Vad har jag gjort för min Alfa idag?
Published by Jocke Bolling on
- Detta ämne har 485 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 14 juli, 2023 kl. 15:52 av Thomas Sjölin.
-
FörfattareInlägg
-
9 november, 2014 kl. 19:35 #10722
Spidern har fått stålomspunna bromsslangar.
Visade sig att tre av fyra kolvar satt fast på bakre oken, fick plocka ur dem vilket inte var helt lätt. Kolvarna blev bra med lite polering med Autosol, måste dock bearbeta oken lite då det finns lite rost på den yttre delen av cylindern. Nya packningar beställda.
Hade kylvätskeläckage på ett märkligt ställe, vid två av pluggarna i toppen mellan tändstiften. Satt märkbart löst så jag tog bort alla och rengjorde samt återmonterade. Hittar dock inget angivet dragmoment i verkstadshandboken, någon som har en aning om hur många nm dessa pluggar ska dras fast med.
Har även:
– Lackat vevhusventilationen, blev grymt bra.
– Smörjt gasvajer. Har varit läskigt trög, dvs stor avsaknad av känsla.
Slutligen vill jag ge en high five och en fallafel till grabbarna i garaget, ni är verkligen till stor hjälp. Att skruva bil är grymt roligt när man får stöd och hjälp, längtar redan efter nästa sak som måste fixas, lagas, smörjas, lackas eller putsas. Hade tänkt mig en snabb service så att jag kan koncentrera mig på (L)osthyvlen men nu vet jag inte när Spidern kommer ner från pallbockarna.
/Mattias Rehn
9 november, 2014 kl. 20:23 #10723Pluggarna till kylvattnet brukar sitta så in i helv**e – och nåt moment har jag aldrig sett! Jag gissar att lite tätmedel typ silikonpackning på gängorna och sedan dra åt – rejält!
PS – Skulle du vilja lossa de andra så sitter de nog nåt förbannat!
9 november, 2014 kl. 21:35 #10724Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-11-09 20:23
Pluggarna till kylvattnet brukar sitta så in i helv**e – och nåt moment har jag aldrig sett! Jag gissar att lite tätmedel typ silikonpackning på gängorna och sedan dra åt – rejält!
PS – Skulle du vilja lossa de andra så sitter de nog nåt förbannat!
Jag tog bort alla pluggar, endast en visade på någon form av motstånd. Är lite fundersam över skruv och bult generellt på bilen. Bakaxeltråg, oljetråg och kylvattenpluggarna har alla suttit grymt löst. Misstänker att oljeläckage från bakaxel och motor delvis kan härledas till löst dragna skruvar. Kan det vara så att när bilen var ny så missades någon slags förstaserviceskruvåtdragande? Det enda som hittills suttit hårt är påfyllningspluggarna till växellåda och bakaxel, fick använda muttermaskin för att få loss dem. Slangklämmorna har också suttit hårt, syns tydligt på slangarna.
/Mattias
10 november, 2014 kl. 17:45 #10725Nä nu… Nu! Nu håller jag med alla som tycker att Alfa är en dåligt bil. Besiktigade idag och det gick åt skogen! Rost under… Nä, den såg ovanligt fin ut. Avgasvärden åt fanders!! Nope. Efter ett extravarv så katten fick bli varm så va allt kanoners. Glapp framvagn!!! Nix, knäpptyst och glappfri… FELAKTIG LJUSBILD!!!! Japp. Det ena pekade åt skogen och det andra åt helvete… Och jag som va såååå duktig och bytte glödlamporna igår pga “bra att veta” förra gången – diffus ljusbild vä… Man kan tydligen sätta i dom fel… Surt att få åka tillbaka med ett sånt skitfel – besiktningsmannen bad nästan om ursäkt. Men bländar det så gör det och naturligtvis är det den klantiga ägarens fel och kan ju inte skyllas på bilen. Även om jag vill…
elCrillo Kalmar
10 november, 2014 kl. 18:02 #10726Jag vet hur det känns, Christer! Jag har själv gjort samma misstag på min 159:a, men jag slapp ombesiktning. Power Car har, utan kostnad måste jag tillägga, visat mig hur man ska byta lampa, så nu bör jag kunna det till nästa gång.
