Vad kan detta vara för fel?

Published by Per Alvarsson on

Forum Teknik Vad kan detta vara för fel?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34762
    Per Alvarsson
    Deltagare

    Hej
    Jag har en 159 1750 2010.
    Följande hände idag. Efter att ha kört lugnt i ca 3-4 minuter körde jag ut på en 90 väg. Under accelerationen går motorn in i limpmode eller något liknande och bensinmäteren går ner på noll, bensin finns i tanken men gick precis före körningen in på reserven. Samtidigt får jag fel om att ASR och hillholder inte är tillgängligt samt funktionsfel på EOBD, dvs bräsleinsprutningen om jag tolkar manualen rätt. Efter att ha stannat bilen en bra stund så startar den igen och nu lyser bara EOBD. Jag provade bara att accelerera ganska hårt lite grann när motorn blivit varm, dock inga höga varv, och då kändes motorn normal.
    Jag har under det senaste året märkt att bilen börjat gå ryckigt strax efter kallstart vid acceleration på låga varv.
    Vad kan detta vara?

    #34763

    1750Tbi?

    Fick nåt liknande på min, men blev inte 100 på vart felet satt. Bytte först batteri enl rekommendation, men felet återkom en gång några månader senare. Tog sedan bort min Novitec-trimbox och felet återkom inte medan jag ägde bilen.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #34764
    Per Alvarsson
    Deltagare

    Tbi ja

    Batteriet bytte jag nyligen så det borde det inte vara. Bilen är motoroptimerad så det finns ingen box att ta bort.
    Kan det ha något med bränslepump/filter att göra, rengöra spridare?

    #34765

    Som sagt, jag har inte svaret… men när jag googlade runt då jag hade problem hittade jag diffusa svar.

    På en disel med liknande symptom byttes kabelhärvan för injektorerna??? Låter ologiskt.

    När mina fe?koder lästes av var det nåt med abs enheten. De fann inget fel men rengjorde kontaktstyckena även om de såg ok ut. Plockade efteråt bort trimboxen utifall att den var orsaken. Körde sedan 1 år utan att felet återkom. Så jag har dålig koll på orsaket till felet.

    Det borde finnas en tråd här på .org om mitt problem. Exakt samma symptom som du fick.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #34766
    Per Alvarsson
    Deltagare

    En liten uppdatering.

    Igår så backade jag ut bilen ur garaget och när jag stängde garaget gick motorn orent(hackade) under en stund på tomgång dock utan att stanna. Vid gaspådrag på låga varv, 1000-1250, strax efter start rycker det ordentligt, motorn vill nästan stanna. Efter en stund körning går den dock ganska ok.
    Tankade fullt(98) och körde hem. Senare på kvällen skulle jag ut igen och nu när jag startade bilen lyste inga varningslampor längre. Känns som om bilen går lite bättre dock så drar den inte bra på låga varv direkt efter kallstart, rycker en del.

    Tror jag hittade tråden du nämnde Christer och enligt den kan det även bero på LMM eller generatorn, batteriet är ju som tidigare sagt nyligen bytt.

    Skönt att den verkar självläkt men ska be verkstan titta ta en titt iallafall.
    Kan en LMM vara delvis trasig?

    EDIT: Motorn går orent även vid lite högre varv med kraftigare gaspådrag med skapligt varm motor.

    #34767
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Inlägg av Per Alvarsson på 2017-11-28 10:38

    En liten uppdatering.

    Igår så backade jag ut bilen ur garaget och när jag stängde garaget gick motorn orent(hackade) under en stund på tomgång dock utan att stanna. Vid gaspådrag på låga varv, 1000-1250, strax efter start rycker det ordentligt, motorn vill nästan stanna. Efter en stund körning går den dock ganska ok.
    Tankade fullt(98) och körde hem. Senare på kvällen skulle jag ut igen och nu när jag startade bilen lyste inga varningslampor längre. Känns som om bilen går lite bättre dock så drar den inte bra på låga varv direkt efter kallstart, rycker en del.

    Tror jag hittade tråden du nämnde Christer och enligt den kan det även bero på LMM eller generatorn, batteriet är ju som tidigare sagt nyligen bytt.

    Skönt att den verkar självläkt men ska be verkstan titta ta en titt iallafall.
    Kan en LMM vara delvis trasig?

    Det kan bli fel på den så att den skickar fel värden till motorstyrningen ja. Kan vara smuts och dylikt som fastnar och gör att den inte mäter luftflödet korrekt. Det är sällan de lägger av helt.

