Vad har jag gjort för min Alfa idag?

Published by Jocke Bolling on

Forum Allmänt Vad har jag gjort för min Alfa idag?

Visar 15 inlägg - 421 till 435 (av 486 totalt)
  • Författare

Thomas Sjölin, du muta väl besiktningsmannen som alltid med flaska whisky

Thomas Sjölin
    Deltagare

Inlägg av Conny Brindesjö på 2015-11-26 16:48

Thomas Sjölin, du muta väl besiktningsmannen som alltid med flaska whisky

Heh, det får vara min lilla hemlighet!

Längesedan du syntes till för övrigt.

hehe
      ja det har varit mycket detta år så har blivit att annat har fått vänta

Crister Borg
      Deltagare

Inlägg av Crister Borg på 2015-11-04 18:44

Besiktigat bilen idag! 2a på ett utslitet framdäck… Antagligen framvagnen som har en dålig attityd och inställning… Han iallafall byta bromsbeläggen fram på lunchen! Dom hade nog inte hållit fram till besiktningen, fragment från plåtkontakt.

Va fan!  Lämnade in bilen till Mekonomen för fyrhjulsinställning idag och får ett samtal att det inte går… Övre vä bärarm fram och båda längsgående bärarmar/bussningar bak är helt slut. Hur kunde Opus bilprovning missa det för 4a veckor sen… Kostnadsförslag 9000:-…

elCrillo Kalmar

Thomas Sjölin
        Deltagare

Inlägg av Crister Borg på 2015-12-04 17:55

Inlägg av Crister Borg på 2015-11-04 18:44

Besiktigat bilen idag! 2a på ett utslitet framdäck… Antagligen framvagnen som har en dålig attityd och inställning… Han iallafall byta bromsbeläggen fram på lunchen! Dom hade nog inte hållit fram till besiktningen, fragment från plåtkontakt.

Va fan!  Lämnade in bilen till Mekonomen för fyrhjulsinställning idag och får ett samtal att det inte går… Övre vä bärarm fram och båda längsgående bärarmar/bussningar bak är helt slut. Hur kunde Opus bilprovning missa det för 4a veckor sen… Kostnadsförslag 9000:-…

Det där fixar du själv! Jag tror på dig!

Crister Borg
          Deltagare

Tack Thomas! 

elCrillo Kalmar

9000 vadå? Yen?

bakre som sagts fixar du själv. Förmodligen blir det bråkigaste den långa bilten genom nedre stötdämparfäste/hub. Men den skruven kan du köpa på ebay eller typ alfaworkshop för någon hundring och bara kapa sönder den gamla om du inte vill använda förlängare för att den ska släppa i gängorna och dorn+hammare för att driva ut den. 9000kr… Nej det känns inte lämpligt för arbetsmängden. Klassiskt DIY-läge och du kan ju meka

tack igen för aluminiumadaptern för övrigt!

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Crister Borg
            Deltagare

För 9000 spänn så är det fyrhjulsinställning, byte av övre bärarm fram ink arm och byte av de längsgående armarna bak ink armar och bussningar. Så det är inte okristligt av Mekonomen tycker jag ändå. Sen att jag hittat armar för en tredjedel av vad det kostar i Sverige är ju en annan sak… Mekonomen har varit helt schyssta så det är inga sura miner där. Men att betala för en bilprovning som visar sej va värd 0:-är inte kul…

Som jag förstod så är det inte de 4a tvärgående armarna som är slut utan de 2 längsgående ink bussningar i bakre spindeln. Jag har fått en lista på det material de anser går åt och jag ska kolla upp vad det är för nåt. Bla så står det att det går åt 6 st bussningar som kostar 12:-/st… Lite nyfiken på vad det är för grejjer.

Vassego Fredrik! Se till att göra nåt kul av klumpen!

elCrillo Kalmar

Idag har jag byggt klart ena sidan av inredningens nya sidor. Dörrsidorna är baserade på GTV6 med vinylinlägg matchade med stolarna, kromlister inlagda i ovankant och vid armstöd. Bakre sidopanelerna gjordes klart idag med lejongul vinyl, kromlister i samma stuk som fram och igenlagda högtalarhål. En lite mer exklusiv Alfettainteriör som om den beställts från fabrik. Ungefär..?

En bild till. (Som gjorde förra bilden till samma bild för att jag laddade upp från telefonen..)

Kenneth Larsson
              Deltagare

Tvättat både 159’an och GTV’n med V6 som bruxas denna vintern. GTA’n får vara på pallbockar denna vintern tyvärr. Är ju en helt perfekt vinterbil annars!

Du har svar på A-P angående ventilbågen.

Hur stora är oddsen, kan man undra idag… Var ute på tur med Pantern, skulle tanka. Har fortfarande många vita fläckar på min Linköpingskarta. Råkade ta fel avfart i rondellen och hamnade lite fel. Nåja – nöjestur tänkte jag och fortsatte. Man hittar väl en annan bra mack. Hamnade ute i Kallerstad och stannade för att dra igång Statoilappen för att hitta en mack. Den guidade mig till Ingo (!), och inte var dieseln speciellt billig så jag fortsatte vidare på den gatan. Bestämde mig ganska snart för att hitta något ställe att vända om på, och körde in på en gårdsplan… Hur stora var oddsen för denna syn? *fick väl ha alfaträff för mig själv då*

CAR7019. Alfa Romeo 159 2.4jtd 210hk Ti AWD -10

Jan Mörk
                Deltagare

Hämtat ut min junior idag efter kopplingsbyte, gjort av Powercar.

Nu går den kanon

[URL=http://s724.photobucket.com/user/giulia67/media/Lill%20Alfan/IMG_2031.jpg.html][/URL]

GT 1300 Junior ´67

Äntligen tid för vårfix. (Städning, polering m.m. )

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Visar 15 inlägg - 421 till 435 (av 486 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.