Uppgraderingar gtv 916 3.0
Published by Magnus Näll on
- Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 13 juli, 2016 kl. 10:40 av
Martin Sipek.
-
FörfattareInlägg
-
29 februari, 2016 kl. 20:40 #31054
Magnus Näll
DeltagareJag har en GTV 98, fas I som jag hade tänkt att uppgradera lite inför sommarens banträffar och skulle uppskatta lite input vad är bäst att göra och tar gärna emot tips. Det som är gjort under föregående säsong är att det monterades ett Supersprint catbacksystem samt Carbotech XP10 belägg på frambromsarna monterade camberbulter samt skodde bilen med Federal 595 rs-r.
Det som redan är planerat och inhandlat inför kommande säsong är en Q2-diff som kändes naturligt att köpa och montera i samband med ett behövligt kopplingsbyte. Dessutom har jag köpt Novitec coilovers (som tydligen ska vara i stort sett samma grejer som KW V1 men med annan logotype). Dessutom har jag slagit till på en BMC CDA-luftbox samt stålomspunna bromsslangar.
Det jag funderar på att också göra att åtgärda originalkatten med antingen ett decatrör eller en 100-cells racekat (om någon har tips på var man bäst vänder sig för att få en 100-cells kat fixad så är jag väldigt tacksam). Jag funderar även på att slå till på ett par avstämda framrör för att få ännu härligare ljud ur Busson. Även här tar jag gärna emot tips på prisvärda framrör.
Det som jag tänker också borde göras är åtgärda motorstyrningen. Bäst vore väl naturligtvis en riktig ommappning hos Turbocenter eller liknande men jag vet inte riktigt om det är värt merkostnaden jämfört med ett färdigt chip. Även här är jag intresserad av input. När det gäller chip så verkar Squadra ha bäst renommé men finns det några andra vettiga alternativ?
Är det något annat som ni alfisti tycker att jag borde satsa på? Tyvärr är väl ekonomin sådan att det inte läge att beställa ett komplett kompressorkit så det måste vara hyfsat realistiska pengar för att det ska kännas värt det.
Tack på förhand
/Magnus
29 februari, 2016 kl. 21:11 #31055Crister Borg
Deltagare- http://www.alfaromeo.org/KöpSälj/Radannonser/TabId/130/advertitemid/855/The_Stag.aspx
- Partisk, men detta stag funkar jättebra för att styva upp framvagn/styrning…!
elCrillo Kalmar
29 februari, 2016 kl. 22:01 #31056Magnus Näll
DeltagareGlömde nämna att jag redan har monterat ett sådant stag…
1 mars, 2016 kl. 06:15 #31057Crister Borg
Deltagare- Ha, ha! Dåså – då är ju bilen perfekt!
elCrillo Kalmar
1 mars, 2016 kl. 08:35 #31058Magnus Näll
DeltagareInlägg av Crister Borg på 2016-03-01 06:15
- Ha, ha! Dåså – då är ju bilen perfekt!
Även det perfekta kan bli bättre
skämt å sido så är nog stagman-staget den uppgraderingen som utan tvekan är den absolut mest prisvärda. Alla 916-ägare borde ögona böj skaffa ett stag!
12 juli, 2016 kl. 16:53 #31059Igino Cazzola
DeltagareInlägg av Fredrik Ståhlgren på 2016-07-12 11:05
…R-däck gillar camber
Jag brukar köra med 2 grader.
Vi andra kör med -2º.
Jag är fullständigt Räserskadad
13 juli, 2016 kl. 10:05 #31060Fredrik Ståhlgren
DeltagareMina tips.
– Vänta med motoruppdateringarna utan lägg tid på att lära dig köra bil på bana. Förr så hade Åke förarutbildning på Kinnekulle. Vet ej om han har det idag. Hörde att de var bra.
– Använd r-däck istället för semi r-däck (Federaldäcken). Jag har kört på Toyo R888 och de är mycket bättre än Federal. De kostar några kronor extra men väl värt det. Vilken cambervinkel kör du med? Bandäck gillar camber.
– Är dämparna justerbara?
Tips till Igino:
Sluta skriv en massa skit i trådarna. Alla vet att man pratar om negativ camber. Alla utom du.
Forza Fiat Racing Team
13 juli, 2016 kl. 10:40 #31061Martin Sipek
DeltagareHm, jag som brukar skratta gott åt Iginos kommentarer tycker han kan fortsätta med det.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.