Vad har egentligen muttern för storlek nere vid veven?

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Vad har egentligen muttern för storlek nere vid veven?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare

Skall inom kort göra två kamremsbyten på två stycken V6:or 3.0, en 12v och en 24v. Vad jag förstått så måste remskivan bort nere vid veven och där sitter en hemskestor mutter. Just denna mutter har jag hittat flera forumtrådar runtom på nätet som anger flera olika storlek på hylsan som behövs, därav råder lite förvirring. Så vad är den egentliga sizen eller existerar det flera olika? Och är det samma storlek på både 24v och 12v?

Robin Nyquist
    Moderator

41 mm

Sven Calander
      Deltagare

Du ska inte ta av 41 mm muttern på vevaxeln för att byta kamrem! Det är visserligen trångt att rådbråka in remmen innanför remskyddet som omger drevet men det går. Klipp av den gamla, det är svårare att få av den gamla (om man inte klipper) än att sätta på den nya.

Thomas Sjölin
        Deltagare

Det var ett underligt inlägg. Varför skulle man inte ta av den och lossa remskivan?

Antagligen för o slippa. Folk genvägar på det viset på en del Volvo-motorer också men jag vill gärna ha åtkomst o se så mycket som möjligt så den åker av. Vill även slippa av misstag o skava rem emot nån dum kant. Kommer jag kunna få av den utan tryckluft tro. Kompressorn  strejkar lite grann just nu. 

Är vi säkra på att det alltid är 41mm på både 12v -96 och 24v -00 el -01?! 

Tittade lite på en motor som stod på golvet idag. Fick intrycket av det kanske behövs en djup 41:a. Stämmer det eller tror ni det funkar med en vanlig?

Björn Hedberg
          Deltagare

Jag har skruvat alfa 75 v6 och gtv6 och där har jag ej lossat remskivan . När Seved kom in och ville låna hylsa till sin 156 v6 så fick vi svarva ner den ( var för tjock ) mät längden. jag tror att du kommer att behöva tryckluften och förmodligen gassvets för att värma muttern försiktigt från sidan på en punkt ,men prova först. Ja den är 41m.m.

På 24v ska vevaxelremskivan plockas av och med det även dess mutter. 

41mm hylsan måste vara tunn för att få plats. Det mesta du köper behöver nog justeras i tjocklek med slipning. Vinkelslip?

Biltemas elektriska fyrahundranåntingNm mutterknackare räckte ganska enkelt för att lossa på min 24v. 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Jahopp det återstår o se hur man löser detta då… Tack för svar!

Kan meddela att Biltemas chromvanadium-hylsa på 41mm passar utan att ta i nånstans och är lagom djup. Det är 3/4tums fäste på den. Krafthylsan de har är för grov. 

Tack för hjälpen allihopa!

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.