Vad är det här för nått? (lastbilsgrej)
Published by Arvid Müllern-Aspegren on
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 11 februari, 2015 kl. 10:27 av
Gert Bergh.
-
FörfattareInlägg
-
8 februari, 2015 kl. 23:18 #44480
Jag var tidigare i veckan iväg på ett jobb i Sao Paulo och tillbringade ett par-tre timmar i taxibilar utan annan förströelse än att titta på trafiken. Jag har aldrig varit i sydamerika förut, och jag har aldrig förut lagt märke till att lastbilar har sådana här snablar som sticker in i fälgcentrum. Alla lastbilar hade det inte, men väldigt många.
Jag tyckte det verkade som att skruttiga lastbilar hade dem rätt ofta, och lyxigare lastbilar (typ nyare Scania) sällan eller aldrig hade dem. Jag såg dem bara på stora, riktiga, lastbilar – inte på lastbilar modell “Statoil”. Vissa hade bara snabel på framhjulen, vissa på bara ett av de bakre hjulparen och vissa på samtliga hjul (eller iaf sex av åtta).
Nu undrar jag vad tusan det är för något, och varför man inte ser det i Sverige?
För övrigt såg jag två mycket välputsade 156:or parkerade i Sao Paulo. Fångade dem tyvärr inte på bild.
9 februari, 2015 kl. 04:35 #44481luft till däcken ett gammalt system dagens är så intregerade att dom knappt syns
9 februari, 2015 kl. 14:25 #44482Du har säkert rätt Sune för det ser så ut om man tittar noga.
Men jag har aldrig sett och långt mindre hört att det funnits till lastbilar under alla år som jag mer eller mindre knuten till detta fordon, först som son till en Åkare och sedan när när jag lagligt fick sitta bakom ratten så började min egen karriär som chaufför fram till 2008 då jag tyckte det räckte efter nästan 50 år.
Jag vet att systemet finns till vissa maskiner och truckar men inte till lastbilar och om det mot förmodan skulle funnits så tror jag det har varit för dyrt för att åkarna skulle satsa på det.
Och det systemet som bilden visar verkar vara lite vanskligt
vad händer om det hakar fast i något och slangen slits av
det behövs luft till bromsarna också.
// Gert
9 februari, 2015 kl. 19:24 #44483ja de finns till lastbilar o funnits i många år o åkare är snåla så dom köper inget extra som kostar pengar
9 februari, 2015 kl. 19:59 #44484Inlägg av Sune Svensson på 2015-02-09 04:35
luft till däcken ett gammalt system dagens är så intregerade att dom knappt synsFiffigt! Men märkligt att bara ha det på några av hjulen och inte alla då. Är det bara övervakning av trycket, eller reglering också?
10 februari, 2015 kl. 22:14 #44485Youtubelänk till en film om grejerna. Tyvärr på ett språk jag inte förstår men det verkar vara justerbart tryck under drift.
Tomas Gunnarsson
11 februari, 2015 kl. 10:27 #44486Ja och efter att ha sett filmen är jag än mer övertygad om att det är något av det mest korkade påfund jag sett
speciellt om det sitter på ett anläggningsfordon eller typ timmerbilar där vad som helst kan haka tag i grejorna, och snacka inte om hur man gör när det suttit ett tag på en anläggningsbil och ska demonteras.
Säga vad man vill om åkare och att dom är snåla men dom är för den sakens skull inte dumma i huvudet och köper skit som jag anser detta är sen å andra sidan så ingår det ju i en chaufförs arbetsuppgifter att hålla koll på så det var billigare för åkaren att inhandla en lagom stor handslägga till denna kontroll
men dagens chaufförer har kanske inte fått lära sig detta på skolan
Det var en vanlig syn förr att man såg chaufförer gå ett varv runt sitt ekipage med handsläggan och kolla luften i hjulen.
// Gert
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.