Var skall backspegeln egentligen sitta på passagerasidan (Alfa Romeo 1300 GTj)

Published by Tor Wereen on

Forum Projekt Var skall backspegeln egentligen sitta på passagerasidan (Alfa Romeo 1300 GTj)

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Tor Wereen
    Deltagare

Så, ännu en fråga.

För något år sedan, typ 2012 eller så så bytte jag ut backspeglarna på “den Röda”.  När jag köpte den hade den någon form av fyrkantiga backspeglar, som jag inte tror är orginal. (Se bilden från Klippan, där bilen bodde sina första 42 år)

Har under årens lopp irriterat mig på att den högra spegeln är i princip omöjlig att se i. Så, nu när jag håller på och fixar tänkte jag att sätta fast den ordentligt, och svetsa igen de gamla hålen. Bilder inkluderade med mått

Hur långt från kanten på dörren skall den sitta egentligen?

mvh Tor

Tor Wereen
      Deltagare

Någon som kan mäta upp. Har svetsat hop hålen och lackat lite snabbt. Hittade en bild på en gul och en blå Bertone coupe, som jag såg på Wenngarn för något år sedan, och jag kan ju gissa lite.

Hittade också en instruktion på hur man skulle placera dem, men det verkar bara vara för förarsidan.

Jättetacksam, före jag borrar massa hål och får svetsa igen..

Tor

Göran Fransson
        Deltagare

Hej!

På min 2000 GTV sitter högra backspegeln på samma  ställe som på vänster sidan vad det gäller måtten, se bilder.

Göran

Gofr

Göran Fransson
          Deltagare

Det gick inget bra med bilderna! Hur får jag till det med bilder? Får försöka igen.

Göran

Gofr

Göran Fransson
            Deltagare

Nytt försök. Som sagt sitter både vänster och höger backspegel med samma mått från dörrframkant. Då min högerdörr inte heller hade någon backspegel gjorde jag  ett plattjärn med samma mått som det som satt inuti dörren på vänstersidan. Jag gängade hålen för att få lite mer att fästa skruvarna i.

Göran

Gofr

Lars T Andersson
              Deltagare

Var det krav på backspegel på höger sida på den tiden?

Lars T

Göran Fransson
                Deltagare

Jag körde i alla fall med min bil utan höger backspegel på 80-talet utan att få påpekande hos bilprovningen. Vet inte när det blev krav på ytter backspeglar på bilarna.

Göran

Gofr

Tor Wereen
                  Deltagare

Hallå alla,

Tack för bra mätningar. Går utmärkt att köra utan backspegel, men ibland så låter det konstigt från höger sida…. när någon känner sig klämd :-).

Jag måttade och kollade på bilderna och lite annat också och sedan så satte jag fast den så att jag såg, blev typ 180 mm, dvs lite längre bak än vad ni har.

Magneter är bra om man vill rikta in, men man skall inte slå igen dörren….

Sitter nu på plats och hoppas slippa ljuden från höger sida framgent .

Tor

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.