Vår SJ-rabatt är lite märklig

Published by Robert Hultman on

Forum Off Topic Vår SJ-rabatt är lite märklig

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Nu har jag precis bokat resa Göteborg t o r för årsmötet.  Jag tar tåget. Reser med SJ och utnyttjar klubbrabatten (som vi har genom medlemskapet i Svenska Bilsportförbundet – Kolla under medlemsförmåner på sajten).

Vår rabatt gäller på fullt återbetalningsbara biljetter. Det betyder till att börja med att det går att resa billigare utan rabatten men att man får nöja sig med en biljett som inte är återbetalningsbar eller ens ombokningsbar om man får förhinder. 

En resa med SJ Sthlm -Gbg på lördag 28/11 kostar (vid bokning på nätet)

2:a klass
      ej ombokningsbar 776 kr
      ombokningsbar 902 kr
      återbetalningsbar 1 194 kr

1:a klass
      ej ombokningsbar 899 kr
      ombokningsbar 1 049 kr
      återbetalningsbar 1 499 kr

Men med vår rabatt blir prisbilden helt förryckt och varför lyckades jag inte förstå fast jag bad SJ-personen jag talade med förklara.  En förstaklassbiljett kostar med vår rabatt 731 kronor. Men en andraklassbiljett 860 kronor!  Det blir alltså billigare att åka 1:a klass. Jag tackar och tar emot fast jag inte fattar ett jota.

Med resan tillbaka på söndagen var det annorlunda. Då kostar 2:a klassbiljetten fortfarande 860:- och 1:a klassbiljetten 1006 kronor. Jag bokade faktiskt 1:a klassbiljett hem också. Tänkte att jag har råd med de 146 extra kronorna när jag sparade 130 kronor på att åka 1:a klass ned.

Tilläggas bör att man behöver ringa SJ och be om en inloggning så att man kan använda medlemsrabatten on-line. Bokar man via telefon tillkommer det en kostnad som riskerar att äta upp rabatten.

Stockholm

Thomas Sjölin
      Deltagare

SJs biljettsystem är märkligt överlag. Prismodellen är inte begriplig någonstans så det är inte underligt att det blir än märkligare med rabatter.

Annie Kärävä
        Deltagare

Intressant jag bokade Malmö-Göteborg via telefon och fick biljetten 2;klass o:ombokningsbar TR för 50% rabatt om jag inte jämförde helt fel..

My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/

SJs priser (och många andra resebolags priser) bygger på tillgång och efterfrågan. Ju fler som reser en viss avgång desto dyrare blir det. De billigaste biljetterna (195kr 2a klass och 295kr 1a klass) släpps vid midnatt 90 dagar innan avgång.

Dock är SJs system extra känsligt som en kompis till mig fick erfara. Han var uppe vid midnatt och skulle boka ca 20 biljetter. Man kan boka max 10 åt gången så när han bokat de första 10 för 195kr så steg priset till strax över 300.

Some people play hard to get. I play hard to want...

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.