Vad göra med min 156a?

Published by Robert Lindblom on

Forum Allmänt Vad göra med min 156a?

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Robert Lindblom
    Deltagare

Har nu som väntat fått en tvåa på besiktningen p.g.a. rost på bärande delar (trösklar). 

Så nu tror jag det är end of life för min 156 V6 SW -00, då jag tror det är svårt att stoppa rostangreppet i alla fall på sikt.

Vilket är lite synd då allt fungerar och motorn går bättre än bra. Men nu är det som det är så då gäller det att se möjligheterna.

Har funderat på att leta en likandan bil med defekt motor och flytta över, eller skrota den och sälja delar (det är t.ex nya och fina dämpare och fjädrar), och förstås finns tanken på att ta motorn och göra något riktigt roligt med den som en kit car eller 
    Men tyvärr har man begränsat med tid, pengar och mekplats. 

Så jag tänkte kanske någon här på forumet har en bra ide vad jag ska hitta på?

Vad säger ni?

Kenneth Larsson
    Deltagare

Svetsa upp trösklarna. Det är ju ingen rocket science och det kan du hitta nån liten svetsverkstad som fixar för en schysst peng. Men vill du ha nya tröskellådor med originaldelar etc så blir det mkt dyrare. Men att bocka till plåt och svetsa ihop så den går genom besiktningen vore det allra allra enklast och billigaste. 

Men att stoppa rosten som äter upp bilar är svårt och dyrt. Enklast att köpa en splitternybil och aldrig använda den.

Peter Braun
    Deltagare

Håller med Kenneth. Skulle fixat trösklarna och kört med den. 

Crister Borg
    Deltagare

+1… Laga! Hur ser skadorna ut? Har rosten börjat krypa in på golvet? 

elCrillo Kalmar

Anders Eriksson
    Deltagare

1: Laga rosten. Lyssna runt med några verkstäder, kan ju inte vara så dyrt att fixa så det håller ett antal år.

2: Sälj bilen i nuvarande skick. Går kanske att få mer betalt för delarna, men det är ju ett visst pyssel att plocka ner en bil..

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Laga bilen. Har man en bil man gillar så är det värt att fixa.

Robert Lindblom
    Deltagare

Tack för tipsen, jag ska kolla runt om jag hittar någon som kan svetsa. 
    Men rosten har krupit lite överallt.. i golvet och andra ställen. Om jag får trösklarna svetsade kan jag kanske köra någon säsong till med den. Men det går nog inte att stoppa rosten helt tyvärr. 

Jag gillar bilen, men har även två andra alfor att ta hand om så det finns begränsat med tid. 
    Tanken att plocka ned den och sälja den i delar finns oxå, det finns många fina delar som var för sig blir mer värd än bilen. T.ex fälgar, dämpare och fjädrar (nya), motor (som går fantastiskt), växellåda (som funkar perfekt), o.s.v. Men det är både tidsödande och en tråkig väg att gå. 

Jag börjar nog med att försöka hitta någon som kan/vill svetsa lite. 

Eller så skänker du den till någon trevlig person med svets. Va? Nej, nej, jag skulle aldrig vara så fräck att jag syftade på mig själv…

Björn Ek
    Deltagare

Inlägg av Janne Hagnell på 2014-08-01 09:10

Eller så skänker du den till någon trevlig person med svets. Va? Nej, nej, jag skulle aldrig vara så fräck att jag syftade på mig själv…

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Robert Lindblom
    Deltagare

Haha.. ja skadar aldrig att försöka 

Men det blir nog inte att ge bort den, då det finns många fina delar i den. 
    T.ex fälgarna, och nya dämpare och fjädrar runtom  och förstås motorn i fantastiskt skick. 
    Det blir i sådana fall att sälja delarna, alternativt hitta en defekt bil att överföra delarna till.

Kenneth Larsson
    Deltagare

Inlägg av Robert Lindblom på 2014-08-04 09:27

Haha.. ja skadar aldrig att försöka 

Men det blir nog inte att ge bort den, då det finns många fina delar i den. 
    T.ex fälgarna, och nya dämpare och fjädrar runtom  och förstås motorn i fantastiskt skick. 
    Det blir i sådana fall att sälja delarna, alternativt hitta en defekt bil att överföra delarna till.

Kom igen nu, det är ett jäkla jobb att demontera en hel bil och hålla på att sälja skruv för skruv, du behöver massor med tid och plats för detta. Att svetsa lite tröskellådor och golv och bilen ska bruksas några år till och inte bli utställningsbil är gjort på ett antal timmar (och det är färre än 10 timmar) av nån som kan bocka plåt och svetsa.

Då får du en schysst bil att åka runt i några år till! Och du slipper massor med jox kring att sälja grejor….. Och du hjälper omvärlden genom att hålla en snygg alfa på vägarna! 

Robert Lindblom
    Deltagare

Håller med dig Kenneth,

Men det var alternativet till att ge bort den jag menade.
    Jag söker med ljus och lykta efter någon som kan svetsa

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.