Utvärdering startprocedurer
Published by Joakim Landelius on
› Forum › Bankörning › Utvärdering startprocedurer
- Detta ämne har 42 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 13 september, 2016 kl. 17:02 av Henrik Ahnfeldt.
-
FörfattareInlägg
-
4 juli, 2016 kl. 17:46 #42868
Mina herrar i Challenge,
Jag skulle uppskatta er input gällande startprocedur. På rudskogen kördes rullande start då norrmännen kör det. Km mitt minne inte sviker är det ett par av er som yppat önskemål om att testa det i våra arrangemang. Jag önskar därför input som kan vara till hjälp i ett sådant beslut. Med lite tur kan vi testa detta redan på Kinnekulle denna vecka.
Så, vad har ni för tankar?
Eder tillgivne.
Du kan kalla mig herr Charlie
5 juli, 2016 kl. 00:46 #42869Min åsikt i frågan är det är oerhört komplicerat att för oss glada amatörer att få starten rättvis i så motto att alla håller sina startpositioner, till dess flaggan/lampan har startat racet. Jag tror att det finns en risk att vi måste filma alla starter för att i efterhand kunna avgöra eventuella förseelse mot reglerna för rullande start.
Min (och mina medhjälpares) erfarenhet från Rudskogen är att det var väldigt virrigt från startposition två och ända till sista bil i startfältet, och om det fanns några regler så märktes inte det. Varför ändra något som bevisligen fungerar (oftast i alla fall) till något som riskerar att bli föremål för diskussioner och osämja.
Jag kan ju bara tala för mig själv, som troligen är den mest oerfarna föraren i fältet, men jag tror att ju mer oerfaren man är ju svårare är det med rullande start.Det var min åsikt, så nu är det bara att invänta stormen mot mitt inlägg.
Med mycket vänliga race-hälsning och väl mött på Kinnekulle!
# 22 Kenneth Stefansson
# 22 Snart händer det!
5 juli, 2016 kl. 13:39 #42870Jag är med Kenneth på denna.
Min erfarenhet från både Nürburgring i höstas och Rudskogen för några veckor sedan (och alldeles för många långlopp i hyrkart) är att det blir lite stökigt och otydligt. Utöver det blir det också otroligt tätt in i kurva 1 direkt efter start. Spännande utifrån, säkerligen, men 3-4 bilar i bredd i några led efter varann är bara som gjort för att det ska gå snett. Jag har varken lust eller råd att hålla på att rikta min bil hela tiden – sånt kan de hålla på med i STCC och andra serier med för mycket sponsorpengar (och tråkig racing som behöver piffas upp med incidenter för att bli spännande).
Sen tycker jag själva startmomentet när alla står på gridden laddade till tänderna är mer spännande, både utifrån som åskådare och inne i bilen som förare i bilen. Och det brukar bli täta och bra fighter in i kurva 1 ändå…
Ur arrangörssynpukt så behövs det många fler ögon som håller koll på att gridden håller formationen, tjuvstarter osv vid rullande, men där själva griddningen tar något längre tid än den rullande starten. Allt har för- och nackdelar.
Bägge starterna passar bevisligen mig och min bil, så ur ett rent egoistiskt resultatperspektiv kan jag inte påstå att det spelar någon direkt roll. Men jag väger hellre upp risken för mekansikt haveri än risken för att kroka ihop med någon av mina medtävlare pga ivrig förare, kalla däck och/eller kalla bromsar in i första kurvan.
Med peppade racehälsningar, vi ses på fredag!
#16 Stefan Atterhall
I/utanför garaget:
- Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
- 147 GTA -03
- 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
- Sprint Veloce 1.7 8V -87
- Alfasud TI 1.7 8V -785 juli, 2016 kl. 14:23 #42871Kul att du lyfter frågan och vill driva utvecklingen av våra rejs Jocke!
Än fast jag gjorde halvkassa starter på Rudskogen tycker jag det var kul att köra rullande start. Kan absolut tänka mig att vi gör det fler gånger. Dock anser jag att det är ett absolut krav att vi då har tillgång till ljusstart så att det finns bra förutsättningar för alla att se när starten går.
Med tanke på bansträckningen efter starten på Kinnekulle så anser jag dock att det inte är rätt bana att utöka “rullande-start-konceptet” på.
Men för min del kan vi kan gärna köra ett eller båda rejsen på Mantorp med rullande start.Vi ses som sagt om ett par dagar för våra mittsäsongsrejs!
