Vad är det som låter? Kardanaxel Bertone

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Vad är det som låter? Kardanaxel Bertone

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29695
    Robert Hultman
    Deltagare

    Det är väl ingen som orkade läsa min senaste drapa i projekttråden till slut. Därför provar jag att fråga i en särskild tråd. 

    Det handlar om ljud från kardanaxeln. Vad är det som låter och vad gör man åt det?

    En filmsnutt med ljuden.

    Å så en fråga som kanske är enklare: Var sätter man lämpligen domkraften på Bertonen när man vill använda de främre domkraftsfästena till pallbockar?

    Stockholm

    #29696
    Per Jogfors
    Deltagare

    Många saker kan låta så där enligt min erfarenhet. Uteslut att ljudet kommer från glapp/spel i bakaxel/växellåda. Därefter återstår knutkors och den glidlagring/splines som finns mitt på kardanstången. Förhoppningsvis är det något knutkors. Bilen lyfter jag då vanligen på den balk som finns under golvet på respektive sida fram, där bak på ex. bärarmsinfästningen. En förutsättning är såklart att karossen är frisk i plåten.

    #29697
    Per Wadén
    Deltagare

    Lyft den på balken under motorn. Den är kraftig  och tål det.

    PerBerlina

    #29698
    Daniel Tunér
    Deltagare

    Ruckningen låter klart som någon form av glapp i något lager eller att den är lite lös. Det andra ljudet när du roterar kardanaxeln, låter som att en bult tar emot någonstans eller ev. sitter lite löst. Kanske är det samma sak som orsakar båda problemen, om ett lager är kasst så kan det orsaka glappet vilket i sin tur kanske har orsakat en lös bult eller att något tar emot.

    Ang. diffen så kan det vara att det ska vara så. Min bertone är likadan men jag kan inte svära på att den är ordentlig heller.

    När det gäller hisspunkten så kan man hissa upp bilen i balkarna som är tidigare nämnt men det kräver att chassit är i bra skick som sagt, annars föredrar jag att hissa bilen i fjädertallrikarna.

    #29699
    Sune Svensson
    Deltagare

    har du kollat stödlager sitter på mitten ungefär

    SudSune

    #29700
    H-P Magnusson
    Deltagare

    Hej, Det lät lite glappigt i framänden av kardanaxeln där det inte borde vara något glapp. Det jag kommer att tänka på är om lagringen av kardanaxeln på utgående axel från växellådan glappar. Det kan bli så om bussningen i kardanaxeln är sliten alternativt om utgående axel på växellådan är sliten. Kanske lite långsökt men ett uppslag.

     

     

    Hände det plötsligt eller har det kommit smygande? Har du bytt något i drivlinan?

     

     

    /H-P

    H-P

    #29701
    Robert Hagblom
    Deltagare

    Jag gissar på att stödlagret sitter löst och att diffen är sliten  och glappar.

    Robert Hagblom

    #29702
    Robert Hultman
    Deltagare

    Tack för era förslag. Jag har inte hunnit kolla mer men har nu några uppslag att gå på.

    Jag glömde berätta att bilen alltid haft en viss obalans i kardanaxeln, så länge jag haft den. Jag har bytt stödlagret två gånger och knutkors en gång. Om jag minns rätt. Efter första stödlagerbytet då jag också bytte knutkors blev vibrationerna värre. Jag kan mycket väl tänka mig att jag monterade ihop kardanen fel, så att obalansen blev värre. Det finns små ”plåtbitar” fastsatta (svetsade förmodligen) på kardanen och det misstänker jag är från någon balansering som inte finns dokumenterad i de dokument som följde med bilen.

    Bakaxeln är ”ny”. Det är en renoverad 2000-axel som precis blivit ditmonterad av verkstan. Så den hoppas jag verkligen inte att det är fel på.

    Stockholm

    #29703
    Per Wadén
    Deltagare

    Har du haft problem tidigare hade jag satsat på en utbytes stång som finns i Tyskland. Då får man bakre biten med knutkorsen och splainsen så slipper man framtida problem.

    http://www.my-alfa.com/de/ersatzteile/gt-bertone-wip/antrieb/kardanwelle.html

    Allt till det facila priset 229 Euro +frakt +returfrakt av gamla stången.

    Har man delat kardanstången utan att märka upp den är det omöjligt att få den bra utan att balansera den eller skafa en ny.