Axel Lindgren
10 november, 2014 kl. 18:18 #10727Tack Axel, då är vi 2 iallafall…!
elCrillo Kalmar
10 november, 2014 kl. 19:15 #10728Nej! Alfa är inte dåliga bilar!
Jag besiktade 156an förra veckan och dom gillade bilen så mycket att dom vill jag ska komma tillbaka om en månad . Glapp i framvagnen, vänstra övre spindelleden. Jaja hade mina aningar. Bara att byta båda sidorna och åka tillbaka.
Första gången sedan 83-84 jag fått röd dödskalle i protokollet med Alfa. Då slog dom sönder sparklådorna på min Berlina -74, tyckte att det fanns rost.
Och i maj fick 156an ny kamrem med tillbehör+vattenpump
156 SW V6 Ti -04. Alfa året runt sen 1982 jodåsåatt
14 november, 2014 kl. 08:05 #10729Just besiktat donnan (Brera) på Dekra och lekt ambassadör. “Blankt papper” såklart. Till det roliga. Besiktningsmannens kommentar innan han hoppade in i bilen, “Alfa ska det vara något?”
Några minuter senare när han hoppade ur bilen efter turen runt huset, “det här är den enda alfan jag gillar”. Njaa tänkte jag, möjligtvis den första alfan du gillar. När besiktningen va över började han fråga mig om priser osv eftersom hans 3-serie kombi inte längre behövdes och han funderade på att skaffa något roligare till sig själv. Efter att ha lyssnat på mig ett tag om bilens och Alfas förträfflighet så va det sista han sa att detta hade varit den perfekta bilen.
På vägen hem hade donnan extra klös i sig, inte undra på efter att ha blivit så beundrad på morgonen, och då hade jag inte ens hunnit tvätta henne innan.
En bra start på fredagen och helgen!
14 november, 2014 kl. 09:50 #10730GTA’n har fått ny kamrem, vattenpump och nya stift…nu vågar man köra på igen remmen med tillbehör såg bra ut fast det var 7 år sedan tidigare ägare bytte.
Kan tipsa om http://www.teilehaber.de/ där man kunde hitta bra priser på delarna (Prisjakt på bildelar typ)
Tack Auto Alfa för grym service inkl smörjning av torra leder!
156 GTA Q2
23 november, 2014 kl. 16:30 #10731Igår var det måttning med spacers för 159an, ska specialbeställas. Idag fick MiTon vintersulor och samtliga bilar på gårdsplan fick sig en tvätt. Här ett upplyftande byte för MiTon!
Vinter- respektive sommardäck
Och sist men inte minst tvättade jag 159ans gummimattor… de stinker av något rekondmedel som vi inte tycker om. Och hala som tusan är de också. Bara att vänta och se om de blivit bättre när de torkat.
CAR7019. Alfa Romeo 159 2.4jtd 210hk Ti AWD -10
23 november, 2014 kl. 21:20 #10732Spider -93:a service
Med tanke på att tre av fyra bromskolvar bak satt fast så kände jag att jag var tvungen att kolla de främre också. Japp, två satt som berget så totalt satt fem av åtta kolvar fast.Inte undra på att bromsarna känts tveksamma.
Oken är slipade och klara, väntar bara in packningarna. Förhoppningsvis åker bromsarna på igen nästa helg.
Har även mätt ventilspel och kamarnas tajming, var ok men när motorn åker ur nästa år så ska allt justeras till 100%.
Lät en märkesverkstad montera mina nya bakhjulslager på lösa drivaxlar, stort misstag. Kraftig blånad på en av drivaxlarna, damask till handbromsvajer grillad samt att man av någon oförklarlig anledning använt en slipmaskin precis där packboxarna ska täta mot axeln. Ägnade nån timme åt att försöka få bort de värsta skadorna samt får beställa nya damasker till handbromsvajrarna.
Piffade även upp kamkåpan.
Före:
Efter:
/Mattias
23 november, 2014 kl. 21:56 #10733GRYMT!!! Hur kunde jag missa den när jag var i garaget idag?
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
23 november, 2014 kl. 21:58 #10734Oj vilken porrig ventilkåpa, snyggt!
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
24 november, 2014 kl. 12:28 #10735Tog och rostskyddsbehandlade GTVn förra veckan och tog bilen till Vemdalen för första snowboarddagen för säsongen!
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
24 november, 2014 kl. 12:32 #10736utmärkta vägegenskaper om än något nervös
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.