Vad är bästa sättet att göra något åt Bertonekupéns höga rollcenter?
Published by Robert Hultman on
- Detta ämne har 10 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 18 juli, 2019 kl. 21:57 av
Erik Askjem.
-
FörfattareInlägg
-
16 maj, 2019 kl. 12:30 #36314
Robert Hultman
DeltagareDet finns åtminstone två kit att köpa avsedda att lösa problemet med Bertonekupéns höga rollcenter. Det ena är ett wattlänk-konverterinskit (från Alfaholics) och det andra en Autodelta-lösning med “sliding block” (som säljs av MyAlfa/arese parts). Wattlänk-konverteringskitet kostar en hel del och Autodelta-varianten ännu mer. Men vilket är bäst?
Stockholm
16 maj, 2019 kl. 14:43 #36315Igino Cazzola
DeltagareVad ger de två kitten för rollcenterhöjd?
Jag är fullständigt Räserskadad
16 maj, 2019 kl. 15:18 #36316Kenneth Larsson
DeltagareSka du börja köra Challenge Herr Hultman?
16 maj, 2019 kl. 19:43 #36317Mikael Eriksson
Deltagare”GTA-krokar”, eller s k ”knucklerisers” fram? (Är inte jättehemma på Bertonens framvagn men har läst en del om dessa i sökandet efter lösningen på samma problem för 116-chassit)
CAR#9270 Mikael Eriksson Alfetta GTV 2.0 1982
16 maj, 2019 kl. 20:48 #36318Robert Hultman
DeltagarePosted By Igino Cazzola on 16 maj 2019 02:43
Vad ger de två kitten för rollcenterhöjd?Det låter som en synnerligen relevant fråga. Jag vet dessvärre inte svaret. Jag får leta.
Är lägre bättre hela vägen eller finns det en punkt där rollcentret riskerar att bli för lågt?Stockholm
16 maj, 2019 kl. 20:50 #36319Robert Hultman
DeltagarePosted By Kenneth Larsson on 16 maj 2019 03:18
Ska du börja köra Challenge Herr Hultman?Näe. Men lite banåka någon gång då och då ska det väl bli även framöver. Jag har alltid tyckt att bertonens bakvagn är oberäknelig. Det är måhända overkill att skaffa ett kit av detta slag men va f-n.
Stockholm
16 maj, 2019 kl. 20:54 #36320Robert Hultman
DeltagarePosted By Mikael Eriksson on 16 maj 2019 07:43
”GTA-krokar”, eller s k ”knucklerisers” fram? (Är inte jättehemma på Bertonens framvagn men har läst en del om dessa i sökandet efter lösningen på samma problem för 116-chassit)116-chassierna och 105-chassierna har nog olika problem och lösningar, som jag förstår det. Min 116 GTV var en dröm bakvagnsmässigt i jämförelse med bertonekupén. Men principen att hitta lösningen på bakvagnsproblem i framvagnen tycker jag mig känna igen. På 105-bilarna tar det sig väl bla uttryck i byte till stenhårda främre fjädrar.
Stockholm
16 maj, 2019 kl. 20:54 #36321Per Wadén
DeltagareSå kallade GTA-krokar är till för att sätta på paralellstaget i styrningen (mitten staget) för att man ska slippa släppa detta när man ska plocka ut motorn.
Per
PerBerlina
17 maj, 2019 kl. 14:06 #36322Igino Cazzola
Deltagare…Är lägre bättre hela vägen eller finns det en punkt där rollcentret riskerar att bli för lågt?
Om bakre rollcentrat är för lågt, måste du meka dit en bakre krängningsfjäder. 🙁
Sikta på en liten gnutta under hjulaxelhöjd.Jag är fullständigt Räserskadad
28 juni, 2019 kl. 21:57 #36323Eddie Johansson
DeltagareEnklast är att ta bort övre T- staget och ersätta det med en tvärbalk med rakt stag till övre fästet på bakaxelklumpen. Sätt ett rakt panhardstag tvärs. Ska vara så långt som möjligt och gärna justerbart i höjdled för att få det rakt i förhållande till bakaxel.
Man kan inte ha för många Alfor bara för lite utrymme.
18 juli, 2019 kl. 21:57 #36324Erik Askjem
DeltagareJag kjör med 116 gtv6 watt lenk bak på min 66’ Giulia, kortad och lagad justerbar sen er resten hemmabygd.
Fikk ochså montera tilbaks krengnings hemmaren och styvare bak fjädrar då den började krenga rejelt ner roll senteret nu er mycket legra.
Detta ger ochså en mycket tightare bakende på bilen.Kommer på Spettacolo om du vil henga med en sveng på bana.
Erik
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.