Vägassistans

Published by Mats Steenberg on

Forum Allmänt Vägassistans

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Mats Steenberg
    Deltagare

Hej , hur länge har man gratis vägassistans? Följer detta bilens ålder eller har man det ifall man sköter service på auktoriserad verkstad . Hade en Audi tidigare och på den följde den service planen alltså att man förlängde den om man följde service plan . Har en Stelvio som precis fyller 3 år nu och det börjar hagla in brev ifrån div företag som vill ha mig som kund för just vägassistans och då om jag redan har det så verkar det ju lite onödigt att ha dubbla .

Intressant fråga. Jag har själv aldrig behövt nyttja sånt under de 4 1/2 år jag ägt bilen…

Jag tycker mig minnas att den gällde de år man har garanti kvar, i mitt fall 3år. Men kika i garantihäftet, borde stå där.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Magnus Nilsson
      Deltagare

Bärgning ingår normalt i bilförsäkringen med en rimlig självrisk, brukar vara max 1500 kr, så du har troligen redan detta.

Mats Steenberg
        Deltagare

Har efter många undersökningar fått ganska svävande svar gällande vägassistans. Tycker det är helt orimligt att Alfa Sverige inte ens vet hur det ligger till ? Har köpt och servat bilen på samma auktoriserade handlare och svaret därifrån var : Då vi inte fått detta att fungera så kan vi inte stå till hjälp med denna tjänst även om du följer service plan på bilen ?? Får man då vara auktoriserad undrar jag , borde det inte ligga i Alfa Romeo Sverige intresse att ha bra service till kunderna ? På alfa Romeo Sveriges hemsida står att läsa , så länge man servar bilen enligt service plan his auktoriserad firma följer vägassistans med bilen till år 8 . För övrigt visst har Alfa Romeo en ganska dålig portal m.m för oss kunder ?

8 år… det låter för bra för att vara sant. 🙂 Nu har jag inte kikat på hemsidan/portalen på ett tag men tidigare var det rätt förvirrande. Jag tror det var nåt med garantier jag kollade på och det stod olika saker på alfas hemsida & Mopar som också var Alfa då.

Har du kikat i garantihäftet, finns det info där? Borde göra det. Beträffande 8 år… det kan vara nåt som gäller nyare bilar också. Inte de första årsmodellerna. Alfa brukar kunna justera erbjudanden/garantitider lite upp & ner för att kunna konkurrera med andra. T.ex när jag beställde min ingick 3 års fri service. Den skulle plockas bort för att “slippa höja” grundpriset på bilen. Jag fick välja, behålla service eller 15 000 i rabatt… Valde rabatten.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Mats Steenberg
          Deltagare

Hej , uppdatering i ärendet .

Har kontaktat Astara som nu tydligen är officiell AR Sverige .Påtalade detta med vägassistans och dom har kontaktat min återförsäljare och vips så fick jag ett sms att min vägassistans nu var förlängd samt att vid varje kommande service förlängs den per automatik om service planen följs såklart . Detta kommer att följa bilen ända fram till bilen fyller 8 år precis såsom jag kunde utläsa .

Alltså verkar det klart otydligt vad som gäller ifrån återförsäljare till återförsäljare vilket i mitt tycke är ganska oseriöst men som sagt kolla vad ni har rätt till Alfa Romeo ägare .

Goran Obradovic
            Deltagare

Tack och bra att du stängde loopen. Värdefull information för alla nya Alfaägare.

Hans Sundström
              Deltagare

Om man har en gammal Alfa kan man teckna avtal om vägassistans med Falck.  Man betalar en rimlig årspremie. Problemet kan vara att de inte bärgar till önskad alfa-verkstad. Jag fick lägga till en slant för att få bilen fraktad till Befra. Men utan kostnad till närmaste verkstad. Bra trygghet, vare sig vägassistansen är  på garantin eller på tecknat avtal!

Henrik Boldrup
                Deltagare

Bra info!

Fråga, hur lyckades du komma i kontakt med Astara?

Jag har försökt få svar på en fråga om hur jag får tillgång till uppdatering av navigatorn i min Stelvio då sidan för att hämta uppdateringar inte känner igen mitt chassienummer. Upprepade kontaktförsök på olika sätt via mail, via app via formulär på hemsidan har hittills resulterat i …. ingenting!

Har du nån bra väg in får du gärna dela med dig.

Stelvio Ti 2,0 -20, 156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15

Mats Steenberg
                  Deltagare

Hej , jag kontaktade dom bara på Mail kundtjanst@astara.com så svarade dom ganska omgående lycka till 👍🏻

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.