Val av packningsmaterial

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Val av packningsmaterial

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Jag velar och vet inte ut eller in, typ.
    Vad ska jag ha för packning mellan bröstkåpan och motorblocket på min nordmotor.
    Jag har precis klippt och fixat till en packning i packningsmaterial från Biltema. Det är något slags kartong som är 0,4 mm (uppskattningsvis) tjockt. Det var lite kul med pyssel som förde tankarna till dagis. Men sen upptäckte jag ett annat packningsmaterial från Biltema i mina gömmor. Det är mörkgrått och har lite mer karaktär av filt. Jag har inte de gamla packningarna kvar men har ett vagt minne av att de nog kan ha varit gjorda av ett sådant material.

Men sen har jag också funderat över “packning på tub”. Efter att ha hört mig för vad andra använder har jag inhandlat två olika sorter jag fått rekommenderat.

Vad säger du/ni?

Men först ska jag montera vattenpumpen på bröstkåpan och då tänker jag använda den medföljande packningen.

Stockholm

Mikael Eriksson
    Deltagare

Är det inte lika bra att köpa en komplett packningssats? Rätt packningar i rätt material och dessutom rätt tjocklek som ger korrekt avstånd mellan de olika delarna…
    Själv brukar jag dessutom applicera ett t u n n t lager med blå silikon ( eller annan icke härdande ”packningspasta” ) dels för tätningens skull men också för att motorns delar skall kunna röra sig mot varrann utan att packningarna börjar läcka. (Obs! Inget packningsklet på topplockspackningen)

CAR#9270 Mikael Eriksson Alfetta GTV 2.0 1982

Robert Hultman
    Deltagare

Jo, det hade det varit.
    Men eftersom jag har alla andra packningar och det tar dagar innan en beställd packning kommer, så behöver jag lösa detta på ett annat sätt.
    Så min fråga är kvar och obesvarad.

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Bara så att ni ska slippa ligga sömnlösa och fundera över hur det gick, kan jag berätta att jag gjorde nya packningar i det gråa packningsmaterialet och hade tunt med Permatex grå på båda sidor.

Framtiden får utvisa om det var ett bra val.

Stockholm

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.