Välkommen Alfons

Published by Håkan Andersson on

Forum Projekt Välkommen Alfons

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Håkan Andersson
    Deltagare

Får väl göra som utlovat och starta en GTV tråd. Alfa # 39, av en tidigare ägare döpt till “Alfons”, hämtades på Göteborgs Central i Torsdags. GTV 3.0 V6 24 V, Lusso -02. En i grunden mycket bra bil med få mil på mätaren men i behov av en hel del kärlek och omsorg. Har lagt upp en plan som omfattar storservice och lackering. Möjligen också kopplings- och växellådsbyte. Det får visa sej när han landar på verkstad om någon vecka.Lägger upp några bilder från Fagersjö med två GTV:er på garageuppfarten.

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Håkan Andersson
      Deltagare

En första fråga är vilka fälgar han ska få. Finns flera alternativ varav detta är det första.

Peter Braun
        Deltagare

Grattis till bilen. Känner till bilen då jag klämt och kört den 1 gång vid våra träffar på italienskaföreningen. Ett bra objekt. Är det vanligt med växellådsproblem på dessa bilar? Dem guldfärgade fälgarna skall du INTE ha, om du frågar mig i alla fall. 

Håkan Andersson
          Deltagare

Såvitt jag vet är det inte särskilt vanligt. Min “hushållsmekaniker” som jobbat med Alfa i många år kan inte påminna sej en enda. Vill minnas att det var några 166:or alldeles i början men -01 och framåt ska det vara lugnt. Utom GTA förstås med det handlar om diffen och ren misshandel och inte vettig körning. Q2-diffen rådde bot på detta.

När det gäller hjulen är jag av samma uppfattning men detta är vad jag fick med. Inte helt billigt att lacka om dem till grått/silver tyvärr. Jag har också svarta femekrade (gillar inte svarta fälgar) och GTA mångekrade att välja på.

Filip Norén
            Deltagare

Plastidippa dem så länge?

GTV 916 Twin Spark -95 på långtidsförvaring

Besar Jashanica
              Deltagare

Grattis till bilen.

Ett tips angående fälgarna.
                Har ett par fälgar som jag ska lämna in för lackering, ca 500kr st (16 tums) tar de. Men detta är ingen “fälgfixar” firma utan en som håller på med industrimålning.
                Har ett par vänner som har lämnat in sina fälgar där och varit riktigt nöjda.
                Men om man ska ha polerat kant, eller något annat mer “avancerad” med flera färger så fixar inte de det.

Hem

Borde gå att hitta något liknande i dina trakter, just my 2 cent…

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

Håkan Andersson
                Deltagare

Jovisst. Inom en km så finns en firma. Samma pris 500:-/st + blästring 1500:- + av- och påmontering och balansering. Mindre än fälgproffsens 6500:- men ändå ganska mycket. Vad är “plastdippning”? Eller någon som har ett intressant byte eller något snyggt att sälja?

Så här skulle de sett ut.

Håkan Andersson
                  Deltagare

Har köpt ett set Michelin Pilot Sport till GTA-fälgarna så det får bli den första lösningen på problemet. Tysta och snabba däck enligt min tidigare erfarenhet. Får ge mej till tåls ett tag eftersom Alfons just nu står hos lackeraren. Mitt pris hänger ihop med att bättre betalda jobb prioriteras så man vet aldrig riktigt när det blir klart. Resultatet har hitills alltid blivit till belåtenhet. Den som väntar på något gott etc. Växellådsproblemet tycks hänga ihop med lagret vid diffen. Ytterligare diagnos när lackeringen är klar.

Thomas Sjölin
                    Deltagare

Plastidip är en plastbaserad “lack” som man kan sprutlackera med som vanlig lack. Lägger sig som en hinna ovanpå befintlig och går ta bort. På demonstrationsfilmer ser det väldigt enkelt ut men är väl inte riktigt så smidigt som det verkar. Fördelen är väl främst att det är billigare än vanlig lackering. Dock inte permanent och lika hållbart. Plastidip är väl mer ett alternativ till foliering egentligen. Sök på youtube efter plasti dip så hittar du massor.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.