    #34768
    Per Alvarsson
    Deltagare

    Då har bilen varit på verkstad och LMM bytt eftersom den genererade felkoder.
    Efter bytet provkördes bilen av verkstan utan några felkoder.
    Glad i hågen så körde jag hem men den lyckan blev inte långvarig. Efter ca 5km dog bilen igen med samma fel som innan.
    Så nu ska bilen tillbaka till verkstan på måndag så de får ta ytterligare en titt.
    Känns som detta kommer bli dyrt.

    Trött man blir

    #34769
    Rickard Bergh
    Deltagare

    verkstaden har gjort en felaktig diagnos och då ska dom återmontera din gamla LMM. den ska inte bytas. bara säga det till dom. 
    har det gjorts en ombyggning av kablaget till lambdasonden, det finns ett service news på detta hos alfa för verkstäderna. det är korta kablar som gör att det blir glapp och felkoder. vilken felkod får dom fram i bilen. har du fått utskrift på detta ? 

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #34770
    Per Alvarsson
    Deltagare

    Nu minns jag inte riktigt vad han sa men definitivt gav LMM felkoder innan bytet men inte efter. Det enda som är gjort är byte av LMM. Om de rört kablaget till Lambda vet jag inte.
    Jag vet ju inte vilka felkoder som finns nu.
    När jag lämnade bilen fanns också andra felkoder, minns inte riktigt vad han sa men det kan ha varit med motorstyrning eller nått men kan ta reda på det om du vill.

    #34771

    Jag fick “lambdaproblemet” på min bil och kablaget byttes på garantin.
    Men i mitt fall så gick den aldrig dåligt… det genererades bara en felkod. Fast du kan ju fått ett allvarigare fel i kablaget med större påverkan.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #34772
    Rickard Bergh
    Deltagare

    hittade servicenewset som jag sparat för länge sedan. detta är om lambdaproblemen. här har du även felkoderna så du vet vad det är om dom kommer med samma från förra reperationen.  har du inte fått en utskrift av utläsningen på felkoderna när du lämnade in bilen. detta ska du ha. har du samma felkoder igen på lmm så får dom ta bort den och sätta tillbaka den gamla igen för då har dom inte åtgärdat ditt fel. du ska inte betala för deras feldiagnostik så får dom säga vad dom vill.   

     

     

    Alla typer 1.8TBi5505 1 701 TBFRÄMRE KABELHÄRVA 
    EOBD-varningslampan lyser och diagnosen med Examiner indikerar felen P1135 och P2237 – Servicelösning

    PÅTRÄFFADE PROBLEMEOBD-varningslampan lyser och diagnosen med Examiner anger ett eller båda av följande fel:-P1135: Resistor föruppvärmning 1 uppströms-P2237: Lambdasond 1 uppströms (ström)TEKNISK ORSAKKabelläggningen av anslutningskabeln till lambdasonden (anslutning K018 – 1 – Fig. 1) är inte optimal, vilket gör att en eller flera kablar som kommer ut ur kontaktdonet går sönder.Fig. 1

    ÅTGÄRDER INOM NÄTETServicelösningSTANDARD FÖR NÄTETS BETEENDE GENTEMOT KUNDEN-Vid ett bekräftat klagomål från kunden, ska du försäkra denne om att felet kommer att elimineras genom att förbättra kabeldragningen och återställa den riktiga anslutningen.-Efter åtgärden, förklara arbetet som utförts och försäkra dig om att kunden är nöjd.ASSISTANSLÖSNINGVid ett bekräftat fel, ska du återställa den riktiga anslutningen, enligt arbetscykeln nedan.ARBETSCYKELÖppna kåpan till motorrummet.-Lossa kabelhärvan från fästklammern och koppla ifrån elanslutningen (1 – Fig. 2) från styrenheten.

