Upplösande plast 166

Published by Martin Sipek on

Forum Allmänt Upplösande plast 166

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22654
    Martin Sipek
    Deltagare

    I år märkte jag att knapparna i min 166:a 3.0 2003 för underhållningssystemet i ratten samt lysknappen som är gjorda av någon gummerad plast börjat lösa upp sig och bli klibbig. Någon annan som har fått samma problem och vad har ni gjort åt det?

    #22655

    Hmm… undrar om inte Assarson gjorde nån sån operation på sin 156? Bytte knappsatsen. Tror det var på A-power jag läste om det. Han kanske läser detta å minns bättre. ( När han kravlar sig fram från Berlina-fixet… )

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #22656
    Magnus Åberg
    Deltagare

    Den här gummifärgen som började användas i början på 90-talet har skapat problem med allt från bilinredningar till skruvdragare. Nikon har haft stora problem med färgen på sina kamerahus från 90-talet. Färgen löser upp sig och blir allt mer kladdig. Ljus, värme, fukt, temperaturväxlingar i kombination med fettsyror från fingrarna orsakar åldringen. Lösningen är att antingen byta prylarna till nytt eller avlägsna geggan och välja annan ytbehandling. Lösningmedel för att få bort geggan är rikliga mängder sprit och trasor. Isopropanol, T-röd osv.

    #22657

    Morsning! Nyss utkravlad ur kapskivadammet kan jag meddela att Magnus ovan summerat det väl.

    Stora problem även för vårt yngre och nästan lika ädla systermärke Ferrari.

    Isopropanol löser upp den hinnan som blivit geggig och det har ibland även fungerat för mig med outspädd pingens interior clean.
    Bekymret är att det smetas ut bra länge innan det faktiskt absorberats färdigt av din klibbduk eller multifiberduk som du torkar med.

    Det tar nog 20-30min per knapp för att få den ren från softtouchhinnan.

    Du nämner 166 men jag förstod inte vilka knappar men om du med ratten menar de tvp rattarna som navigerar i menyerna på ICSskärmen så kan jag glatt meddela att det sket sig för dig

    De knapparna har softtouchbeläggning men har du otur så har de varit klibbiga så länge att hela gummit börjat lösa upp sig och då är det bara att byta hela knappen.
    Min ena är i så dåligt skick så jag planerar att byta ut mot någon knapp av finare snitt. Minns att någon på alfaowner bytte till tone-pot knapp från en Fendergitarr tex men det går väl med annat också så klart

    Själv kommer jag att bygga om lite där framöver för att lyxa till bilen och byta ut dr knapparna.

    Samma problematik med soft touch har du nog snart på sidopanelerna på instrumentpanelen på vardera sida om ICSskärmen för där brukar det också bli klibbigt. Skrapa försiktigt bort ytan och gnugga sedan med isopropanol. Skrapar du för hårt kan du råka skada färgen som plasten är lackad med.

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #22658
    Martin Sipek
    Deltagare

    Posted By Fredrik Assarsson on 30 aug 2018 09:24

    Du nämner 166 men jag förstod inte vilka knappar men om du med ratten menar de tvp rattarna som navigerar i menyerna på ICSskärmen så kan jag glatt meddela att det sket sig för dig

    Själv kommer jag att bygga om lite där framöver för att lyxa till bilen och byta ut dr knapparna.

    Att det sket sig för mig, betyder att knapparna inte går att köpa längre eller?

    Du får hemskt gärna lägga upp en tråd om din framgång med knappbytet.

    #22659
    Mats Forssén
    Moderator

    Posted By Fredrik Assarsson on 30 aug 2018 09:24

    Stora problem även för vårt yngre och nästan lika ädla systermärke Ferrari.

    Detta gäller alltså även bla för de Ferrarimodeller som tillverkas än idag vilket är mycket märkligt.

    Det finns företag (i USA) som rekonditionerar reglage och ventilationsprylar osv. De mest avancerade lägger på en ny yta som är hård och etsar symboler och text med laser. Detta för att man ska slippa framtida problem. Denna firma tex: http://www.stickyrxrs.com
    De har mycket information på hemsidan och en del intressanta filmklipp i galleriet som visar hur det går till när de gör detta åt kunder.

    För hemmafixaren är det nog ”bara” att bita ihop och följa tipsen som getts i tråden.

    #71 Abarth 695 Assetto Corse Evo

    #22660

    Här är tråden med gitarreglagen fixade för ICSen. https://www.alfaowner.com/Forum/alfa-164-andamp-166/1024625-fix-ics-sticky-knobs-pretty-and-permanent-solution.html

    Det är lite olika tjocklek på axeln som håller rattarna så kom ihåg att det skiljer. Tydligen gick det att beställa knapparna för 2-300kr/paret från alfa 2010 fortfarande men jag skulle inte sätta mina pengar på att det finns nu. Faktum är att ingenting alls förutom en uppsättning bromsrör har gått att få tag i till mina alfor..

    Jag har inte hittat nya rattar för ICS men hojta till om du hittar.
    Däremot rattreglagen för volym på fejsliftbilar finns: https://www.ebay.co.uk/itm/For-Alfa-Romeo-147-156-166-GT-Multi-Function-Steering-Wheel-Audio-Rubber-Buttons-/222234520585

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #22661

    Btw: Porsche och alfa använder samma ICS men porsche har en annan layout i menyn. Deras kallas PCM 1 och knappar kanske går att beställa från Porsche men deras knappar monteras jämna med panelen och alfas knappar är infällda 1mm i panelen så de kan behöva lite modifikation.

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.