    PerBerlina

    #29704
    Robert Hultman
    Deltagare

    Inlägg av Per Wadén på 2015-09-01 15:17

    Har du haft problem tidigare hade jag satsat på en utbytes stång som finns i Tyskland. Då får man bakre biten med knutkorsen och splainsen så slipper man framtida problem.

    http://www.my-alfa.com/de/ersatzteile/gt-bertone-wip/antrieb/kardanwelle.html

    Allt till det facila priset 229 Euro +frakt +returfrakt av gamla stången.

    Har man delat kardanstången utan att märka upp den är det omöjligt att få den bra utan att balansera den eller skafa en ny.

    Jag har talat med Sveabil i Bromma, som specialiserat sig på att balansera kardanaxlar. De har ett standardpris för att balansera en kardanaxel av bertonens typ. 3 600 kr inkl moms. Min tanke var att köpa nytt stödlager, nytt knutkors och nya doughnuts och be dem byta åtm knutkorset. Jag är lite osäker på om de kan byta doughnut i fram eller om det bör ske vid återmonteringen. Hursomhelst var killen jag pratade med skeptisk till att jag skulle köpa knutkors. Han menar att många kommer dit med dåliga grejer. Att finns mycket skräp till salu på nätet.

    Så är det säkert men jag tror att våra gamla leverantörer som Highwood Alfa och Alfaholics säljer bra grejer. Eller är jag lurad?

    Jag satte mig för att börja prisjämförelser mellan Highwood och Alfaholics och upptäckte då att Highwood säljer den bakre delen av kardanen för 234 pund. Men 229 Euro är ju ett bättre pris. Det får jag kolla på. Vill de ha den gamla kardanen i utbyte?  Men man vill ju att det ska vara bra grejer. Någon som provat dem?

     

    Stockholm

    #29705
    Martin Sipek
    Deltagare

    Jag fick min kardanaxel till spider 2.0 1990 balanserad I Tjeckien I somras och då ville de att bade doughnut samt skruvar som sitter I den skulle vara med vid balanseringen.

    #29706

    Beträffande “montera rätt på splinesen” så gäller säkert samma regel som jag lärt mig om traktorer också bilar?
    Då har du bara 2 möjligheter att stoppa ihop, och en av dem är fel….

    Om du tittar på axeln uppifrån ska den se ut såhär:  )———————–(
    Svårt att “rita med tecken”, men båda gafflarna i ändarna ska linjera med varandra. De ska inte var vridna åt olika håll.
    Har du fortf. obalans, testa vrida ena delen 180grader. Kanske värt att kolla/prova?

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #29707
    Per Wadén
    Deltagare

    Du kan handla av http://www.myalfa.eu som Bertelsbecks hemsida heter utan problem. Har handlat en kardanstång där till min Giulia Super där splinesen var utsliten.

    Det är en välrenomerad firma med ca: 10 till 15 anställda. Har varit på plats vid flertal tillfällen. http://www.my-alfa.com/company-history

    Bara till att skicka tillbaka sin gamla stång så får man depositionen tillbaka.

    PerBerlina

    #29708
    Mattias Rehn
    Deltagare

    Hej!

    Vet inte om det kan vara ett alternativ men du kan få testa min för att kunna underlätta felsökandet. När den satt på Bertonen så hade jag inga problem med vibrationer mm och den är inte “delad”.  Nu vet jag inte om kardan skiljer mellan tidig och senare modell men finns säkerligen många kunniga här som kan svara på det. Den ligger i garaget, och du vet ju var garaget ligger.

    /Mattias

    #29709
    Robert Hultman
    Deltagare

    Inlägg av Christer Andersson på 2015-09-02 19:20

    Beträffande “montera rätt på splinesen” så gäller säkert samma regel som jag lärt mig om traktorer också bilar?

    Då har du bara 2 möjligheter att stoppa ihop, och en av dem är fel….

    Om du tittar på axeln uppifrån ska den se ut såhär:  )———————–(

    Svårt att “rita med tecken”, men båda gafflarna i ändarna ska linjera med varandra. De ska inte var vridna åt olika håll.

    Har du fortf. obalans, testa vrida ena delen 180grader. Kanske värt att kolla/prova?

    Tack! Den där bilden var mycket klargörande, trots att den bara är tecken. Det låter verkligen värt att kolla.

    Stockholm

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.