Vad göra med min Alfa?

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Allmänt Vad göra med min Alfa?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare

Hej!

Ny här så hoppas att jag lägger upp denna tråd på rätt ställe. Jag har fått en vit Alfa Romea Alfetta 2.0 från typ 1983 som bara gått 3 000 mil och är i mint condition. Den har stått stilla i ett garage i 20 år och det finns noll rost på den. Men den startar inte. Jag kan inget om bilar alls. Vad göra? Ska jag dra den till någon verkstad i Stockholm (vilken?) och få den att starta eller försöka sälja den i befintligt skick? Sannolikt är det något enkelt som ska fixas till med den eftersom förra ägaren, som dog för typ 20 år sedan, vårdade den som ett litet barn. Något hände under dessa 20 år och den startar inte. Kanske bara gammal bensin, vad vet jag?  Vad kan den gamla rackaren vara värd förresten?

Förslag mottages tacksamt!

Igino Cazzola
    Deltagare

Professionella verkstäder har nollkoll på så gamla bilar. Om du skriver var bilen står någonstans så dyker det nog upp nå’n kunnig Alfista som kan hjälpa dig att få igång den.

Jag är fullständigt Räserskadad

Tack för svaret. Bilen finns i Stockholm. Just nu står den i Nynäshamn men kan bärgas dit det behövs i Stockholmsområdet. Någon bilkunnig sade att det var en attraktiv bil….för mig utgör den mest ett problem.

Jan Andersson
      Deltagare

Hej Daniel

Har bilen stått i 20 år och inte varit startat på alla år kan det vara många orsaker till att den inte startar. Gammal bensin, igensatt

bränsletillförsel etc.. Har bilen endast gått 3000 mil bör den ju vara fräsch rent mekaniskt. Skulle rekommendera att bilen gås igenom av någon kunnig före den startas och att oljor och andra vätskor byts för att inte förstöra något. Ska du lämna bilentill en verkstad så ska du absolut vända dig till någon som kan äldre Alfa.

Har du inget intresse av gamla bilar så är det nog enklast att sälja bilen för dig. Är bilen fin och rostfri kanske det spelar mindre roll för en

eventuell köpare att den inte startar. Att sätta ett värde på bilen är svårt utan att ha sett den. Är den i toppskick så bör du väl kunna få runt 30′ för den som den står.

M.v.h

Janne 

janne

Tack för svaret. Finns det någon bilmeck i Stockholm som kan jobba på en gammal Alfa? Det vore så klart kul att få den att fungera – och köra den! – innan jag säljer den.

Tack för svaret. Finns det någon bilmeck i Stockholm som kan jobba på en gammal Alfa? Det vore så klart kul att få den att fungera – och köra den! – innan jag säljer den.

Martin Atterhall
        Deltagare

Kolla med AR-bil på Gärdet (Studentbacken…). Bobo och Håkan gillar gamla Alfettor!

Men de bedriver ingen välgörenhet, så ta en funderare på vad det är värt för dig att få igång den. Alla oljor/vätskor och säkert ett antal packningar behöver bytas, liksom batteriet. Bromsarna kan behöva gås igenom – du kommer nog inte söder om 10 000 för att få ut och rulla… 

Men du kan se det så här: 10-15 000 för ett unikt exemplar av en av de roligaste bilar som finns, det är inte mycket! 

Tycker du att det ändå inte känns bra får du igen pengarna om du vill sälja den, men räkna som sagt inte med något skyhögt pris för bilen.

Per Wadén
          Deltagare

Är det en 83 så är det väl inte insprutning utan förgasare?

Börja med och kolla om det kommer fram bensin. Membranet i den mekaniska pumpen kan vara kass. Rengör även bensinfiltret.

Kommer det fram bensin ligger problemet i tändningen, kolla om det kommer någon gnista till tändstiften. Tändspole eller fördelarproblem.

Det är väl dår man får börja.

Lycka till.

Per

PerBerlina

Björn Ek
            Deltagare

Att få trettio tusen för en Alfetta sedan från ´83 tror jag är väldigt optimistiskt oavsett skick. Jag tror tio är troligare, det är ingen attraktiv årsmodell.

Vad gäller att få den att starta kan det i bästa fall vara så enkelt som att bränlepumpen är rätt liten och mekaniskt så det kan ta ett par minuter på startmotorn innan den fyllt ett helt tomt system, Hur länge har du försökt? Provat med startgas?

Sen håller jag med om att ett oljebyte innan uppstart egentligen vore hyggligast mot motorn. 

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Thomas Sjölin
              Deltagare

Om det inte är en Quadrifoglio Oro, då har den SPICA-insprutning.

Att få igång bilen med 20 år gammal bensin i tanken är nog dömt att misslyckas. Dock skulle jag, precis som andra föreslagit, allra minst ge den ett oljebyte men helst byta alla vätskor. 

Kul med input från så många duktiga. Jag inser att en tidig 80-talsbil inte är den mest populära årsmodellen. Dock, jag surfade lite på någon engelsk sida och där var till synes samma modell och typ årtal uppe i 5-7 000 EUR. Det är långt ifrån 10 000 kr. 

Hur som helst, eftersom jag själv inte ens kan byta olja så ringer jag till AR-Bil. När den väl brummar och rullar, var säljer man en sådan här bil? På Blocket? Eller kanske i detta forum, gissar jag att svaret blir…

Som sagts i nån annan tråd – priserna på utländska sajter ska nog tas med mer än en nypa salt! Å andra sidan är det också en sanning att vi svenska Alfadårar helst vill ha våra älskade bilar gratis…??? Tror att det är få ställen där man hittar en bra bil billigare än i Sverige!! God fortsättning förresten!

Björn Ek
                Deltagare

Inlägg av Daniel Hof på 2016-01-07 11:33

Kul med input från så många duktiga. Jag inser att en tidig 80-talsbil inte är den mest populära årsmodellen. Dock, jag surfade lite på någon engelsk sida och där var till synes samma modell och typ årtal uppe i 5-7 000 EUR. Det är långt ifrån 10 000 kr. 

Hur som helst, eftersom jag själv inte ens kan byta olja så ringer jag till AR-Bil. När den väl brummar och rullar, var säljer man en sådan här bil? På Blocket? Eller kanske i detta forum, gissar jag att svaret blir…

Det är jättetrevligt när svenska bilar säljs i Sverige och framför allt om de säljs här till en medlem! Allt handlar om vilket pris du vill sälja till. Jag älskar Alfetta sedan så ingen skulle bli gladare än jag om du lyckades sälja en Alfetta 83 för mer än 10 kkr. Kul att du tänker få den att rulla först, med lite tur kanske du inte vill sälja den efter att du kört den! 

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Gabriel Eriksson
                  Deltagare

Var är bilderna? 

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Karl Sandler
                    Deltagare

En Alfetta från 83 kommer inte att kunna säljas för 30 000 kr. Det är ingen attraktiv modell. Sätt ut en annons så får du se. Jag tror inte att någon här ens vill betala 10 000 kr för en sådan som stått i 20 år. Priserna på Autoscout24 och Mobile är rena fantasier. Bilarna ligger ute i åratal utan att bli sålda. Hade det varit en rostfri Alfetta 1,8 som stått i 20 år så kanske man hade kunnat få en slant för den. 

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.