Vad är bästa sättet att göra något åt Bertonekupéns höga rollcenter?

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Vad är bästa sättet att göra något åt Bertonekupéns höga rollcenter?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36314
    Robert Hultman
    Deltagare

    Det finns åtminstone två kit att köpa avsedda att lösa problemet med Bertonekupéns höga rollcenter. Det ena är ett wattlänk-konverterinskit (från Alfaholics) och det andra en Autodelta-lösning med “sliding block” (som säljs av MyAlfa/arese parts). Wattlänk-konverteringskitet kostar en hel del och Autodelta-varianten ännu mer. Men vilket är bäst?

    Stockholm

    #36315
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Vad ger de två kitten för rollcenterhöjd?

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #36316
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Ska du börja köra Challenge Herr Hultman?

    #36317
    Mikael Eriksson
    Deltagare

    ”GTA-krokar”, eller s k ”knucklerisers” fram? (Är inte jättehemma på Bertonens framvagn men har läst en del om dessa i sökandet efter lösningen på samma problem för 116-chassit)

    CAR#9270 Mikael Eriksson Alfetta GTV 2.0 1982

    #36318
    Robert Hultman
    Deltagare

    Posted By Igino Cazzola on 16 maj 2019 02:43
    Vad ger de två kitten för rollcenterhöjd?

    Det låter som en synnerligen relevant fråga. Jag vet dessvärre inte svaret. Jag får leta.
    Är lägre bättre hela vägen eller finns det en punkt där rollcentret riskerar att bli för lågt?

    Stockholm

    #36319
    Robert Hultman
    Deltagare

    Posted By Kenneth Larsson on 16 maj 2019 03:18
    Ska du börja köra Challenge Herr Hultman?

    Näe. Men lite banåka någon gång då och då ska det väl bli även framöver. Jag har alltid tyckt att bertonens bakvagn är oberäknelig. Det är måhända overkill att skaffa ett kit av detta slag men va f-n.

    Stockholm

    #36320
    Robert Hultman
    Deltagare

    Posted By Mikael Eriksson on 16 maj 2019 07:43
    ”GTA-krokar”, eller s k ”knucklerisers” fram? (Är inte jättehemma på Bertonens framvagn men har läst en del om dessa i sökandet efter lösningen på samma problem för 116-chassit)

    116-chassierna och 105-chassierna har nog olika problem och lösningar, som jag förstår det. Min 116 GTV var en dröm bakvagnsmässigt i jämförelse med bertonekupén. Men principen att hitta lösningen på bakvagnsproblem i framvagnen tycker jag mig känna igen. På 105-bilarna tar det sig väl bla uttryck i byte till stenhårda främre fjädrar.

    Stockholm

    #36321
    Per Wadén
    Deltagare

    Så kallade GTA-krokar är till för att sätta på paralellstaget i styrningen (mitten staget) för att man ska slippa släppa detta när man ska plocka ut motorn.

    Per

    PerBerlina

    #36322
    Igino Cazzola
    Deltagare

    …Är lägre bättre hela vägen eller finns det en punkt där rollcentret riskerar att bli för lågt?

    Om bakre rollcentrat är för lågt, måste du meka dit en bakre krängningsfjäder. 🙁
    Sikta på en liten gnutta under hjulaxelhöjd.

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #36323
    Eddie Johansson
    Deltagare

    Enklast är att ta bort övre T- staget och ersätta det med en tvärbalk med rakt stag till övre fästet på bakaxelklumpen. Sätt ett rakt panhardstag tvärs. Ska vara så långt som möjligt och gärna justerbart i höjdled för att få det rakt i förhållande till bakaxel.

    Man kan inte ha för många Alfor bara för lite utrymme.

    #36324
    Erik Askjem
    Deltagare

    Jag kjör med 116 gtv6 watt lenk bak på min 66’ Giulia, kortad och lagad justerbar sen er resten hemmabygd.
    Fikk ochså montera tilbaks krengnings hemmaren och styvare bak fjädrar då den började krenga rejelt ner roll senteret nu er mycket legra.
    Detta ger ochså en mycket tightare bakende på bilen.

    Kommer på Spettacolo om du vil henga med en sveng på bana.

    Erik

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.