hjälp jag fått kring lite teknik- och däckstrul (brist på Kuhmo V70A), både inför och under eventet. Det var närapå att jag gav upp i förväg och stannade hemma. Med risk för att ha glömt några, tack Jocke L, Sune S, H-P Magnusson, Robin Nyquist, Johan Moberg, Claes Hoffsten, Daniel “Gywer” Lindhagen, m fl.!
156 2.0 TS Challenge (Gruppo N Olanda), #77 CAR Challenge klass III
9 augusti, 2021 kl. 10:28 #59159Lite film från race och depå
/Perra
12 augusti, 2021 kl. 00:07 #59191Superbra gjort Per! Härligt att få se lite video av helheten och utifrån och med expertkommentatorer och allt. Strålande, stort tack! Fortsätt hemskt gärna så.
Expertkommentatorerna fångade helt riktigt att det var en lucka i gridden, kan lägga till detaljen att luckan var på fel ställe dock, den hade diffunderat bakåt i gridden och själv var jag omkörd redan innan starten gick… världen går inte under för det, men lite lite irriterande är det.
24 augusti, 2021 kl. 18:05 #59345Inte mycket action här inte… men för kompletthetens skull så länkar jag här till min inifrån #77 centrerade fyra kamerors videoproduktion från Race 2 på SSM.
Om nu någon mot förmodan finner nöje eller nåt annat i att titta.
Överlag ett ganska händelsefattigt och lite bortsjabblat race för min del, men superkul som alltid och alldeldes extra så pga detta fantastiska event, hoppas på mera 2022!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.