    -Lossa kabelhärvan (1 – Fig. 3) från fästklammern och koppla ifrån elanslutningen (2 – Fig. 3) från styrenheten.Fig. 3

    -Koppla ifrån elanslutningen (1 – Fig. 4) till lambdasonden.Fig. 4

    -Ta bort en längd på cirka 20 cm av kabelhärvans skyddshylsa, så som visas i Fig. 5.Fig. 5

    -Hämta sats 51902429 från reservdelsavdelningen. Satsen innehåller följande delar: ett kontaktdon, sex kabelbitar med kabelfästen (längd cirka 20 cm) och motsvarande värmeförseglande tuber.Fig. 6

    För att försäkra dig om korrekt position av kabelfästena på det nya kontaktdonet – kapa endast en kabel åt gången – genom att utföra arbetsproceduren nedan.-Kapa en av kablarna efter cirka 17 cm, i den punkt som indikeras i Fig. 7, och skala av cirka 10 mm av kabelfästet (bilens sida) på den kapade kabeln.Fig. 7

    Sätt i en av de kabelstycken som finns i satsen inuti det nya kontaktdonet – i samma position som kabelfästet på den kapade kabeln befinner sig i – genom att följa anvisningarna i Service News 55.02.08 av den 30/04 2008:-Sätt på den värmekrympande förbindningshylsan (1 – Fig. 8) på kabeln i förkablingen.-Tvinna kabelsträngarna (3) med början enligt vad som visas på bilden (2), flytta sedan förbindningshylsan (1) så att förbindningen täcks genom att föra ringen av tenn (4) mitt för de tvinnade kabelsträngarna (3).Fig. 8

    A – Värmekrympande förbindningshylsaB – LimringC – TennringD – Tvinnade kabelsträngar-Använd hårtorken (1 – Fig. 9) försedd med värmeskydd 2000029200 (2) och värm den värmekrympande hylsan (3) tills tennringen (4) smälter enligt vad som visas på bilden (5). Vänta tills tennet svalnar, återupprätta sedan kabelledningen.Fig. 9

    På grund av de höga temperaturerna som uppnås under uppvärmningen av den värmekrympande hylsan, får hårtorken och värmeskyddet absolut inte komma i kontakt med någon av delarna i motorrummet.Upprepa samma åtgärd på de andra kablarna.Se till att de efterföljande sammanfogningarna (mellan ursprungskabeln och den nya motsvarande kabelbiten) sitter på avstånd från varandra för att inte skapa en kabelhärva av alltför stora dimensioner.Sätt in kabelhärvan för det nya kontaktdonet i en bit korrugerad hylsa som är skyddad mot kapning och som har en lämplig längd, så som visas i Fig. 10. Täta därefter fogen nota med isoleringstejp.Fig. 10

    Anslut det nya kontaktdonet (1 – Fig. 11) till motsvarande anslutning på lambdasonden. Vik kabelhärvan och fäst den med två kabelband, så som visas.Fig. 11

    Återupprätta anslutningen (1 – Fig. 12) och fäst endast motorkabelhärvan (2) till motsvarande klammer (3) så som visas på bilden.Låt inte anslutningskabeln omfatta även lambdasonden.Fig. 12

    TILLGÄNGLIGA RESERVDELAR Version Beskrivning Ordernummer Antal Alla berörda typer Sats för byte av kontaktdon 51902429 1 Alla berörda typer Fästremsa 14560187 2 (*)

     

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #34773
    Per Alvarsson
    Deltagare

    Tack Rickard

    Var ute o körde en sväng idag. När jag startat bilen lyste inga varningslampor längre. Körde en bit och när motorn blivit skapligt varm tryckte jag plattan i mattan på både 3:an och 4:an utan problem. Motorn gick även bra när den var kall, inga tydliga rycktendenser som jag la märket till iallafall.
    Ska åka en längre sträcka i morgon(ca 10 mil enkel resa) o hade inte tänkt o ta bilen men gör nog de nu för o testa.

    Kan bilen behöva köras en stund för att ställa in sig med den nya LMM:en?

    Blir inte klok på detta. Hursomhelst så får verkstan titta på bilen nästa vecka o se om/vad det finns för felkoder.

    #34774
    Rickard Bergh
    Deltagare

    nej bilen ska inte ställa in sig själv . det gör man direkt med hjälp av diagnos datorn. man får nämligen adaptera med den nya LMM då den gamla varit fel så gör man detta för att få bort det styrdonet har lärt sig tidigare. 
    hade den nya varit trasig så hade den lyst hela tiden. kan mkt väl vara något annat. se till så du får utskrifterna på alla felkoder nu. du ska även ha historiken på förra utäsningen. både före och efter för där brukar man se om det är gjort adapteringar osv. 

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #34775
    Per Alvarsson
    Deltagare

    Kan felet i lamdakablaget ge signaler så att det ser ut som om det är fel på LMM i felkoderna?

    #34776
    Rickard Bergh
    Deltagare

    nej

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.