Vad har jag gjort för min Alfa idag?
Published by Jocke Bolling on
- Detta ämne har 485 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 14 juli, 2023 kl. 15:52 av Thomas Sjölin.
-
FörfattareInlägg
-
25 november, 2014 kl. 11:58 #10737
Vad kan man säga? -Vackert!!
156 GTA Q2
25 november, 2014 kl. 14:43 #10738Äntligen!!
Har fått radiomottagning i min 159:a! När jag köpte min 159 SW 2.0 JTDm Ti var radiomottagningen nästan obefintlig. Antennenheten på taket brukar med tiden bli lidande av fukt och tillhörande korrossion så jag rev isär den (så bedrövligt ut där inne) och gjorde rent samt putsade upp kontaktytorna mellan antenn och elektronikenhet. Marginell förbättring. Radiomottagningen fungerade ytterligare någre km utanför Motala för att sedan dö ut. GPS:en funkar fortfarande klockrent. Inhandlade en ny antennenhet inklusive GPS-mottagare men det blev ingen förbättring alls… suck. Åkte runt en tid med min Iphone som radiomottagare kompletterad med en FM-sändare till bilens radiomottagare. Fungerade bra men är lite meckigt att hålla på med. Rev bort radioenheten i bilen och såg att en liten hemmaelekriker varit i farten; kabeln från antennförstärkaren på taket var skarvad genom att tvinna ihop två kablar oisolerat, änden instoppad i antennintaget för att hållas på plats av en liten plaststicka. Finns det Alfa-ägare som gör sånt?? Gjorde om kontakteringen men förbättringen av signalen blev bara marginell. När jag var inne och rev i hålet efter radioenheten hittade jag änden på en gammal hederlig antennkabel. Monterade en antennkontakt på denna och stoppade in i uttaget. Nu har jag bra signalmottagning! Tror den kabeln går till en antenn inbyggd i en sidoruta bak??Så har vinterfälgarna renoverats och lackats och två av dom försetts med nya Michelin dubbfria. Tidigare ägares flickvän hade haft närkontakt med en trottoarkant (skyllde han på ). När de små artontummarna åkte på istället för sommarens original nittontummare blev det tyst i bilen, förbrukningen sjönk nästan 0,1l/mil och spårkänsligheten minskade radikalt. Härligt för vardagskörning och ser heller inte så illa ut!
Motorvärmare med kupéuttag är monterat med diskret anslutning i fronten för att inte störa den vackra designen. Underbart skönt då man ska hem från jobbet!
Nu har parkeringshjälpen bak lagt av, ingen kontakt med vänster inre sensor säger Multiecuscan. Nästa sak att ta tag i….
Non porto gioielli li guido...
26 november, 2014 kl. 19:51 #10739Ombesiktigat 146:an, tjoho, ett år till att köra.
GTV 916 3.0 24V -97
1 december, 2014 kl. 22:59 #10740Service Spider -93
– Återmonterat drivaxlar inkl. de sabla handbromspaketet. Var riktigt nära att tappa det. Premium bakhjulslager inköpta på Rotera.
– Monterat nya packningar på bromsoken
– Monterat nya bromsbelägg på alla fyra bromsoken, Ferodo
– Monterat (L)osthyvelns bromskivor bak, knappt inkörda
– Monterat (L)osthyvelns bromskivor fram, knappt inkörda slitsade rackare
– Ny bromsvätska samt luftat bromssystemet
– Ny bromsvätska samt luftat kopplingen
– Monterat ny tändspole. Den gamla kändes gammal
/Mattias
12 december, 2014 kl. 21:59 #10741ÄNTLIGEN vintersulor på 159an! Började bli orolig för att röda pantern inte skulle få komma på långtur i vinter.
TH Pettersson på Mölndalsvägen tog väl hand om henne och hittade passande fälgar för Brembosarna!CAR7019. Alfa Romeo 159 2.4jtd 210hk Ti AWD -10
13 december, 2014 kl. 09:11 #10742Får väl byta ruta (?) sedan någon understimulerad och överförfriskad yngling gett sig på den… Bilden är en arrangerad rekonstruktion av min dotter. Sen får vi väl fixa en av motorerna till förarsätet så att även kortare personer än jag kan få njuta av Busso-sexan när det blir dags framåt våren.
13 december, 2014 kl. 12:24 #10743Been there. Det är för djävligt och så satans onödigt.
