Vad är knepet?
Published by Claes-Peter Lindner on
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 12 augusti, 2016 kl. 17:31 av
Claes-Peter Lindner.
-
FörfattareInlägg
-
11 augusti, 2016 kl. 18:43 #32243
Claes-Peter Lindner
DeltagareNu har jag för första gången sen jag köpte min trevliga GT 1600 Junior för sisådär 18 år sen både fått upp den på bockar och sen ner igen. Jag är helskinnad men det kändes inte speciellt pålitligt varken för mekanikern eller bilen. Det måste finnas nån standardmetod att få upp/ner en Bertone på/från pallbockar.
Tips emottages tacksamt!
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
11 augusti, 2016 kl. 20:11 #32244Igino Cazzola
DeltagareMan skall inte lyfta upp en Bertone på pallbockar, det finns stor risk för att den fastnar där (don’t ask me how I know).
Jag är fullständigt Räserskadad
11 augusti, 2016 kl. 21:44 #32245Fredrik Assarsson
DeltagareHaha!
där var du nästan lite rolig Igino.. pallbockar är inte utan risk.
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
12 augusti, 2016 kl. 01:11 #32246Robert Hultman
DeltagareJag vet inte riktigt vad det var du upplevde som problem och inte heller vad som kan vara “standardmetoden”. Jag har för min del upplevt att ett problem är att om man sätter domkraften vid domkraftsfästena så kan man inte sätta pallbockarna där. Det har jag löst genom att sätta domkraften på andra ställen. Jag har en större domkraft som jag kan sätta under diffklumpen på bakaxeln och sen hissa upp bilen. Handtaget är tillräckligt långt och domkraften lyfter tillräckligt högt. Den ska ju först trycka ihop fjädrarna innan bilen börjar lyfta på sig.
Med min mindre domkraft fungerar det inte att sätta den under diffklumpen. Då brukar jag sätta domkraften där armarna som följer bakaxeln (“Trailing arms” som de heter i reparationshandboken) sitter fästade i golvet.
Ett alternativ när det gäller bakaxeln är sätta domkraften på domkraftsfästena och sätta pallbockarna under bakaxeln. Jag tycker att det brukar kännas stabilare. Men det är ju inte alltid det är ett alternativ. Det innebär också en del pumpande med domkraftshandtaget eftersom bakaxeln inte lyfter sig förrän de är i sitt nedersta läge.
I fram har jag satt domkraften under fjäderpottan. Det blir ju en del pumpande med domkraftshantaget innan fjädern är ihoptryckt och bilen lyfter men det är det enda stället jag känner till.
Stockholm
12 augusti, 2016 kl. 15:56 #32247Sune Karlsson
DeltagarePå min Junior Zagato (som i princip är samma som en Bertone när det gäller lyftpunkter) lyfter jag i balken under växellådan och sätter pallbockarna under fjädetpottorna med en träbit imellan. Kräver dock en låg domkraft om man ska ta den framifrån, går också att köra upp framhjulen på några brädor.
Bak lyfter jag i diffklumpen och sätter pallbockarna under bakaxeln.
Enkelt och smidigare än att lyfta i varje hörn.
Går det så går det...
12 augusti, 2016 kl. 17:31 #32248Claes-Peter Lindner
Deltagaretack för svar. Att lyfta centralt är förstås bättre än att hålla på att fippla ute i hörnen. Har inte vågat lyfta i diffklumpen, men gör ni så så gör jag det med :-). Ska kolla hur mina domkrafter funkar med vxllådsbalken. Den hade jag inte ens tänkt på.
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.