Rekommendationen är väl att byta rem, sträckare, löphjul och vattenpump när man ändå är på gång. Inte kul att ha bytt kamrem och några hundra mil senare lägger vattenpumpen av och du får göra om allt igen. Själv skulle jag inte känna mig trygg om jag bara bytte remmen.
fast på alforna med 12v rakställd motor är det betydligt enklare att komma åt jämfört med dom med tvärställd motor. kolla om din sträckare är hydraliskt, dom byts inte alls. kolla däremot efter oljeläckage kring sträckaren.
att byta vattenpump i förebyggade syfte är inte lika motiverat som dom tvärställda motorerna.
Har också för mig att man i stort sätt bara byter remmen vid bytet och ser över den hydraliska sträckaren och renoverar den. Så gjorde jag på min GTV6:a i alla fall.
Hmm..som jag har förstått så finns/fanns mekaniska spännare också, behöver dessa bytas eller var de bara en utbytes sats?. Var köper man spännare numer? Har kollat alla traditionella firmor men där finns inget att hämta.
Vattenpumpen på den gamla 2.5an har impeller av metall, visst han den börja läcka vid axeln och sen driver ju inte kamremmen pumpen heller. Och med lite jävlar anamma så går pumpen att byta utan ta bort kamremmen ;-).
Jäpp, det verkar till att byta rubbet, när man ändå håller på
kolla med alfistiracing.
dom har eller ha haft ombyggnads satser från hydraulisk till mekanisk spännare. www.alfistiracing.com
dom har även allt annat du behöver för kamremsbytet.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
Författare
Inlägg
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.