5 juli, 2016 kl. 17:22 #42872Inom kart (tävlingsgokart) kör man rullande start i alla klasser utom KZ2. Det kallas mastervarv och det är ofta det måste bli bli ett extra mastervarv. Det krävs övning och disciplin hos både förare och tävlingsledning för att få till det bra.
Det är också betydligt svårare som funktionär/domare att se om någon tjuvstartar, någon som syns rätt tydligt med stående start.
På kullen skulle det blir extra spännande pga det blir smalnar av under bron, så ogärna nu i helgen.. Men vi kan gärna prova på ena tävlingen på Mantorp där det är brett och fint.Rent egoistisk så kommer jag 2017 köra med jättehög 1:ans växel. Så då kan vi däremot köra rullande start hela säsongen
5 juli, 2016 kl. 22:33 #42873Håller med Kenneth och Stefan om arrangörsdelen som är väldigt svår möta upp,
Minns från STCC-tiden att det är väldigt svårt att hålla ihop starfältet inför start, att det är väldigt svårt att avgöra om någon tjuvstartar eller gör en felaktig manöver innan lamporna släcks. Tror att detta kan medföra att det kan lätt bli mycket fler prövningar för domaren än idag och orsakar sämre stämning inom gänget.
SirApp - en app för alla Arisar!
6 juli, 2016 kl. 11:37 #42874Rullande start är roligt som omväxling vilket jag tycker vi ska försöka använda oss av, smalt eller inte på kullen, två i bredd går bra åtminstone
Skall man lämna några tankar från rudskogen bör det förklaras tydligare vad som gäller när det kommer till att köra i led, avstånd mellan och till framförvarande bil vilket kanske inte sköttes helt bra i rudskogen och inte framkom vid förarmötet.
det som även saknades var tydlig gräns när fältet ska samlas ihop, i tyskland signalerade en flaggpost (te.x senast vid molins knäpp) när fältet
var tillräckligt samlat och det dags att sluta värma däck/bromsar etc och börja inta sina startpositioner i formationen.kullen som har ett ganska kort varv, där ska man kanske redan från början ska bestämma att man har ett extra uppvärmningsvarv.
klart vi kör rullande redan på kullen!
Troligen inte helt hundra
7 juli, 2016 kl. 11:08 #42875Jag röstar personligen inte för rullande start, nu efter att fått prova det och höll på att köra in i bak på bilen framför som bromsade precis innan ljuset släcktes.
dvs det kan drabba flera bakomvarande bilar , mera än vid stående start utan att det direkt behöver drabba den bil som “missade”
Känns som det behövs en hel del träning för att få det att fungera. Med lite längre varsel så att alla får möjlighet att träna lite på detta kanske det kan vara något att testa framöver för oss glada amatörer
/Perra
7 juli, 2016 kl. 16:20 #42876Tack för alla insiktsfulla tankar och idéer.
Innan någon ligger sömnlös över morgondagen kan jag meddela att det blir stående procedur i båda racen. Orsaken stavas funkis-resurser. Vi är helt enkelt på tok för få (i skrivande stund är vi 4). Snabbt räknat har vi ett behov av ungefär 6 ytterligare enbart för att hantera det rullande.
Er input är likväl ovärderlig för framtiden, då det faktiskt är ni som ska ha skoj på banan.
Vi ses imorgon!
/Jocke
Du kan kalla mig herr Charlie
11 juli, 2016 kl. 14:14 #42877Åkte flera år I Nord Amerikanska mästerskapen under SCCA regi. Man använder där ” The standard rolling start procedure” för att undvika de inte ovanliga olyckorna som kan ske vid stående start när en bil blir stående med motor/transmisions fel. Start procedure finns beskriven I SCCA/GCR 6-5-3. I stort gäller att Pole position leder start fältet och bestämmer hastigheten inom gränser. Fältet fölger I led med rättning höger Startaren står väl synlig och kontrolerar at fältet är samlat varvid han släpper iväg fältet med grön flag. Skulle inte fältet vara samlat eller hålla homogen hastighet eller jämna led så släpps inte fältet iväg utan får köra ännu ett uppvärmnings (cooling the spirits) varv. Detta håller på tills alla har lärt sig att köra. Eftersom det finns klara skrivna regler och alla förare är vana vid denna start procedur så händer det sällan att man får köra extra uppvärmnings varv.
