Vad har jag gjort för min Alfa idag?

Published by Jocke Bolling on

Forum Allmänt Vad har jag gjort för min Alfa idag?

Visar 15 inlägg - 226 till 240 (av 486 totalt)
  • Författare
    Henrik Lindgren
    Deltagare

Christer, dom nya fälgarna blir till sommardäcken, så blir en rockad när vinterdäcken dyker upp. Feta vinterdäck verkar inte vara något som däckhandlarna har hemma direkt. Försöker påverka så lite som möjligt, det är ju Helis bil.  Annars hade jag kört dubbfritt .

Tja, 145 QV är ju till salu… men den ska bara hitta rätt köpare som vet vad det är för en bil. Hade varit tråkigt att sälja den till någon som bara sågar sönder interiören igen nu när det börjat ordna upp sig med inredningen.

CAR7019. Alfa Romeo 159 2.4jtd 210hk Ti AWD -10

Crister Borg
      Deltagare

Inlägg av Crister Borg på 2014-10-29 20:15

Ja, varför har man precis för lite pengar hela tiden… 

Får väl tyvärr citera mej själv, Heli… Annars är jag ju sugen.

elCrillo Kalmar

Trött jag blir… Idag kollade Henrik lite mer noggrant på 159ans nya däck, som vi fick med bilen. Vi hade poängterat för säljaren innan vi definitivt sa ja att vi aldrig kör allrounddäck o dyl. No way, helt enkelt. I dagens dagsljus kollade han upp däcken. Riktiga skitdäck rent ut sagt. Vad f-n spelar det för roll att man har kanonbra Brembobromsar om man har dödskallemärkta däck (enligt testtest hos Aftonbladet plus)??? *arrrgh*… började få lite förtroende för denna bilfirma…

Magnus Berg
        Deltagare

Håller helt med dig Heli, däck prutar jag aldrig på. Det ska vara kvalitetsdäck med bra mönster kvar. En del lägger hur mycket pengar som helst på fina fälgar e.d. och kör sen runt på slitna skitdäck. Knäppt!

Antar att det va helt nya däck ni fick med då? Vad va de för däck? Trist när en säljare försöker tjäna lite småpengar extra genom att slänga med skit…speciellt om man redan förklarat sin önskan. Tycker ni ska förklara det och säga att ni är missnöjda att dom inte lyssnade på er.

De två nya däcken är av märken Nankang NS-20. Det var två av sommardäcken som med nöd och näppe var godkända och dem ville vi ha bytta innan leveransen. Så det var inte ens en hel uppsättning som det var frågan om.

Kenneth Larsson
          Deltagare

Inlägg av Heli Salminen på 2014-10-31 19:02

De två nya däcken är av märken Nankang NS-20. Det var två av sommardäcken som med nöd och näppe var godkända och dem ville vi ha bytta innan leveransen. Så det var inte ens en hel uppsättning som det var frågan om.

Men Nankang…skulle jag helst slippa att åka på. IMHO.

Peter Braun
            Deltagare

Tycker absolut du skall reklamera. Sätta på Nankang på en sådan bil är inte seriöst. Bilfirman du köpt ifrån är ju annars en seriös firma, så det borde inte vara problem.

Uj så lerig pantern blev idag. Nyfixade blöta grusvägar på vägen till kyrkan utanför Herrljunga, för att tända gravljus mm… Nåja, väl hemma fick vardagsbilen . MiTon sig en välbehövlig tvätt den också. Så nu står det ju en snygg trio på gårdsplan igen

Magnus Berg
              Deltagare

Inlägg av Heli Salminen på 2014-10-31 19:02

Ok, det naturliga borde varit att dom köpte 2st däck av samma sort som de som satt på bilen. Varför köra runt med 2 olika sorters däck med olika egenskaper? Känns ju ganska onödig. Det i sig borde vara argument nog mot firman ni köpte bilen av, för jag antar att det inte satt Nankang på, eller?

Vilken trevlig vy på gården förresten!  

Ja, exakt Magnus… Det sitter två Continental sport contact 3 på plats. Så ett par Nankangdäck är fel, fel, fel som Brasse i fem myror hade sagt. På fredag åker däcken av till förmån för nya vinterdäck. Nankangerna och får sig en retur til bilfirman… Tänker inte slösa stallyta på dem *gör om, gör rätt* 😛

Magnus Berg
                Deltagare

Inlägg av Heli Salminen på 2014-11-02 20:45

Ja, exakt Magnus… Det sitter två Continental sport contact 3 på plats. Så ett par Nankangdäck är fel, fel, fel som Brasse i fem myror hade sagt. På fredag åker däcken av till förmån för nya vinterdäck. Nankangerna och får sig en retur til bilfirman… Tänker inte slösa stallyta på dem *gör om, gör rätt* 😛

Conti SPC3 med  Nankang…ja verkligen fel fel fel. Ungefär som om halva 159an verkligen va i behov av renovering och säljaren “skarvat på” en ford mondeo eftersom den va billigare.  Typ 

MEN det låter som det sunda förnuftet har segrat istället! Härligt! 

Mattias Rehn
                  Deltagare

Hade laddat bilen för service men kom inte långt, dött batteri. Köpte startkablar men fungerade inte så fick bli ett nytt batteri, ska mäta efter tjuvström vad det lider.

Började lite lätt med att åtgärda vevhusventilation, såg lite tråkig ut. Nu slipad och rostgrundad.

Bakhjulslagerna var helt slut, kanske anledningen (finns nog fler) till att bilen inte känts helt ok på vägen. Demonterade drivaxlar och funderar på att låna ut (L)osthyvelns nya lager som ligger i kartong och väntar.

Har även bytt:

-En sprucken bensinslang

-Bakaxeltrågspackning

-Bränslefilter

/Mattias

Jan Stjernestam
                    Deltagare

För underbara tjänaren 156 JTS SW har följande gjorts:
                      Lagt på vinterkängorna med dom för stundande säsong camouflagefärgade fälgarna, (bianco).
                      Lämnat in henne till carozzeria för att ordentligt limma fast kjolarna som åter lossnat första halvmetern och sett skitskabbigt ut. Utcheckning i morgon….
                      Inför vintern bokat tid för rekond och vaxning i nästa vecka…

Har inspirerat åttondeklassare i förorten att drömma och skapa dreammaps!, för att sedan ta små steg mot drömmarna. Ingenting är omöjligt… även om det kan tyckas så, i åttonde klass. Vi (från arbetslivet och några studerande på universitet och högskola) hade med oss tidningar där eleverna skulle saxa ut bilder som motsvarar deras drömmar, önskningar om jobb och livet i allmänhet. Alfa var rätt poppis. MiTo och 159:an mest populära. En av de mer framåt grabbarna frågade om det var “en sån” Alfa jag har. Han höll fram MiTon. på nästa uppslag fanns en smal bild där 159:s belysning var med. Nej, en sån där med snygga ögon sa jag och pekade mot bilden. Han fick fram ett stort leende 🙂 Att jag hade Alfa visste han redan då vi hade presenterat oss.

Så kanske, kanske finns det blivande Alfafantaster i denna åttondeklass
                      Om projektet: http://www.mydreamnow.se/

Visar 15 inlägg - 226 till 240 (av 486 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.