Vad har jag gjort för min Alfa idag?

Published by Jocke Bolling on

Forum Allmänt Vad har jag gjort för min Alfa idag?

Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 486 totalt)
  • Författare

Idag har jag tagit med den röda pantern (159:an) till jobbet. Fått kollegans alfavirus att värka lite. Så var vi ute på lunchtur också  

CAR7019. Alfa Romeo 159 2.4jtd 210hk Ti AWD -10

Henrik Lindgren
    Deltagare

Inte gjort ett smack för min Alfa idag men försökte värva en ny medlem igår till klubben. När jag väntade på sambon så gled det in en Röd GTA på macken där jag stod. Nördig som man är så gick jag fram till killen o började prata. Han var ju inte medlem , så jag berättade om alla trevligheter vi sysslar med , han skulle absolut ta en titt på vår hemsida..Kanske också bli medlem.

Gabriel Eriksson
      Deltagare

Tagit dom första staplande stegen mot Skokloster 2020, eller kanske 2025… 

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Crister Borg
        Deltagare

Kul! Kämpa på Gabriel! Jag vill se en byggtråd med myyyycke bilder…!

elCrillo Kalmar

159an fått följa med oss till italienska restaurangen Momento “la cucina Italiana” på Hisingsgatan. Paraplyet med italienska billogorna på kom till användning denna höstdag. 

Magnus Annerfalk
          Deltagare

Jag har gjort en kulturgärning i onsdag. Var inne med 90an för besiktning , det gick bra och fick rena papper med uppmaningen att vara “rädd” om den. 
            Nu är den 30 år nästa år och nästa besiktning är 2016. Känner mig bidragande att bibehålla en 90 rullande och aktiv i registret.
            Hur många finns det kvar egentligen? 

semper paratus

Ayhan Dizdar
            Deltagare

I år har jag upptäckt tecken på kryprost precis i bakkant av främre hjulhuset på vänster sida. Bestämde mig för att lämningar bilen för att fixa detta samt att gå igenom hela karossen. Sagt och gjort i förra veckan, och visst stämde det. Där och ytterligare några ställen i tröskelhöjd fick åtgärdas och nu är den inne för lackering under nedre midjelinjen. Väntar spänt på resultatet. Vad är det för bil jag pratar om. Jo min AR Spider 2000 Veloce från 1977 som totalrenoverades 1995 och sedan dess har inget större gjorts förutom en rejäl rostskyddsbehandling under mitten av 2000-talet av förra ägaren. Får väl anses som godkänt med dessa mindre angrepp på över 20 år. Har varit i min ägo i ca 7år.

Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Stelvio Veloce Black Edition 2,0-280hk -2019

Kenneth Larsson
              Deltagare

Inte gjort något ännu idag – men igår lyftes motorn ur Bertonen för vinterpyssel. Växellådan fick hänga med ur bilen och har redan dissikerats med resultatet att alla synkringar (utom 5’an) ska bytas. passar på att byta packboxar på in- resp ut-gående axel med. 

Kopplingslamellen har hängt med några år nu så den kanske är lika bra att ersätta med en ny från Fichtel&Sachs. Annars ser allt förvånansvärt fräscht ut.

Ska byta nedre tätningen på styrväxeln – det blir spännande!  Ska väl få tummen ur och köpa en bredbandslambda med när ändå alla grejorna ligger på golvet.

Just ja – det viktigaste blir ju att byta till mina nya fina vevstakar! 

Lossat kontaktstycket i dörröppningarna för att kunna få ljud ur högtalarna, smort upp skinninredningen, rengjort rutorna in- och utvändigt, tvättat bilen och limmat dit GTAkjolarna bättre. Det var 156ans stund.

igår körde jag GTVn till sitt vinteruppehåll. Ett nytt garage två och en halv mil närmare mig. Där får Love stå i fred och småpysslas med i vinter. Drygt 600mil blev det i år och att dey roliga är slut tackade bilen mig med genom att börja gå som en påse nötter! Förmodligen något som blev knasigt med tändningen för den gick inte att varva och hade ingen ork. Gick skitfint när jag körde senast så felet är kanske enkelt. Genomgång på g! 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Idag har jag kontaktat Transportstyrelsen för att höra mig för om man kan få bytt ut reg.numret på 159:an. Den förtjänar verkligen inte att heta POO (även om det var väldigt lätt att komma ihåg). En skitsak kan man tycka… Men det sticker lite i ögat på en sådan snygg bil!

http://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/poo

Idag blev det dyyyyyrt. Men vad gör man inte för den röda pantern? Beställt vinterdäck av kvalitetssort och hon har 18-tummare så det gick lös på en hel del tusingar. Men, men… Hatar att gå på halvplastiga sulor själv. Så det gäller så klart även för den enda yta som pantern har kontakt med marken…

Väntar också på fälgar från alfastumper. Men de får bli sommarfälgar.

Crister Borg
                Deltagare

Hur gick det med nummerplåtsändringen, Heli!? Funkar det inte får du väl skaffa en personlig nummerskylt!

elCrillo Kalmar

Ja, Crister… Transportstyrelsen är inte snabb på att svara. OM det skulle bli en personlig skylt, så har jag redan utsett ett namn som är ledigt
                  Visst är det lockande, men för 6000 kr kan man få mycket annat till bilen än en plåtskylt… när man investerat stora pengen på fälg och däck.

Gabriel Eriksson
                  Deltagare

Inlägg av Heli Salminen på 2014-10-29 20:04

men för 6000 kr kan man få mycket annat till bilen än en plåtskylt… 

Tänk att det kostar 50kr/månaden istället så känns det mycket billigare 

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Crister Borg
                    Deltagare

Ja, varför har man precis för lite pengar hela tiden… För dom pengarna får man ju en relativt frisk 155a…! Jag är inte alls avis på din 145a…

Snygga fälgar försten! Var dom till sommar eller vinterdäcken!?

elCrillo Kalmar

Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 486 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.