Vad är det här då?

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Vad är det här då?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

På bilden ovan finns en metallpackning (Den undre av de två sakerna på bilden). Den ska sitta mellan prylen ovanför och toppen på en nordmotor. Packningen (om det nu är en sån) i fråga är i aluminium men har (eller har haft) en gummitäckning. Eftersom den saknar denna gummitäckning gissar jag att jag behöver skaffa en ny. Men vad ska jag leta efter? Vad heter packningen? (Och när jag ändå frågar: Vad heter grejen överst på på bilden?)

Det finns också  två packningar (brickor?) med ett hål vardera i. De ska sitta mellan prylen överst och toppen vid två av de andra insugshålen. Där finns inga spår av gummi. Borde det finnas?

Stockholm

Per Wadén
    Deltagare

Prytteln har nog många olika namn i folkmun, insugsrör är nog ok för de flesta.

Och så här hänger det ihop.

Per

PerBerlina

Robert Hultman
    Deltagare

Tack Per!

Jag inser nu att grejen med gummi på inte alls ska sitta mellan insugsröret och toppen utan mellan insugsröret och förgasaren. Jag ser också att Alfaholics har sådana helt i aluminium vilket ska vara bra eftersom de inte torkar och spricker som gummi. De har t o m ett set med extra långa “carburettor mounts” som ska ge bättre vrid i mellanregistret och högre effekt (tjoho!). De kostar runt 2 000 kronor, så man får väl förmoda att det handlar om 2 hk, enligt den gamla formeln 1000 kr per hästkraft.

Stockholm

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.