13 december, 2014 kl. 13:04 #10744Jag har bytt batterier i nycklarna till min 147:a.
Och när jag ändå var i farten gjorde jag rent nycklarna. Fönsterputs och tops.
Man är väl inte riktigt klok.Stockholm
13 december, 2014 kl. 18:54 #10745Inspekterade 500kronors 156:an idag.4 små rosthål annars rikigt fin under,förutom kass fjäderbenstallrik bak.Inspekterat även den rasade motorn också.Lyfte av toppen,samtliga avgasventiler krökta,2 insug pajjade också.Skulle nog ha tag på en topp eller alt motor.Men det verkar inte så lätt med 1,8TS.Får nog höra med norrmännen,där var den motorstorleken vanligare….
Mats Nilsson Kristinehamn 0738231744 Älskar Boxeralfor!!!!
13 december, 2014 kl. 19:45 #10746Ahahah, då missade jag dig!
Jag jobbar ju där!
inlägg av Heli Salminen på 2014-12-12 21:59
ÄNTLIGEN vintersulor på 159an! Började bli orolig för att röda pantern inte skulle få komma på långtur i vinter.
TH Pettersson på Mölndalsvägen tog väl hand om henne och hittade passande fälgar för Brembosarna!13 december, 2014 kl. 21:00 #10747Inlägg av Mats Nilsson på 2014-12-13 18:54
Inspekterade 500kronors 156:an idag.4 små rosthål annars rikigt fin under,förutom kass fjäderbenstallrik bak.Inspekterat även den rasade motorn också.Lyfte av toppen,samtliga avgasventiler krökta,2 insug pajjade också.Skulle nog ha tag på en topp eller alt motor.Men det verkar inte så lätt med 1,8TS.Får nog höra med norrmännen,där var den motorstorleken vanligare…”Funkar det inte med en 2,0TS…? (databurkar och sånt tjaffs…) Ingen lär väl märka skillnaden!
elCrillo Kalmar
14 december, 2014 kl. 19:20 #10748Tvättat den igår inköpta GT som fick gå 40 mil på slaskiga vägar, men nu är hon ren o fin igen.
Patrik
16 december, 2014 kl. 21:44 #10749Service Spider -93
– Ny termostat
– Nya servo- och generatorremar
– Ny rotor och fördelarlock, de beställda brytarna behövde tydligen inte användas eftersom tändningssystemet är brytarlöst. Lär sig något hela tiden.
– Ny luftsnabel mellan luftmassemätaren och insug(?). Den gamla hade stora hål i sig och min tejpning av den höll visst inte måttet.
– Kopplingen blev inte bra trots ny luftning. Visade sig att damasken på slavcylindern var knökfull med vätska, alltså en läckande slavcylinder. Som tur var hade jag beställt en slavcylinder till (L)osthyveln så den fick åka på Spidern istället. Kopplingen kändes riktigt bra efter bytet.
– Nya tändkablar, lika original
– Dem där halvmånarna bak på toppen var ruggigt svåra att veta om de verkligen satt på plats, två gånger var jag tvungen att lyfta kamkåpan och dess nya packning bara för att konstatera att halvmånarna satt rätt.
– Nya vätskor och oljor, fuskade dock lite med servooljan. Förstod inte riktigt hur man gjorde, sög därför upp så mycket jag kunde för att sen fylla på med fräsch olja.
– Momentdrog toppen
– Nya torkarblad!!!!!!!!
– Nytt luftfilter
– Monterade ett bakre avgasrör utan ljuddämpare för att få lite fräsigare ljud, tycker nog att det blev precis lagom.
Har förstått att man ska smörja kardanen med något slags fett, någon som vet var och med vilket fett? Däcken är förmodligen över tolv (12) år gamla, bör alltså bytas. Får bli till våren.
Generellt kändes bilen bra efter servicen, kanske inte mycket bättre men nu vet jag i alla fall att förutsättningarna för en problemfri sommar är större (förutom för de jädrans bromsarna).
/Mattias
16 december, 2014 kl. 22:02 #10750jobbat Mattias! Nu kommer den att funka som en klocka !
16 december, 2014 kl. 22:10 #10751Halvmånepackningarna kan vara krånligare än man vill att få till..
angående luftningen kan det vara värt att testa stampa till ordentligt ett par vändor på pedalen så att luftbubblorna verkligen skickas iväg i rätt riktning.
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.