13 juli, 2016 kl. 19:29 #42878Det var ju flaggstart på kinnekulle
mindre bra att på förarmötet så gås det igenom tillvägagångs sätt, på ett för mig begripligt och tydligt vis, men sedan på race 2 så gör flaggkillen på ett helt annat sätt … Något förvirrande.
Jag satt och väntade på att han sakta skulle sänka ena flaggan , vilket han aldrig gjorde.
vad är det rätta sättet?
/Perra
14 juli, 2016 kl. 00:13 #42879RA 5.15 Start med flagga
SirApp - en app för alla Arisar!
14 juli, 2016 kl. 10:18 #42880Tankar har väckts för att vika ett träningspass till att öva rullande starter. Övningen krävs både för förare och för funktionärer för att kunna säkerställa att rutinerna kring detta sitter. Passet skulle i sådant fall inledas med en genomgång av träningen samt en obligatorisk förargenomgång efteråt för att samla in erfarenheter både från förare och från funktionärshåll.
Förslagsvis genomförs detta på lördagen på Kinnelkulle 20-21 Aug.
/Jocke
Du kan kalla mig herr Charlie
14 juli, 2016 kl. 19:46 #42881?
/Perra
18 juli, 2016 kl. 15:07 #42882Jag delar gärna med mig av mina fem cent i frågan.
För det första tycker jag inte fadäsen med rullande start på Rudskogen ska vara rådgivande då funktionärerna gjorde ett misstag, det kan hända var som helst när som helst. De släckte lamporna för sent så första bilarna blev nervösa att missa starten när de körde under lamporna och därmed saktade ned, här skulle man ha kört ett till mastervarv.
Att vi har möjlighet till rullande start i vårt reglemente kommer från reglementet som skrev för ca 10 år sedan, då satt jag med i reglementesgruppen och argumenten var ungefär så här. Alla bilar är olika, rent generellt har en bakhjulsdriven bil bättre möjligheter vid stående. För att variera sig, göra det roligare att se på och göra det rättvisare för alla skulle vi möjliggöra att upp till vartannat race kördes med rullande. Det var tävlingsledningen som fick ta beslutet inför varje tävling.
I andra serier “likvärdiga” vår, dvs touringserier med blandat fram och bakhjulsdrift kör man generellt stående start.
Många har argumenterat för att det skulle bli trångt i första kurva men det tycker jag inte håller, det är ofta trångt i första kurva ändå, speciellt med de fartskillnader som uppstår från stående start. Vi har haft många incidenter men just att det är många i bredd har sällan orsakat något, har själv åkt tre i bredd under bron utan incidenter flera gånger. De gånger det blir bang bang i en kurva beror det oftast på en hårig bromsduell ála tex Niclas och Hans förr i tiden men det hände aldrig i startkurvan vad jag såg.
Andra har argumenterat för att det skulle vara svårt att se tjuvstarter men jag tycker eventuellt att det är att göra frågan för komplicerad. I min värld går ingen start förrän tävlingsledningen är nöjd med formationen, är han inte det blir det ett nytt mastervarv. När starten väl går så är det racing, då är det fritt fram för alla.
På Kinnekulle hade vi de stökigaste starterna jag varit med om i challenge med otroliga fartskillnader efter bara 20 meter. Jag själv stod still, andra flög fram etc. Att orutin skulle vara ett argument mot rullande är också fel eftersom vissa uppvisade rutinmässiga reflexer värdiga en F1 förare och därmed undvek ännu mer plåtkontakt än de vi såg. Vi börjar bli många på griden nu och dessa fartskillnader kommer inte minska, alla bilar är olika, vid rullande start minskas dessa.
Norrmännen är väldigt lika oss med många olika bilar, det som skiljer är att de är fler eller åtminstone har varit det historiskt, de har länge kört rullande start. Jag körde två lopp rullande med dem på Rudskogen 2008 och då var vi otroliga 41 bilar i fältet!!, Det hände ingenting, starterna var suveräna, jag var i den första gruppen, ingen ville vika ned sig men vi rörde ingen plåt.
Låt oss släppa sargen nu och ge det några chanser. En person i tornet och en eller två annanstans som flaggar till tornet som släcker lampan kommer gå utmärkt och det kommer ge publiken variation, förarna rättvisa och dessutom arrangören 10 gratisminuter per race till A,B och C.
Hörde jag någon säga tävling ?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.