Vad använder ni för hashtags?

Published by Robert Hultman on

Forum Allmänt Vad använder ni för hashtags?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Vad använder ni för hashtags i sociala medier när det handlar om Club Alfa Romeo?  #car är ju inte så lysande. Då får man 100 000-tals träffar och de flesta handlar inte om CAR utan om “cars”. #carchallenge funkar ju bra. Men det händer ju faktiskt annat i klubben också.

Stockholm

Benny Steen
      Deltagare

inga alls #-) 

Däremot gör vi ofta ett (hand)tag och är sociala i garaget.

Robert Hultman
        Deltagare

Inlägg av Benny Steen på 2015-01-09 00:04

i garaget.

Kom ut ur the man cave. Stenåldersman!

Stockholm

#alfapower används lite av en del. 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Magnus Åberg
          Deltagare

Inlägg av Benny Steen på 2015-01-09 00:04

inga alls #-) 

Däremot gör vi ofta ett (hand)tag och är sociala i garaget.

+1 på den.

Aktionsgruppen Våga Vägra  Facebook.

ett tag sa man att det fanns fler som bloggade än vad det fanns folk som läste bloggar. Är det nåt liknande med såna där hashtags kanske? Jag vet knappt vad det är och ska användas till. Nån får gärna förklara så kanske mitt liv blir lite enklare att leva genom att börja hashtagga. Låter lite skumt om man är uppväxt under sjuttiotalet….

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Jan Stjernestam
            Deltagare

Inlägg av Claes-Peter Lindner på 2015-01-09 10:52

ett tag sa man att det fanns fler som bloggade än vad det fanns folk som läste bloggar. Är det nåt liknande med såna där hashtags kanske? Jag vet knappt vad det är och ska användas till. Nån får gärna förklara så kanske mitt liv blir lite enklare att leva genom att börja hashtagga. Låter lite skumt om man är uppväxt under sjuttiotalet….

+1

Robert Hultman
              Deltagare

Hash är i det här sammanhanget det engelska namnet på tecknet # (“brädgård”). Det används i sociala medier tillsammans med ett ord eller förkortning för att märka ett inlägg.

Skriver man om (eller lägger upp en bild på ) bilar kan man t ex använda “tagga” det med #bil. Skriver man på engelska kan #car vara en bra tag.

Poängen med taggarna är att man kan söka efter inlägg i ett visst ämne med hjälp av dem. Hashtags används oftare på Twitter och Instagram än på Facebook men det börjar bli vanligare där också. Eftersom en Tweet inte får vara längre än 120 tecken ska en bra hashtag vara kort. Den ska helst också vara unik, så man slipper få med många irrelevanta sökresultat.  #car eller #cars är av det skälet ingen bra tag för inlägg om Club Alfa Romeo. #clubalfaromeo kommer att ge internationella träffar, #clubalfaromeosvezia är lite långt. #clubars skulle kunna fungera. Jag har inte provat att söka på den hashtaggen. Risken är att den redan används av någon annan klubb.

Jag hoppas hashdimman därmed är skingrad.

Stockholm

Gabriel Eriksson
                Deltagare

Eftersom vi är svenska kanske det funkar med #alfaklubben om vi ska hascha? Har aldrig använt själv men…

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Robert Hultman
                  Deltagare

Inlägg av Gabriel Eriksson på 2015-01-09 11:46

Eftersom vi är svenska kanske det funkar med #alfaklubben om vi ska hascha? Har aldrig använt själv men…

Låter vettigt. Kanske riskerar vi att dela den med våra vänner i Norge, men värre saker har hänt.

Jag funderade ett tag på #car46 (46 som i landsnumret för Sverige). Det är inte särskilt intuitivt men om man kommer överens om det kanske det kan vinna spridning.

Stockholm

Ok, så om alfaklubben skulle ha en egen hashtag #xxxyyy, och jag märker mitt inägg på facebook eller nåt annat med den, gör jag det för att mitt inlägg skall kunna hittas om nån annan söker på #xxxyyy? 

Hashtaggar är säkert bra, och tiden får väl utvisa om det är nåt att anamma. Man tyckte ju att såväl fjärrkontroll till TVn och centrallås till bilen mest var onödigt och ändå bara skulle paja när de grejorna kom.

Robert Hultman
                    Deltagare

Inlägg av Claes-Peter Lindner på 2015-01-09 14:27

Ok, så om alfaklubben skulle ha en egen hashtag #xxxyyy, och jag märker mitt inägg på facebook eller nåt annat med den, gör jag det för att mitt inlägg skall kunna hittas om nån annan söker på #xxxyyy? 

Precis! När du hashtaggar ökar sannolikheten för att det du skriver ska läsas av fler. När andra hashtaggar gör det det lättare för dig att hitta sånt du vill läsa om/se.

Jag är själv ingen bra hashtaggare. Men jag ska försöka bättra mig. Jag ska därför börja använda hashtaggen #alfaklubben på Instagram. Jag twittrar väldigt lite men att “ge bort”  tolv av mina snålt tillmätta 120 tecken till en hashtag känns svårt. Därför ska jag också prova med #car46. Jag kör väl med den också på Instagram. Där får man ju skriva många tecken.

Stockholm

hasha på ni. Nu vet man i alla fall lite mer om det. 

Thomas Sjölin
                      Deltagare

Är det bara jag som oroar mig för all denna teknologiska stress mänskligheten utsätter sig för? Stressen att alltid finnas tillgänglig, alltid vara nåbar, aldrig missa något och gud förbjude att få veta något flera timmar efter alla andra samt detta enorma behov av att berätta för ingen och envar vad man gör, var man är och vad man ätit till frukost genom statusuppdateringar både hitten och ditten.

Hördu den stressen lägger sig den dagen du hamnar i norrland med telenor som telefonoperatör!

Ingen idé att stressa över dålig täckning och att vara “off the grid”, det bara är så 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.